Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Uitgelicht: drukte bij maaltijdbezorgers

Uitgelicht: drukte bij maaltijdbezorgers
2 apr 2021 om 16:54

Het zijn drukke tijden voor maaltijdbezorgers. Mensen blijven, mede omdat zij vanwege de coronamaatregelen thuis zitten, eten bestellen, terwijl de bezorgbedrijven zelf ook actief werken aan hun strategie.

Deliveroo kreeg afgelopen week een notering aan de Londense beurs. De London Stock Exchange was er veel aan gelegen om Deliveroo binnen te halen, nu de Amsterdamse AEX zich steeds nadrukkelijker profileert als tech-index met halfgeleiderspecialisten als ASML en ASMI, betaalbedrijf Adyen en Just Eat Takeaway en Prosus. Londen wil voorkomen dat techbedrijven bij een beursgang Amsterdam als logische keuze beschouwen.

Toch zal LSE weinig plezier hebben beleefd aan de beursgang van Deliveroo, net als diens aandeelhouders. 

Woensdag kreeg de maaltijdbezorger een notering. De aanloop verraadde al niet veel goeds. Aanvankelijk zou het aandeel tussen de 3,90 en 4,60 pond per stuk geprijsd worden, wat vervolgens moest worden verlaagd naar 3,90 tot 4,10 pond.

Uiteindelijk werd de introductiekoers vastgesteld op 3,90 pond, aan de absolute onderkant van de prijsvork, goed voor een waardering van 7,6 miljard pond. Enkele grote partijen, waaronder Aviva en M&G gaven vooraf al aan de beursgang te laten schieten.

De beursnieuweling kwam direct op de eerste handelsdag al onder druk te staan en de daling zette donderdag door. Het aandeel Deliveroo sloot donderdag op 2,82 pond, een koersdaling van bijna 28 procent ten opzichte van de introductiekoers.

Analist Michael Hewson van CMC Markets zag het aanvankelijke enthousiasme over de komst van Deliveroo omslaan na zorgen over de arbeidsvoorwaarden die de bezorger hanteert. Veel bezorgers verdienen nauwelijks het minimumloon in het VK. Maar ook het gebrek aan winst en de duale structuur die Deliveroo in Londen hanteert, waren volgens de analist debet aan het kille ontvangst. Deze duale structuur stelt oprichter Will Shu in staat om met een klein belang toch een doorslaggevend stemrecht te houden.

“Dit gebrek aan vertrouwen in het bedrijfsmodel [van Deliveroo] was direct terug te zien in de desastreuze eerste handelsdag […] in de eerste minuten van de handel daalde het aandeel al meer dan 30 procent, waarna de handel werd stilgelegd”, aldus Hewson.

De analist van CMC vreest dat wanneer de coronalockdowns worden opgeheven, er nog meer druk op het aandeel Deliveroo zal komen. En het helpt daarbij volgens de analist niet dat het aandeel Just Eat Takeaway ook stevig onder druk staat.

JPMorgan Cazenove blijft evenwel positief over de sector. 

“Covid-19 was een ‘gamechanger’ voor de sector en heeft de transitie naar online met vele jaren versneld”, schreef analist Marcus Diebel. Hij wees erop dat niet alleen de orders hard stijgen, maar ook de winstgevendheid.

Just Eat Takeaway realiseerde in 2020 een “indrukwekkende” ordergroei van 42 procent en denkt dat dit in 2021 nog een versnelling hoger kan. “Dat onderstreept het robuuste bedrijfsmodel”, aldus Diebel.

Daarom vindt JPMorgan de huidige waardering van Just Eat Takeaway ook “erg aantrekkelijk”, sterker “het aandeel is te goedkoop”. Diebel herhaalde dan ook zijn Overwogen advies op het aandeel. “De markt kent aan de kernactiviteiten van Just Eat Takeaway, de uitermate winstgevende en snelgroeiend marktplaats, nul waarde toe”, aldus de analist.

Toch is Just Eat Takeaway niet de favoriet van JPMorgan. Dat is Delivey Hero. Diebel wijst op de blootstelling van Delivery Hero aan opkomende markten, wat volgens hem een garantie is voor groei op lange termijn, terwijl Just Eat in het Verenigd Koninkrijk geduchte concurrentie ondervindt.

Delivery Hero lijft het Zuid-Koreaanse Woowa in voor 3,6 miljard euro, waarvan een deel van de overnamesom wordt betaald in aandelen Delivery Hero.

En juist die overname was afgelopen week aanleiding voor Prosus om het belang in Delivery Hero te vergroten. De in Amsterdam genoteerde investeringsmaatschappij kocht een belang van ruim 8 procent bij en heeft inmiddels bijna een kwart van alle aandelen Delivery Hero in handen.

Prosus zei in een toelichting het belang te hebben vergroot om verwatering te voorkomen, onder meer met het oog op de overname van Woowa, die deels in aandelen zal worden betaald. Prosus zei de komende 12 maanden geen aandelen te zullen bijkopen. 

Deze zet van Prosus was volgens Bank of America mogelijk een verrassing. De markt rekende er volgens de Amerikaanse bank juist op dat Prosus desinvesteringen zou aankondigen.

Maar deze additionele aankoop kan het desinvesteringsproces juist op gang brengen, denkt analist Adrien de Saint Hilaire van Bank of America, omdat de kaspositie van Prosus hierdoor flink daalt en dat betekent dat er of geld geleend moet gaan worden of bezittingen verkocht moeten worden. Een lockup op het zeer grote belang in de Chinese internetgigant Tencent verliep in maart van dit jaar.

Een desinvestering zou vervolgens Prosus weer ruimte bieden om meer eigen aandelen in te kopen.  

Bij de extra miljarden die in Delivery Hero worden gestoken, speelt mogelijk ook een rol dat Prosus naast deals met Just Eat en eBay greep, denkt de Amerikaanse bank, terwijl Delivery Hero een snelgroeiende speler is met meer dan de helft van zijn activiteiten in opkomende markten. Daarbij kan Prosus gaan voor een consolidatie in de sector, met zijn belangen in Swiggy en iFood van 40 en 62 procent, aldus de analisten.

De andere eigenaar van de Braziliaanse maaltijdbezorger iFood is Just Eat Takeaway. JPMorgan schat dit belang op 3 miljard euro, nadat de Amsterdamse maaltijdbezorger recent een bod van 2,3 miljard euro afsloeg. Dit was het hoogste bedrag van een serie biedingen die in Amsterdam werden bezorgd.

Just Eat Takeaway kreeg het belang in iFood in handen na de overname van Just Eat. Topman Jitse Groen sprak al meerdere malen de wens uit om bedrijven in zijn geheel in handen te willen hebben en wil daarom van het minderheidsbelang af. “De asset is een handicap voor ons”, aldus Groen recent. Maar de topman benadrukte geen haast te hebben met de verkoop. 

iFood groeit snel en daarmee ook de waardering van het belang. Just Eat Takeaway sprak van een “uitstekende” omzetgroei van iFood in 2020 van 222 procent. De ordergroei verdubbelde op jaarbasis tot 478 miljoen bestellingen. 


Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel:

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.