--- ---

Meer omzet en winst voor RTL

Redactie De Aandeelhouder - woensdag, 13 maart 2019

Sterke groei video-on-demand.

  RTL Group heeft in 2018 meer omzet en winst behaald, geholpen door groei bij digitaal en video-on-demand. Dit bleek woensdag nabeurs uit de jaarcijfers van het mediabedrijf.

"Opnieuw een recordomzet en sterke EBITDA-resultaten", concludeerde RTL.

De jjaaromzet steeg met 2 procent naar 6,5 miljard euro, waar het bedrijf vooraf had gemikt op 2,5 tot 5 procent groei. Vooral digitaal, contentfabriek Fremantle en RTL Nederland zorgden voor meer omzet. De omzet uit digitaal groeide met 19 procent tot 985 miljoen euro.

Onder de streep restte een nettowinst voor RTL Groep van 668 miljoen euro, wat tien procent minder was dan in 2017. Aandeelhouders kunnen net als het voorgaande jaar een dividend tegemoet zien van 4,00 euro per aandeel. Daarmee wordt 92 procent van de winst per aandeel van 4,35 euro uitgekeerd.

De EBITDA daalde 6 procent tot 1,38 miljard euro. De daling kwam doordat een jaar eerder winst werd geboekt op de verkoop van vastgoed in Parijs. De operationele EBITDA steeg met 0,7 procent. De Nederlandse tak droeg 89 miljoen euro bij aan het EBITDA-resultaat.

Het WK voetbal en de Olympische Winterspelen op publieke zenders drukten de advertentie-inkomsten op de Duitse televisiezender van RTL. In Nederland stegen de inkomsten uit tv-reclames wel.

On demand

Het aantal betalende abonnees voor de video-on-demand-diensten in Duitsland en Nederland steeg met 77 procent tot meer dan 1 miljoen. Dit moet in de komende drie jaar stijgen tot tenminste 3 miljoen.

Het Nederlandse Videoland zag het aantal betalende klanten vorig jaar met 135 procent stijgen, mede dankzij de realityshow Temptation Island VIPs en de misdaadserie Mocro Maffia.

Outlook

Voor 2019 mikt RTL op een omzetgroei van 2,5 tot 5,0 procent, net als in het vooorgaande jaar. Omdat analisten het EBITA-resultaat als belangrijkste prestatieindicator voor het bedrijf blijven beschouwen, en niet de EBITDA, gidst het mediabedrijf dat het een daling van de EBITA in 2019 voorziet van 2,5 tot 5 procent, vanwege de investeringen in tv-tijdslots en video-on-demand-diensten.

Geef een reactie