Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Uitgelicht: fanmail voor Adyen na sterke cijfers

Uitgelicht: fanmail voor Adyen na sterke cijfers
20 aug 2021 om 18:47

Betaalbedrijf Adyen kreeg deze week flink wat fanmail van analisten, nadat de cijfers over het eerste halfjaar beter waren dan verwacht. Ook beleggers waren tevreden. Het aandeel wist vrijdag bij een slotstand van 2.622,00 euro, op weekbasis 11,3 procent te stijgen, terwijl de AEX daalde.

Adyen wist in de eerste zes maanden van 2021 een 46 procent hogere omzet te boeken, terwijl de winst ruimschoots verdubbelde, iets dat het betaalbedrijf dankte aan een sterke volumegroei bij de grote internetplatforms en kostenbeperkingen door de coronapandemie.

De omzetgroei was bijzonder sterk in Noord-Amerika, met 80 procent op jaarbasis. Het continent is nu goed voor 22 procent van de omzet van Adyen, met grote klanten als Airbnb, American Eagle en Slice.

Europa is nog altijd goed voor 60 procent van de omzet. In Azië was het groeipercentage 44 procent en in Latijns-Amerika 26 procent. “Bij elke brief aan aandeelhouders die we schrijven, zijn we een meer wereldwijd bedrijf”, aldus Adyen.

Vooral de grote onlinewinkels met een platformmodel deden goede zaken, merkte het bedrijf verder op. De betaaldienstverlener heeft veel geïnvesteerd in dit type klant en dat betaalt zich nu, letterlijk, uit.

Zakenbank JPMorgan Cazenove wees in het bijzonder op de nieuwe klant eBay, die 23,2 miljard euro bijdroeg aan het volume van 216 miljard euro. Sinds het vierde kwartaal van 2020 zit Adyen duidelijk weer in een positieve flow volgens de analisten, na een moeizaam tweede en derde kwartaal in de beginperiode van de coronacrisis. Toen bleef Adyen qua groei nog achter bij Amerikaanse sectorgenoten, vond JPMorgan.

Door de groei bij de grootste verkopers daalde de marge voor Adyen per transactie, de zogeheten ’take rate’. Deze bedroeg 20,6 basispunten, tegen 23,6 een jaar eerder. Analisten vinden dat echter niet zo problematisch, want voor Adyen is de take rate “een resultaat van de activiteiten, eerder dan een drijfveer, omdat de schaalbaarheid en lage operationele kosten van het betaalplatform extra omzet makkelijk mogelijk maken”, aldus KBC Securities.

Cijfers

In de eerste jaarhelft steeg de nettowinst van 98 miljoen naar 205 miljoen euro, een toename van 109 procent. De netto-omzet steeg van 304 miljoen naar 445 miljoen euro en het verwerkte transactievolume steeg zelfs met 67 procent, van 129 miljard euro een jaar eerder tot 216 miljard euro afgelopen periode.

Analisten rekenden vooraf gemiddeld op een omzetgroei van 37 procent tot 418 miljoen euro en een beperktere volumestijging van 48 procent tot 191 miljard euro.

Hoewel Adyen in de verslagperiode nog last had van de reisbeperkingen door de coronapandemie, veerden de volumes aan het einde van de halfjaarperiode op tot niveaus van voor de pandemie, nadat Europa en Noord-Amerika tegen het einde van het voorjaar weer open gingen voor binnenlandse reizen. Dat ging sneller in Europa, omdat daar veel mensen vakanties dichter bij huis boekten. Analisten waren vooraf nog relatief somber over dit onderdeel.

Verder meldde Adyen een margeverbetering van 54 naar 61 procent en een minder snelle stijging van de kosten. Die liepen op met 24 procent naar 189 miljoen euro, of 42 procent van de omzet. Een jaar eerder was dit nog 50 procent. Dit was mede te danken aan lagere reiskosten, minder bijeenkomsten en minder buitenreclames, als gevolg van de pandemie.

Koersdoelen massaal omhoog

Na het verschijnen van de cijfers gingen de koersdoelen van analisten op het aandeel Adyen massaal omhoog. JPMorgan, Credit Suisse en Jefferies zitten inmiddels op een koersdoel dat richting de 3.000 euro gaat en Kepler Cheuvreux en UBS blijven niet ver achter. KBC Securities verhoogde het koersdoel deze week van 1.600 naar 1.950 euro maar blijft conservatiever en heeft nog een Afbouwen advies.

KBC vond de cijfers van Adyen weliswaar “beresterk”, maar oordeelde ook dat het aandeel te duur is ten opzichte van bijvoorbeeld sectorgenoten als Square en PayPal.

UBS en Kepler zien ondertussen veel kansen voor Adyen in de komende jaren. UBS wees op de sterke vooruitzichten, waarbij het betaalbedrijf profiteert van nieuwe producten die de betaalspecialist lanceert, zoals de onlangs aangekondigde samenwerking met Just Eat Takeaway.

Kepler voorziet een sterkere groei in de komende jaren dan zij eerder hadden verwacht. “Adyen breidt in hoog tempo zijn activiteiten uit in nieuwe markten, en vooral in de VS”, aldus de analisten.

JPMorgan rekent erop dat de groeiverwachtingen van Adyen van 25 tot begin 30 procent, overtroffen zullen worden, ook omdat de reissector nog altijd goed herstel laat zien. De bijdrage van eBay aan het volume zal in de komende jaren minder belangrijk worden voor Adyen en heeft vermoedelijk in de tweede helft van 2020 al gepiekt, volgens de analisten.

“Als Adyen het verwerkte volume met de 50 procent laat groeien die we in de tweede jaarhelft van 2021 schatten, dan zal de niet-eBay-bijdrage aan de incrementele groei blijven toenemen”, denkt JPMorgan.

Jefferies denkt dat het huidige pad van volumegroei in de tweede jaarhelft kan worden gehandhaafd, terwijl Kepler van mening is dat Adyen een van de meest spannende groeiprofielen heeft in de Europese techsector.

Beleggers hebben er ook vertrouwen in, want het aandeel Adyen wist alleen dit jaar al 35 procent te stijgen. Op jaarbasis is het aandeel met een stijging van bijna 90 procent haast weer in waarde verdubbeld, nadat Adyen ruim drie jaar geleden in 2018 voor ‘slechts’ 240 euro naar de Amsterdamse beurs ging.


Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel:

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.