AEX *
Toegang tot al onze analyses en kooptips? Word abonnee
AEX *
AMX *
BEL20 *
NAS100 *
US30 *
USA500 *
VIX *

Beursnieuws

ANP woensdag, 24 november 2021 12:35

Toezichthouder waarschuwt voor nepaanbiedingen rond Black Friday

DEN HAAG (ANP) - Nederlanders die jagen op Black Friday-koopjes moeten goed opletten of ze niet met "nepaanbiedingen" te maken hebben. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Onderzoek van de toezichthouder wijst uit dat webshops nog regelmatig met aanbiedingen stunten die mooier lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Volgend jaar komen er wel nieuwe regels die consumenten beter moeten beschermen. Maar tot die tijd is het voor de ACM lastig om gesjoemel met 'van-voor-prijzen' aan te pakken.

Het gaat om een al langer spelend fenomeen. Verkopers weten dat mensen gevoelig zijn voor aanbiedingen en proberen shoppers te verleiden door te zeggen dat iets normaal bijvoorbeeld 60 euro kost en nu tijdelijk maar 40 euro. Maar in werkelijkheid kostte het artikel in de voorgaande periode dan soms helemaal geen 60 euro.

Zeker tijdens het jaarlijkse koopjesfestijn rondom Black Friday wordt hierover veel geklaagd. De Consumentenbond kaartte dit ook al meerdere keren aan. En de situatie lijkt weinig veranderd. De ACM heeft eerder dit jaar online de aanbiedingen van 250 populaire producten, waaronder speelgoed en consumentenelektronica, van 25 webshops gedurende enkele maanden automatisch vastgelegd. Daarbij werden regelmatig nepaanbiedingen aangetroffen.

Goed opletten

Verkopers mogen consumenten volgens de wet niet op het verkeerde been zetten. Maar winkels hebben binnen de huidige regels nog relatief veel vrijheid bij hun aanbiedingen. Een product moet daadwerkelijk voor de gehanteerde ‘van-prijs’ verkocht zijn in een periode van drie maanden voorafgaand aan de actie. Medio volgend jaar worden er nieuwe regels voor prijsaanbiedingen van kracht. Dan moet de genoemde 'van-prijs' de laagste prijs zijn die de handelaar 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd.

Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, denkt dat consumenten straks beter beschermd zijn. De nieuwe norm is duidelijker voor bedrijven en consumenten, waardoor de ACM verwacht effectiever te kunnen handhaven. Een aanbieding zou dan ook meer waarde krijgen voor de consument, omdat het gepresenteerde prijsvoordeel straks veel beter het werkelijke prijsvoordeel weergeeft.

Voorlopig is het advies van de ACM, en ook van de Consumentenbond, om goed op te letten bij elke aanbieding die je ziet. Consumenten wordt aangeraden zich altijd bij zichzelf af te vragen of ze een product wel voor de aangeboden prijs willen hebben.

Lees meer over de onderwerpen in dit bericht:

Speelgoed, Consumentenbond, Consumentenelektronica

De Aandeelhouder TV

maart 20, 2023

ING eerste rebound poging – 20mrt23

maart 20, 2023

Aandelen NN Group richting de 40 euro?

maart 20, 2023

Macroflits: Komt er een bankencrisis?

maart 20, 2023

Onrust financiële sector houdt aan | 20 maart 2023 | Markets Update van BNP Paribas Markets

Het laatste beursnieuws

updates

  • 10:15

    Rabobank Certificaten uitleg over het dividend en de risico’s

  • 10:00

    AEX zet 200EMA onder druk & ASML verliest kracht

  • 08:36

    UBS neemt Credit Suisse over – Wat doet de Fed deze week?

  • 10:30

    Aandeel Adobe: Sterke cijfers, nu hebben de stieren hun kans

  • 08:04

    Grote Amerikaanse banken snellen First Republic Bank te hulp

  • 15:21

    Aandeel Volkswagen: Wordt de outlook 2023 gerealiseerd?

  • 11:14

    LYNX prolongeert titel ‘Broker van het jaar’

  • 11:14

    LYNX prolongeert titel ‘Broker van het jaar’

  • 11:14

    LYNX prolongeert titel ‘Broker van het jaar’

Masterclasses

  • 21 maart

    Waar komt rendement nou eigenlijk vandaan?

Columns

Nieuw
20 mrt 12:46 Redactie

Hierom dalen banken ondanks de reddingen

17 mrt 10:03 Doijer en Kalff

Alles wat u moet weten over de DJIA-goud ratio 2.0 en waarom uw favoriete indicatoren en ratio’s outdated zijn

17 mrt 10:19 Cees Smit

Column: Klimaat Gekkies in Brussel