NED25 *
NLMID *
BE20 *
NAS100 *
US30 *
USA500 *
VIX *
EUR/USD *

Beursnieuws

Redactie dinsdag, 4 december 2018 12:27

Alcoholvrij bier wordt belangrijker voor Heineken

In dit artikel vind u onder andere informatie over: HEINEKEN NV,

 Heineken zet steeds meer in op laag-alcoholisch en niet-alcoholisch bier. Dat maakte de brouwer maandag bekend.

Dit bier, dat een alcoholpercentage heeft tot 3,5 procent, is al goed voor meer dan 5 procent van de omzet van Heineken. Het aantal hectoliters steeg van 5,7 miljoen in het eerste halfjaar van 2017 naar 6,3 miljoen hectoliter in de eerste zes maanden van 2018. Uit concurrentieoverwegingen wilde Heineken geen precieze cijfers geven.

Heineken introduceerde al in 1988 het alcoholarme bier Buckler, maar dat werd in 1993 na negatieve publiciteit van de Nederlandse markt teruggetrokken. Het merk is nog wel in enkele landen te koop. Heineken lijkt nu weer meer aan de weg te willen timmeren met alcoholvrij en alcoholarm bier.

In maart 2017 introduceerde de Amsterdamse brouwer Heineken 0.0, het eerste alcoholvrije bier van de brouwer. De introductie was in het Spaanse Barcelona, waarna het verder werd uitgerold. Het alcoholvrije bier is nu te koop in 38 landen, waaronder Rusland. Volgend jaar zijn de Verenigde Staten aan de beurt.

"Het voordeel van alcoholvrij bier is dat het op elk moment van de dag kan worden gedronken", meent Ilaria Lodigiani, director Global Low & No Alcohol van Heineken.

Directeur Alex Baverstock van Ipsos Marketing wijst op de gezondheidstrend, die bijdraagt aan een grotere populariteit van laag-alcoholisch en niet-alcoholisch bier. "Een meerderheid van de wereldbevolking drinkt niet. 57 procent van hen heeft de afgelopen twaalf maanden geen alcoholische dranken gedronken. Zeker de jongere generatie laat alcohol steeds meer links liggen. Mensen willen steeds meer controle krijgen over hun gezondheid en willen gezond eten en drinken. Geen alcohol drinken is ook steeds meer geaccepteerd", aldus Baverstock.

Bier met geen of weinig alcohol had lang de reputatie dat het minder smaakvol is dan 'echt bier'. Global CMI manager Louise Fitzpatrick van Heineken wijst erop dat de brouwer heel veel energie heeft gestoken in het verbeteren van de smaak. "Het bevat bovendien weinig calorieën en dat past in de gezondheidstrend."

Een belangrijk onderdeel is maltbier, dat in veel landen rond de evenaar populair is. Ook in veel islamitische landen, waar men vanwege het geloof geen alcohol mag drinken, is dit wat zoete bier populair. Het marktaandeel van maltbier in de categorie laag-alcoholisch en niet-alcoholisch bier van Heineken bedraagt momenteel 40 procent.

Een populair laag-alcoholisch bier van Heineken is Radler, dat 2,0 procent alcohol bevat. Radler is een drank die voor de helft uit bier en voor de helft uit limonade bestaat. Er is nu ook een alcoholvrije variant en dit bier wint volgens de brouwer eveneens snel aan populariteit.


De koers van het aandeel HEINEKEN NV noteert live op € * met een verschil van %. De hoogste koers van de dag ligt op € * met het dieptepunt op € *.


Lees meer over de onderwerpen in dit bericht:

Exclusief

De Aandeelhouder TV

december 3, 2021

Shell, Just Eat en Ahold | De Aandeelhouder Podcast Afl. 47

december 3, 2021

Optimisme beursexperts helemaal terug

december 3, 2021

Optimisme beursexperts helemaal terug

december 3, 2021

Aandelen in elektrische busfabrikant Ebusco interessant? Interview – CEO

Het laatste beursnieuws

updates

  • 17:30

    TA van Edward Loef – EUR/USD is even uitverkocht

  • 13:00

    De beste Nederlandse dividendaandelen voor 2022

  • 08:34

    Didi verlaat de Amerikaanse beurs en Europa opent groen

  • 16:05

    TA van Edward Loef – Limiet bereikt in creditcard aandelen

  • 08:30

    Verhoogd risico aandeelhouders Chinese bedrijven & Europa start rood

  • 16:37

    TA van Edward Loef – Nasdaq-100 beleggers opgelet nu!

  • 16:23

    Een grote eindejaarsrally voor de BEL 20 lijkt onwaarschijnlijk

  • 15:20

    Meest verhandelde opties november 2021: populairste aandelen bij LYNX

  • 15:20

    Meest verhandelde opties november 2021: populairste aandelen bij LYNX

Masterclasses

Columns

Nieuw
02 dec 09:27 Redactie

ETF v/d Week: Post-Corona ETF

02 dec 09:07 Redactie

10 beursvoorspellingen voor 2022

02 dec 07:02 Van Eck

Hoe beleggende millennials de markt veranderen