AEX *
Toegang tot al onze analyses en kooptips? Word abonnee
AEX *
AMX *
BEL20 *
NAS100 *
US30 *
USA500 *
VIX *

Beursnieuws

Redactie woensdag, 17 augustus 2022 08:14

Effectieve onboarding strategieën voor nieuwe werknemers

Wat zijn vandaag de dag de grootste zorgen voor talentmanagers? Volgens een samenwerking  Harris Poll onder 310 HR-managers en 1.433 werknemers, noemde 48 procent van de respondenten het vinden van gekwalificeerde kandidaten voor posities als de grootste zorg, op de voet gevolgd door 33 procent die het personeelsverloop/behoud als de grootste zorg noemde.

Talent management moet deze beide kwesties aanpakken om de groei van de organisatie te verzekeren. Een van de beste manieren om dit te doen is door middel van een effectieve onboarding van nieuwe medewerkers. Nieuwe werknemers helpen zich snel en soepel aan te passen aan de sociale en prestatieaspecten van hun baan zou een prioriteit moeten zijn voor talentmanagers.

Onboarding betekenis?

In de kern is onboarding het proces waarbij een nieuwe werknemer wordt ingewijd in een bedrijf of organisatie. Maar elke goede HR-professional weet dat er meer bij komt kijken. Onboarding begint tijdens het rekruterings- en aanwervingsproces, en kan zich uitstrekken over het eerste jaar van de betrokkene. 

Strategieën voor een succesvolle onboarding

Er zijn een aantal dingen die een succesvol onboarding proces omvat. Misschien wel de meest elementaire van deze dingen is een duidelijk begrip van het verschil tussen oriëntatie, training, en onboarding. Hoewel sommigen deze termen door elkaar gebruiken, is dat niet helemaal juist.

Begin met onboarding vóór de aanwerving

Hoewel dit contra-intuïtief kan lijken, begint een succesvolle onboarding ruim voordat een kandidaat daadwerkelijk is aangenomen. Als u bedenkt dat onboarding het proces is waarbij een nieuwe medewerker in uw bedrijfscultuur wordt geïntegreerd, is het gemakkelijk te zien dat blootstelling aan uw bedrijfscultuur al begint tijdens het wervingsproces.

Optimaliseer de oriëntatie

Het oriëntatieproces is een belangrijke volgende stap. Het vooruit plannen van de eerste dag van een werknemer geeft blijk van een oprechte interesse in zijn of haar succesvolle overgang. IBM geeft in dit opzicht het goede voorbeeld door een werkruimte voor te bereiden voor een nieuwe medewerker en een mentor aan te wijzen die ervoor zorgt dat hij of zij zich op de eerste dag welkom voelt. Sommige organisaties regelen een groot deel van het oriëntatieproces, waaronder voorlichting over compliance kwesties en het bedrijfsbeleid, al vóór de eerste werkdag.

Train met een duidelijk doel

Volgens onderzoek van Careerbuilder is 82 procent van de werknemers loyaler aan werkgevers die in hun vaardigheden hebben geïnvesteerd door hen op te leiden. De opleiding van uw nieuwe medewerker moet onmiddellijk beginnen en moet een voortdurend gestructureerd proces zijn.

De eerste training bestaat uit het verduidelijken en bevestigen van wat de nieuwe werknemer al weet over uw bedrijf. Als dat eenmaal gebeurd is, moet de training betrekking hebben op zaken als organisatorische programma's die leiden tot loopbaanontwikkeling, best practices van het bedrijf, instructies over hoe technologie en apparatuur het best gebruikt kunnen worden, praktijkgericht leren en sessies om doelen te stellen, zodat de nieuwe medewerker zich kan concentreren op het optimaal benutten van de mogelijkheden die uw organisatie biedt.

Coach naar bedrijfscultuur

Een belangrijk onderdeel van talentmanagement in het onboarding proces is het koppelen van een nieuwe medewerker aan de juiste mentor binnen uw organisatie. Het doel van de mentor moet zijn om de nieuwe medewerker uw organisatiecultuur te laten begrijpen en waarderen.

Veel succesvolle bedrijven gebruiken deze fase van het proces om een nieuwe werknemer voor te stellen aan belangrijke leidinggevenden in de organisatie. Door te laten zien dat de C-suite leidinggevenden geïnvesteerd zijn in het koesteren van nieuw talent, worden nieuwe werknemers loyaal.

Bouw een beter netwerk op

Het laatste onderdeel van het onboardingproces is een nieuwe werknemer helpen de connecties te maken die hij of zij nodig heeft om op lange termijn te slagen binnen uw organisatie. Sociale integratie met andere belangrijke werknemers is essentieel voor succes. Moedig een nieuwe werknemer aan om goede relaties aan te gaan met leiders en andere teamleden. Een werknemer die zich deel voelt uitmaken van de bedrijfsgemeenschap zal minder snel besluiten uw bedrijf te verlaten.

Author: Henri Broekman

De Aandeelhouder TV

september 23, 2022

Cyclische aandelen uit de gratie

september 23, 2022

“In de ban van de beer…”

september 23, 2022

Opgelet: Beleggers gaan meer belasting betalen

september 23, 2022

Deze aandelen zijn nu extreem aantrekkelijk gewaardeerd! | DeAandeelhouder Podcast Afl. 88

Het laatste beursnieuws

updates

  • 08:19

    Beleggers wachten met spanning op nieuwe inflatiecijfers

  • 17:21

    TA van Edward Loef – Vangrails in de Nasdaq-100 index

  • 16:51

    LYNX Beursflash | Aandeel ING: profiteren van stijgende rentes

  • 11:40

    AEX toont kracht & technisch bodempatroon voor aandeel BESI

  • 08:05

    Beurzen omhoog in aanloop naar nieuwe inflatiecijfers

  • 17:24

    TA van Edward Loef – Opwaartse koersuitbraken?

  • 07:43

    Dalende inflatieverwachting geeft beurzen een boost

  • 17:47

    TA van Edward Loef – Bankaandelen hoger na ECB-besluit

  • 13:00

    Swing trading: een ‘spannende’ beleggingsstrategie

Masterclasses

Columns

Nieuw
25 sep 11:47 Nico Inberg

Deze hedges werken (nog) niet

24 sep 15:12 Nico Inberg

Riemen vast: Italië en Oekraïne zetten de toon

23 sep 13:41 Nico Inberg

Komende week: Italië en Donbass zetten de toon