Adyen ziet volumes fors stijgen
Adyen heeft in de eerste helft van dit jaar fors hogere volumes en omzetten gerealiseerd. Dit bleek donderdag voorbeurs uit cijfers van het Amsterdamse fintechbedrijf.
Het verwerkte betaalvolume kwam uit op 619,5 miljard euro, goed voor een groei op jaarbasis van 45 procent. Analisten die bijdroegen aan de consensus mikten vooraf op 621 miljard euro.
Bij Digital stegen de volumes met 50 procent en bij Unified Commerce met 29 procent. Bij Platforms steeg het betaalvolume met 59 procent. Exclusief eBay was er zelfs sprake van een groei met 91 procent.
De omzet trok met 24 procent op jaarbasis aan tot 913,4 miljoen euro. Daarmee viel de omzetgroei binnen de bandbreedte van ruim 20 tot bijna 30 procent groei waar Adyen voor de periode 2024 tot en met 2026 op mikt. Het grootste deel van de omzet kwam van bestaande klanten.
De omzet werd door analisten vooraf voorzien op 914 miljoen euro.
Onder de streep restte een winst van 409,6 miljoen euro tegen 282,2 miljoen euro een jaar eerder. De kasstroom uit operationele activiteiten bedroeg 509,5 miljoen euro positief, tegenover 51,4 miljoen euro negatief in 2023.
De EBITDA bedroeg 423,1 miljoen euro, goed voor een stijging van 43 procent op jaarbasis.
Eind juni had Adyen 8,7 miljard euro in kas tegen 6,4 miljard een jaar eerder.
Outlook
De outlook voor de komende jaren werd gehandhaafd. Adyen wil in de periode 2024 tot en met 2026 de omzet jaarlijks nog steeds met ruim 20 tot bijna 30 procent laten groeien en de EBITDA-marge moet in 2026 weer boven de 50 procent liggen. Adyen blijft erop mikken dat de omzetgroei dit jaar aan de onderkant van de bandbreedte zal vallen.
Verder zal Adyen ongeveer 5 procent van de netto-omzet blijven inzetten voor investeringen.
Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van
koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel: