Beursnieuws
woensdag, 11 november 2020 12:29
Tiktok-eigenaar ByteDance verdient goed met advertenties – media
TikTok-eigenaar ByteDance ligt op koers om tenminste 180 miljard yuan, of omgerekend 23 miljard euro, aan advertentie-inkomsten binnen te halen in China. Dit meldde persbureau Reuters woensdag op basis van twee bronnen.
Daarmee bestendigt de eigenaar van de populaire filmpjes-app zijn tweede plek op de Chinese markt voor digitale advertenties.
ByteDance haalt de meeste advertentie-inkomsten overigens niet uit zijn internationaal meest bekende app TikTok, maar uit de Chinese variant Douyin, die 60 procent bijdraagt. Ook de nieuwsverzamelwebsite Jinri Toutiao met 20 procent en het platform voor langere video's Xigua, met 3 procent, dragen veel bij, aldus Reuters.
ByteDance is momenteel in gevecht met Washington over een geplande verkoop van de Amerikaanse activiteiten van TikTok, omdat de Amerikaanse regering zich zorgen maakt over de nationale veiligheid wanneer een Chinees bedrijf beschikt over gegevens van meer dan 100 miljoen Amerikaanse gebruikers.
Het enige Chinese bedrijf dat meer advertentie-inkomsten heeft dan ByteDance is Alibaba. Het gat tussen de twee zou verkleind zijn dit jaar, volgens een bron van Reuters.