Zoeken in de Aandeelhouder
NED25 *
NLMID *
BE20 *
NAS100 *
US30 *
USA500 *
VIX *
EUR/USD *

Beursnieuws

ABM FN-Dow Jones - vrijdag, 27 november 2020 19:30

Uitgelicht: Prosus profiteert van veranderend gedrag door coronacrisis

Prosus heeft in de eerste helft van zijn gebroken boekjaar fors meer omzet en winst geboekt, bleek afgelopen week uit de resultaten van de internetinvesteerder met een notering op het Damrak.

Daarmee doet het bedrijf precies wat topman Bob van Dijk in de zomer al voorspelde, namelijk dat Prosus sterker uit de coronacrisis zou komen, omdat mensen als gevolg van de maatregelen om het virus te bestrijden, nog meer via internet bestellen. "En die verandering is structureel", zei Van Dijk in juli.

In de zes maanden die eindigden op 30 september steeg de omzet van Prosus met 32 procent tot 12,7 miljard dollar.

In het segment maaltijdbezorging groeide de omzet met liefst 141 procent, bij online retail was de groei 70 procent en bij educatieve technologie 54 procent.

"In de tweede helft van de periode herstelden onze bedrijven goed van de aanvankelijke impact van Covid-19 en zij zijn nu fundamenteel sterker dan toen de pandemie begon", herhaalde de CEO afgelopen week nog maar eens.
 
De kern nettowinst steeg met 29 procent tot 2,2 miljard dollar, onder meer dankzij de e-ecommerce-onderdelen, en ook de grote deelneming in het Chinese Tencent droeg bij aan het resultaat. De kernwinst per aandeel verbeterde op jaarbasis van 1,05 tot 1,34 dollar, en daarmee conform de bandbreedte die het bedrijf zelf aangaf van een verbetering van 0,25 tot 0,32 dollar ten opzichte van dezelfde periode in 2019.

Deze winstgraadmeter acht Prosus zelf de beste manier om de ontwikkelingen bij het bedrijf te kunnen beoordelen.

Volgens analisten van Morgan Stanley is het pad naar winstgevendheid voor het e-commerce-segment van Prosus aanzienlijk verbeterd door de coronacrisis, die een structurele verschuiving in het koopgedrag van consumenten heeft veroorzaakt.

Jefferies noemde de winstontwikkeling bij e-commerce bemoedigend en vond daarbij de resultaten bij iFood, eMag, PayU en EdTech indrukwekkend. iFood zag de opbrengsten in de verslagperiode met liefst 234 procent toenemen.

Ook de marktplaatsen en Swiggy herstelden sterk, zeiden de analisten van Jefferies, die verder tevreden waren over de kasstroom van 370 miljoen dollar.

Outlook

Kijkend naar de korte termijn zullen beleggers zich vooral focussen op het onlangs aangekondigde aandeleninkoopprogramma van 5 miljard dollar.

Prosus zei deze week dat het zich blijft richten op het creëren van waarde voor zijn aandeelhouders door de winstgevendheid op te voeren bij met name de e-commerce. Analisten van de Zwitserse bank UBS zien ook kansen voor de belangen van Prosus in opkomende markten, maar die zullen voorlopig nog wel verlieslatend zijn.

Ook Morgan Stanley ziet hier kansen, zoals in Rusland en Polen, waar meer marktaandeel gewonnen kan worden door Prosus tegen een voordeliger prijs dan een paar maanden geleden.

Het bedrijf staat er financieel sterk voor en is goed gepositioneerd om verder te profiteren van de versnelde verschuiving richting online winkelen door de coronacrisis.

Diezelfde crisis zorgt nog wel voor de nodige onzekerheid, waarschuwde Prosus deze week, en daarom werd geen concrete outlook gegeven.

UBS verhoogde deze week het koersdoel van 112,00 naar 118,00 euro met een ongewijzigde koopaanbeveling en een korting van 35 procent ten opzichte van de genoteerde belangen.

Het inkoopprogramma van eigen aandelen is volgens Morgan Stanley een kans om eigen aandelen goedkoop in te slaan.

Volgens Deutsche Bank is zo'n aandeleninkoop eigenlijk niet zo gebruikelijk voor een investeringsmaatschappij zoals Prosus. Dit is een teken dat het bedrijf de waarde van zijn portefeuille hoger inschat dan de huidige koers en blijkbaar ook weinig andere overnamekansen ziet, althans niet die zo aantrekkelijk gewaardeerd zijn als de eigen aandelen.

Zo kan Prosus op korte termijn toch waarde creëren voor zijn aandeelhouders, terwijl er voldoende geld overblijft voor eventuele overnames.

Voor beleggers positief, en die beloonden het aandeel deze week dan ook met een winst van 2,5 procent op een slotkoers van 93,24 euro op vrijdag in Amsterdam.

De Aandeelhouder TV

januari 19, 2021

Hoe doen Netflix en ASML het? | 19 januari 2021 | Markets Update van BNP Paribas Markets

januari 18, 2021

AEX 18 jan 21 – Nico Bakker – Daily Charts BNP Paribas Markets

januari 18, 2021

Terugdringen overheidsschulden groot vraagstuk

januari 18, 2021

Nieuwe stimuleringen VS broodnodig

Het laatste beursnieuws

updates

  • 08:24

    Beleggers negeren strengere coronamaatregelen & stevige winsten in Azië

  • 17:14

    TA van Edward Loef – Europese bankaandelen tonen veerkracht

  • 12:24

    AEX op weg naar 671,5 punten

  • 08:18

    Europa lager van start & Chinese economie groeit met 2,3%

  • 16:49

    TA van Edward Loef – Amerikaanse schietsport in de lift

  • 08:38

    Amerikaanse beurshuizen positief over Europese aandelen & beursdag start rood

  • 17:35

    TA van Edward Loef – Beleggen in China of Noord-Amerika?

  • 08:20

    Biden wil $2 biljoen extra & China heeft record handelsoverschot

  • 17:18

    TA van Edward Loef – Carrefour overnamekandidaat

Masterclasses

  • 21 januari

    Voorspellen de grafieken verdere koersstijgingen?

Columns

Nieuw
19 jan 12:49 Redactie

Webinar: Favoriete aandelen 2021

19 jan 11:40 Marco Knulst

Goud beleggers worden getest

19 jan 09:15 Nico Inberg

ETF van de Week: Lithium & Battery Tech