Yum Brands presteert beter dan verwacht
Yum Brands heeft het afgelopen kwartaal beter gepresteerd dan verwacht. Dit bleek donderdag na publicatie van de kwartaalcijfers van het fastfoodbedrijf bekend van ketens als KFC, Pizza Hut en Taco Bell.
Yum Brands sprak van een aantrekkende vraag in het vierde kwartaal, hoewel hogere kosten vanwege de corona-uitbraak op de winst van de restaurantketen drukten. CEO David Gibbs zei dat het bedrijf 2021 sterker ingaat. “Ondanks de uitdagingen van 2020 tonen onze resultaten onze veerkracht”, voegde hij toe.
Yum Brands boekte het afgelopen kwartaal een nettowinst van 332 miljoen dollar, in vergelijking met 488 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder. De winst per aandeel daalde van 1,58 dollar naar 1,08 dollar.
De aangepaste winst steeg daarentegen van 1,00 dollar naar 1,15 dollar per aandeel. Vooraf door FactSet Research geraadpleegde analisten rekenden op een aangepaste winst per aandeel van 1,01 dollar.
De omzet steeg van 1,69 miljard dollar in het vierde kwartaal van 2019 naar 1,74 miljard dollar het afgelopen kwartaal. Analisten rekenden op een omzet van 1,72 miljard dollar.
De vergelijkbare omzet was met een stijging van 1 procent het sterkst bij Taco Bell. Bij Pizza Hut en KFC daalde deze omzet met respectievelijk 1 en 2 procent. Per saldo daalde de omzet van Yum Brands op vergelijkbare basis met 1 procent.
In het derde kwartaal daalde de vergelijkbare omzet van Yum Brands nog met 7 procent.
Net als andere restaurantketens heeft het in Louisville gevestigde Yum Brands tijdens de pandemie zijn focus verschoven naar de inzet van digitale middelen om de bezorg- en afhaaldiensten te promoten.
Het aandeel Yum Brands steeg donderdag voorbeurs 2,9 procent.
Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van
koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel: