AEX *
Toegang tot al onze analyses en kooptips? Word abonnee
AEX *
AMX *
BEL20 *
NAS100 *
US30 *
USA500 *
VIX *

Beursnieuws

Redactie woensdag, 17 augustus 2022 08:14

Effectieve onboarding strategieën voor nieuwe werknemers

Wat zijn vandaag de dag de grootste zorgen voor talentmanagers? Volgens een samenwerking  Harris Poll onder 310 HR-managers en 1.433 werknemers, noemde 48 procent van de respondenten het vinden van gekwalificeerde kandidaten voor posities als de grootste zorg, op de voet gevolgd door 33 procent die het personeelsverloop/behoud als de grootste zorg noemde.

Talent management moet deze beide kwesties aanpakken om de groei van de organisatie te verzekeren. Een van de beste manieren om dit te doen is door middel van een effectieve onboarding van nieuwe medewerkers. Nieuwe werknemers helpen zich snel en soepel aan te passen aan de sociale en prestatieaspecten van hun baan zou een prioriteit moeten zijn voor talentmanagers.

Onboarding betekenis?

In de kern is onboarding het proces waarbij een nieuwe werknemer wordt ingewijd in een bedrijf of organisatie. Maar elke goede HR-professional weet dat er meer bij komt kijken. Onboarding begint tijdens het rekruterings- en aanwervingsproces, en kan zich uitstrekken over het eerste jaar van de betrokkene. 

Strategieën voor een succesvolle onboarding

Er zijn een aantal dingen die een succesvol onboarding proces omvat. Misschien wel de meest elementaire van deze dingen is een duidelijk begrip van het verschil tussen oriëntatie, training, en onboarding. Hoewel sommigen deze termen door elkaar gebruiken, is dat niet helemaal juist.

Begin met onboarding vóór de aanwerving

Hoewel dit contra-intuïtief kan lijken, begint een succesvolle onboarding ruim voordat een kandidaat daadwerkelijk is aangenomen. Als u bedenkt dat onboarding het proces is waarbij een nieuwe medewerker in uw bedrijfscultuur wordt geïntegreerd, is het gemakkelijk te zien dat blootstelling aan uw bedrijfscultuur al begint tijdens het wervingsproces.

Optimaliseer de oriëntatie

Het oriëntatieproces is een belangrijke volgende stap. Het vooruit plannen van de eerste dag van een werknemer geeft blijk van een oprechte interesse in zijn of haar succesvolle overgang. IBM geeft in dit opzicht het goede voorbeeld door een werkruimte voor te bereiden voor een nieuwe medewerker en een mentor aan te wijzen die ervoor zorgt dat hij of zij zich op de eerste dag welkom voelt. Sommige organisaties regelen een groot deel van het oriëntatieproces, waaronder voorlichting over compliance kwesties en het bedrijfsbeleid, al vóór de eerste werkdag.

Train met een duidelijk doel

Volgens onderzoek van Careerbuilder is 82 procent van de werknemers loyaler aan werkgevers die in hun vaardigheden hebben geïnvesteerd door hen op te leiden. De opleiding van uw nieuwe medewerker moet onmiddellijk beginnen en moet een voortdurend gestructureerd proces zijn.

De eerste training bestaat uit het verduidelijken en bevestigen van wat de nieuwe werknemer al weet over uw bedrijf. Als dat eenmaal gebeurd is, moet de training betrekking hebben op zaken als organisatorische programma's die leiden tot loopbaanontwikkeling, best practices van het bedrijf, instructies over hoe technologie en apparatuur het best gebruikt kunnen worden, praktijkgericht leren en sessies om doelen te stellen, zodat de nieuwe medewerker zich kan concentreren op het optimaal benutten van de mogelijkheden die uw organisatie biedt.

Coach naar bedrijfscultuur

Een belangrijk onderdeel van talentmanagement in het onboarding proces is het koppelen van een nieuwe medewerker aan de juiste mentor binnen uw organisatie. Het doel van de mentor moet zijn om de nieuwe medewerker uw organisatiecultuur te laten begrijpen en waarderen.

Veel succesvolle bedrijven gebruiken deze fase van het proces om een nieuwe werknemer voor te stellen aan belangrijke leidinggevenden in de organisatie. Door te laten zien dat de C-suite leidinggevenden geïnvesteerd zijn in het koesteren van nieuw talent, worden nieuwe werknemers loyaal.

Bouw een beter netwerk op

Het laatste onderdeel van het onboardingproces is een nieuwe werknemer helpen de connecties te maken die hij of zij nodig heeft om op lange termijn te slagen binnen uw organisatie. Sociale integratie met andere belangrijke werknemers is essentieel voor succes. Moedig een nieuwe werknemer aan om goede relaties aan te gaan met leiders en andere teamleden. Een werknemer die zich deel voelt uitmaken van de bedrijfsgemeenschap zal minder snel besluiten uw bedrijf te verlaten.

Author: Henri Broekman

De Aandeelhouder TV

februari 2, 2023

Meta, Shell en ING presteren sterk| 2 februari 2023 | Markets Update van BNP Paribas Markets

februari 1, 2023

BASIC-FIT winstnemingen? – 01feb23

februari 1, 2023

Philips krijgt klappen | 1 februari 2023 | Markets Update van BNP Paribas Markets

januari 31, 2023

AEX “Stuwende Stieren” – 31jan23

Het laatste beursnieuws

updates

  • 08:16

    Knalgroene beurzen na Fed-meeting + cijferregen

  • 10:33

    ETF van de week: SPDR S&P US Financials Select Sector UCITS ETF (ZPDF)

  • 08:09

    Fed zet inflatiestrijd door, renteverhoging van 0,25% verwacht

  • 08:13

    Europees economisch sentiment trekt aan en beurs in standby-modus voor rentebesluiten

  • 12:08

    AEX stabiliseert binnen uptrend & TA-update Tesla

  • 08:21

    Deze week: rentebesluit Fed en ECB

  • 08:15

    S&P 500 breekt dalende trend, dankzij Big Tech

  • 15:12

    LYNX Beursflash | Aandeel Tesla: analyse 4e kwartaalcijfers

  • 10:07

    Aandeel Tesla: Musk’s Masterplan

Masterclasses

  • 07 februari

    De beleggingstips voor 2023 van Nico Inberg

  • 07 maart

    De beleggingstips voor 2023 van Gert Bakelants

  • 14 maart

    De beleggingstips voor 2023 van Edwin Wierda

Columns

Nieuw
01 feb 14:58 ProBeleggen

Slim beleggen in ASM International

01 feb 09:06 Bas Heijink

Gaat de euro weer stijgen?

31 jan 11:29 Nico Inberg

KPN: Hoeksteentje in de portefeuille