fbpx
Zoeken in de Aandeelhouder
NED25*
NLMID*
BE20*
NAS100*
US30*
USA500*
VIX*
EUR/USD*

Beursnieuws

Redactie -dinsdag, 13 november 2018

Update: Ahold Delhaize mikt op 7 miljard euro online-omzet

Ahold Delhaize gaat de komende jaren zijn grootste merk Stop & Shop herpositioneren en de online-omzet verdubbelen tot ongeveer 7 miljard euro. Dat blijkt uit de nieuwe strategie die het supermarktconcern dinsdag aankondigde.

De strategie, die in New York zal worden gepresenteerd, focust op vergelijkbare omzetgroei en het winnen van marktaandeel in de komende drie jaar, na de fusie van Ahold en Delhaize.

"In een sector die snel verandert, door verschuivend klantgedrag, zullen we ons richten op groei, door te investeren in onze winkels, het omnichannel aanbod en technologische vaardigheden die de klantervaring zullen verrijken en de efficiëntie verhogen", zei CEO Frans Muller van Ahold Delhaize.

Ahold Delhaize zei in 2016 ook al de online-omzet te willen verdubbelen in 2020. Daar plakt het concern nu ook een bedrag van 7 miljard euro in 2021 aan vast.

Om het doel te bereiken wordt het investeringstempo opgeschroefd naar 2,0 miljard euro in 2019. Voor 2018 stelde het bedrijf de verwachte investeringen onlangs nog omlaag bij van 1,9 miljard naar 1,8 miljard euro.

In de herpositionering van de Amerikaanse supermarktketen Stop & Shop wordt de komende drie jaar jaarlijks 100 miljoen tot 150 miljoen dollar gestoken. Ook investeert het concern fors in het distributienetwerk voor bezorging van boodschappen die online zijn gekocht.

Daarnaast wil het bedrijf cumulatief 1,8 miljard euro aan kosten besparen tot en met 2021, waarvan 600 miljoen euro moet worden gerealiseerd in 2019.

De doelstelling voor te behalen synergiëen uit de fusie bleef staan op 500 miljoen euro voor 2019. Aan het begin van dit boekjaar rekende Ahold Delhaize al op 750 miljoen euro aan bruto cumulatieve synergieën, waarvan 250 miljoen dollar zou worden geherinvesteerd in kostenbesparingen.

Het bedrijf verwacht verder voor dit jaar een onderliggende winst per aandeel van 1,50 tot 1,60 euro. Dit resultaat moet volgend jaar met een hoog enkelcijferig percentage stijgen.

Verder zal volgend jaar voor 1 miljard dollar aan aandelen worden ingekocht.

De vrije kasstroom moet in de periode 2019 tot en met 2021 uitkomen rond 2 miljard euro per jaar. Dat is hetzelfde bedrag als het bedrijf dit jaar verwacht te realiseren. De onderliggende operationele marge moet volgend jaar stabiel blijven.

Maandagavond 19 november om 20:00uur gaat Jim Tehupuring (ProBeleggen) in gesprek met CEO Frans Muller over de koers en plannen van Ahold Delhaize. Meld u hier aan voor dit unieke webinar: 

De Aandeelhouder TV

december 10, 2019

Gaat de AEX stevig onder de 600?

december 10, 2019

Verliezers 2019 zijn winnaars in januari

december 10, 2019

AEX technische analyse 9 december

december 6, 2019

Goed nieuws SBM Offshore

Het laatste beursnieuws

Columns

Nieuw
10 dec 13:35 Bas Heijink

Week 50 – Technische analyse AEX

09 dec 15:14 Marco Knulst

Besmettings gevaar

09 dec 14:29 Marco Knulst

Centrale banken steeds actiever met goud