Pernod Ricard ziet herstel in Azië
(ABM FN) Pernod Ricard heeft in de eerste jaarhelft van zijn gebroken boekjaar een licht lagere omzet geboekt, maar merkte op dat de groei aan het terug keren is in de VS, China en India. Dit meldde het Franse drankenconcern donderdagochtend.
De omzet van Pernod Ricard, bekend van bijvoorbeeld Absolut wodka, Jameson whiskey en Malibu, daalde in het afgelopen halfjaar met 9 procent tot nipt minder dan 5 miljard euro. Op autonome basis daalde de omzet maar met 3,9 procent, doordat vooral een sterke euro en zwakke dollar nadelig uitpakten voor de destillateur.
Vooral de groei in Azië bleek zwak, al blijkt er wel herstel te zijn in markten zoals India en China. Dit terwijl er in Amerika een lichte groei werd opgetekend, maar het beeld in Europa somber bleef.
De destillateur laat weten dat het tweede kwartaal beter was dan het eerste en dat de autonome krimp maar 2,4 procent bedroeg in dit kwartaal tegenover 5,6 procent in het eerste kwartaal, met dank aan de resultaten in China en India.
In het eerste halfjaar kwam de nettowinst 6 procent lager uit op 966 miljoen euro. De winst per aandeel daalde met ruim 9 procent tot 4,16 euro per aandeel.
In een toelichting wees CEO Alexandre Ricard op de hevige tegenwind die de horeca en de reisbranche ondervinden van de coronacrisis. “Erg uitdagende tijden”, aldus Ricard.
Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van
koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel: