Zoeken in de Aandeelhouder
NED25*
NLMID*
BE20*
NAS100*
US30*
USA500*
VIX*
EUR/USD*

Beursnieuws

ABM FN-Dow Jones - donderdag, 23 april 2020 08:22

Pas op de plaats Unilever

Unilever heeft in het eerste kwartaal van 2020 een pas op de plaats gemaakt en vanwege de corona-uitbraak werd ook de outlook voor het hele jaar ingetrokken. Dit bleek donderdag voorbeurs uit de cijfers van het Brits-Nederlandse concern in voeding en persoonlijke verzorging.

"Covid-19 heeft een ongekende impact op mensen en economieën wereldwijd", zei CEO Alan Jope in een toelichting. Dit is bijvoorbeeld terug te zien in een verandering in de vraag naar producten van Unilever. Zo is er meer vraag naar hygiëneproducten, maar bijvoorbeeld minder naar ijs.

Een sterke stijging in de vraag naar hygiëneproducten compenseert de vraaguitval in de andere productcategorieën niet, zo zei de topman recent in gesprek met zakenzender CNBC al.

De outlook voor de groei en de marge in 2020 werd door Unilever ingetrokken, omdat de duur en de omvang van de coronacrisis onmogelijk in te schatten is, aldus het concern. Wel meent Unilever goed gepositioneerd te zijn.

Bij de publicatie van de jaarcijfers 2019 in januari zei CEO Jope dat de groei dit jaar toch vooral in de tweede jaarhelft moest worden gerealiseerd.

In de eerste zes maanden zou de groei nog onder de 3 procent liggen, dacht de topman toen, maar in heel 2020 zou Unilever dit jaar tussen de 3 en 4 procent te groeien.

Voorafgaand aan de cijfers over 2019 lag de consensus voor 2020 op een winstgroei van 8,2 procent naar 2,72 euro per aandeel met een omzet van 53.908 miljoen euro. Dat zou een onderliggende omzetgroei van 3,1 procent betekenen.

Geen groei

De omzet kwam afgelopen kwartaal 0,2 procent hoger uit op 12,4 miljard euro. Onderliggend betekende dit evenwel een groei van 0,0 procent. De volumes stegen met 0,2 procent, maar dit werd tenietgedaan door lagere prijzen.

In de ontwikkelde markten groeide de omzet onderliggend nog met 2,8 procent, maar in de opkomende markten was sprake van een krimp van 1,8 procent.

Terwijl de divisies Beauty & Personal Care en Home Care nog onderliggend groeiden, kromp Food & Refreshment met 1,7 procent.

Unilever houdt vast aan een kwartaaldividend van 0,4104 euro per aandeel.

De Aandeelhouder TV

augustus 3, 2020

AEX 3 augustus 2020 – Nico Bakker – Daily Charts BNP Paribas Markets

augustus 3, 2020

Videoreeks – Economie adhv gezelschapsspellen – Introductie Risk

augustus 3, 2020

PostNL levert af | 3 augustus 2020 | Markets Update van BNP Paribas Markets

juli 31, 2020

AEX week 31 2020 – Nico Bakker – Daily Charts BNP Paribas Markets

Het laatste beursnieuws

updates

  • 16:14

    TA: ‘Verzilvermomentje in de Zilverprijs’

  • 16:35

    Aandeel Alphabet: Advertentiereus kwetsbaar voor coronacrisis

  • 11:25

    Technische analyse AEX – Nederlandse beurs op weg naar steun op 530 punten

  • 08:57

    Big Tech verrast & Amerikaanse dollar verzwakt

  • 08:57

    Big Tech verrast & Amerikaanse dollar verzwakt

  • 16:06

    TA: ‘Last minute v.a. € 3,55’

  • 08:12

    aandelensplitsing Apple en duikvlucht voor Air France-KLM

  • 17:34

    TA: ‘Alert zijn op luchtalarm?’

  • 08:48

    Onveranderde rentes stuwen beurs verder

Masterclasses

  • 13 augustus

    HIT & RUN Trading volgens de RAF Methode

  • 27 augustus

    Willem Middelkoop: Na corona komt de Grote Reset

  • 08 september

    Verhoog uw rendement door middel van ETF’s

Columns

Nieuw
03 aug 15:42 Nico Bakker

AKZO vindt SMA steun

03 aug 10:51 Redactie

Videoreeks – Economie adhv gezelschapsspellen – Introductie Risk

31 jul 11:47 Marco Knulst

GOLDEN CROSS wereldwijde aandelen en AEX