Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Nieuw steunakkoord Franse staat voor Air France-KLM binnen handbereik – media

Nieuw steunakkoord Franse staat voor Air France-KLM binnen handbereik – media
30 mrt 2021 om 07:27

De Franse staat is dicht bij een akkoord met Brussel over een nieuwe steunoperatie voor luchtvaartmaatschappij Air France-KLM. Dit schreef Het Financieele Dagblad dinsdag.

De krant meldde dat de Nederlandse staat dit nog niet kan zeggen, maar eigen gesprekken met de Europese Commissie voert over de voorwaarden die aan een mogelijke extra steunverlening verbonden zijn.

Het FD haalde dinsdag de Franse zakenkrant Les Echos aan die op basis van anonieme bronnen aangaf dat er een akkoord is bereikt. Maandagochtend zei de Franse minister van financiën Bruno Le Maire dat een deal nabij is. Het zou een kwestie van dagen zijn.

Het Nederlandse ministerie van Financiën reageerde tegen het FD positief op de deal die zich aftekent tussen Brussel en Parijs. “Zo kan er weer een volgende stap worden gezet op het pad om de luchtvaartmaatschappijen binnen de holding Air France-KLM gezond te houden.”

Den Haag voegde daar tegen de krant wel aan toe dat “de acute nood bij KLM minder hoog is dan bij Air France. Nederland is nog in gesprek met de Europese Commissie voor het geval dat KLM onder voorwaarden ook steun nodig heeft”, aldus het ministerie, zonder verdere toelichting.

In april vorig jaar kreeg Air France een pakket aan leningen en staatsgegarandeerde bankleningen ter waarde van 7 miljard euro. Nederland volgde pas enkele maanden later met een steunpakket van 3,4 miljard euro voor KLM. Ook toen stelde Financiën dat de nood bij Air France op dat moment hoger was dan bij KLM, aldus het FD dinsdag

Dit keer gaat het om een versterking van het aandelenkapitaal, waarbij eerder in Franse media een bedrag werd genoemd van 6 miljard euro. Met dat geld moet de uitgeholde vermogenspositie van Air France-KLM worden versterkt. De groep kende ultimo december een negatief eigen vermogen, terwijl de verliezen oplopen door alle coronamaatregelen.

De Europese Commissie lijkt alleen met staatssteun te willen instemmen als de luchtvaartgroep zogeheten slots — start- en landingsrechten op een bepaald tijdstip op een luchthaven — inlevert. Naar verluidt moest Air France in eerste instantie 24 van dergelijke slots per dag inleveren op de luchthavens van Parijs en KLM ook nog eens 24 op Schiphol. Volgens Les Echos hoeft Parijs nu minder slots af te staan dan eerder verwacht.

Voor KLM zou het inleveren van 24 slots overeenkomen met circa 3 procent van alle start- en landingsrechten die KLM in bezit heeft. De maatschappij is dominant op Schiphol; ruim de helft van de vijfhonderdduizend slots per jaar wordt door KLM uitgevoerd, aldus het FD

Net als de Fransen zetten ook de Nederlanders in op zo min mogelijk concessies. 

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.