--- ---

Concurrent Signify boekt hogere omzet

Redactie De Aandeelhouder - woensdag, 09 januari 2019

Kosten Acuity Brands stegen ook.

Acuity Brands heeft in het eerste kwartaal van het lopende boekjaar meer omzet en winst geboekt, maar zag de kosten ook stijgen. Dit bleek woensdag uit cijfers van de concurrent van Signify over het kwartaal dat eindigde op 30 november.

CEO Vernon Nagel sprak van een solide eerste kwartaal, "ondanks aanhoudende kosteninflatie". Om dit op te vangen nam Acuity maatregelen, waaronder het verhogen van de prijzen. Ook meent Nagel dat zijn onderneming in omzet harder groeide dan de markt, mede dankzij de introductie van nieuwe producten.

Daarentegen kampte de verlichtingsspecialist wel met de keuze van klanten om over te stappen naar goedkopere producten en met een zwakkere vraag van grootschalige utiliteitsprojecten.

Ook waarschuwde Nagel dat sommige klanten hun aankopen naar voren haalden vanwege de aangekondigde prijsverhogingen. Hoe groot deze impact was, is volgens de topman echter niet te kwantificeren.

De omzet van Acuity steeg in het afgelopen kwartaal van 843 miljoen naar 933 miljoen dollar, maar als gevolg van hogere kosten stond de marge onder druk en daalde de operationele winst van 120 miljoen naar 116 miljoen dollar. Onder meer oliegerelateerde producten waren volgens Acuity duurder.

Een deel van de kostenverhogingen schreef de verlichtingsspecialist toe aan de importheffingen en hogere lonen. "We denken dat deze kosten onze brutowinst met ongeveer 16 miljoen dollar drukten en onze marge met circa 1,7 procentpunt", aldus Nagel. De operationele winstmarge daalde van 16,1 naar 14,4 procent.

De nettowinst van Acuity viel afgelopen kwartaal wel hoger uit, namelijk op 80 miljoen dollar, tegenover 71,5 miljoen dollar een jaar terug. Deze stijging was vooral te danken aan een lagere provisie voor belastingen.

Het aandeel Signify won op een groen Damrak 5,2 procent. Acuity Brands werd 2,9 procent duurder.

Geef een reactie