fbpx
Zoeken in de Aandeelhouder
NED25*
NLMID*
BE20*
NAS100*
US30*
USA500*
VIX*
EUR/USD*

Beursnieuws

Redactie -donderdag, 16 augustus 2018

Update: lasten drukken Boskalis in het rood

 Boskalis heeft in de eerste zes maanden van 2018 een stevig verlies geleden als gevolg van het besluit om de transportactiviteiten aan de onderkant van de markt stop te zetten. Dit bleek donderdag voorbeurs uit cijfers van de maritieme dienstverlener.

"Het eerste halfjaar kende twee gezichten. Waar de contracting-activiteiten bij Dredging en Offshore Energy goed hebben bijgedragen, is het resultaat in belangrijke mate negatief gekleurd door de ontwikkelingen bij offshore services", zei CEO Peter Berdowski in een toelichting.

De pijn zat het afgelopen halfjaar volgens de topman "nadrukkelijk" aan de services zijde van offshore, en in het bijzonder aan de onderkant van de transportmarkt. Zoals eerder door Boskalis aangekondigd werd de positie daar opnieuw beschouwd en is de onderneming tot de slotsom gekomen zich volledig terug te trekken "uit dit verlieslatende segment zonder perspectief". 

Boskalis behaalde in de eerste helft van 2018 een omzet van 1.166 miljoen euro. Daaraan droeg de baggertak 657 miljoen euro bij en Offshore Energy 476 miljoen euro. De divisie Towage & Salvage was goed voor een omzet van 44 miljoen euro.

Analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus hadden gerekend op een omzet van 1.107 miljoen euro met een bijdrage van de baggertak van 622 miljoen euro. Offshore Energy zou goed zijn geweest voor 455 miljoen euro en de divisie Towage & Salvage werd ingeschat op een omzet van 42 miljoen euro.

De EBITDA van Boskalis bedroeg afgelopen halfjaar 167 miljoen euro, maar de EBIT kwam uit op 350 miljoen euro negatief. Analisten rekenden op respectievelijk 199 miljoen en 78 miljoen euro positief.

Boskalis nam voor 397 miljoen euro aan buitengewone lasten. Het betreft een afschrijving op de oude Dockwise-vloot. Circa 11 schepen die aan de onderkant van de markt opereren, worden uitgefaseerd, legde CEO Berdowski donderdag uit. Minder vraag in combinatie met veel nieuwe concurrentie uit Azië zorgden ervoor dat de betreffende activiteiten inmiddels verlieslatend zijn en “er zelfs cash uitgaat”, aldus de topman. Dus een goed moment om afscheid te nemen, oordeelde de CEO.

Aangezien er nog lopende contracten zijn, zullen de activiteiten niet direct stop worden gezet, maar geleidelijk worden uitgefaseerd.

Een verkoop was geen optie, zei Berdowski, want de prijzen liggen laag en een concurrent in het zadel helpen, dat kan ook niet de bedoeling zijn volgens de CEO.

Al met al gaat het om enkele tientallen miljoenen omzet die gemoeid zijn met het besluit van Boskalis om zich terug te trekken uit de markt voor laagwaardig transport.

Per 2019 denkt Berdowski dat dit besluit 25 miljoen euro aan het operationeel resultaat toevoegt.

Onder de streep behaalde de maritieme dienstverlener hierdoor een nettoverlies van 361 miljoen euro. Hier werd door analisten gemikt op een winst van 60 miljoen euro. Aangepast voor de buitengewone lasten behaalde Boskalis een positief resultaat van 34,5 miljoen euro.

In de eerste zes maanden van 2017 behaalde Boskalis een omzet van 1.094 miljoen euro met een EBITDA van 225 miljoen euro en een EBIT van 102 miljoen euro. Netto werd er toen 75 miljoen euro verdiend.

De orderportefeuille van Boskalis bedroeg eind juni 3.885 miljoen euro. Een jaar eerder was dit 3.246 miljoen euro en eind 2017 stond de teller op 3.495 miljoen euro.

De schuldpositie is 239 miljoen euro en de solvabiliteit bedraagt 56,2 procent.

Outlook

Vooruitkijkend zei Boskalis gematigd positief te zijn. "Bij Dredging hebben we een goedgevulde orderportefeuille en zien we interessante en ook omvangrijke projecten boven de markt. Bij Offshore Energy verwachten we een verbetering van de resultaten bij de contracting-activiteiten en bij services als gevolg van de ingreep in de vloot."

Ook ziet Boskalis een toename van tenderactiviteiten in de offshore markt voor de middellange termijn. "In de komende periode blijven wij daarom actief kijken naar mogelijkheden om het bedrijf te versterken en uit te bouwen in de offshore markt."

Na de succesvolle overname van Gardline ziet Boskalis meer kansen in de surveymarkt. "Maar ook verdere versterking van onze positie in de high-end transport- en installatiemarkt heeft onze aandacht."

Bij de update over het eerste kwartaal wilde Boskalis nog geen concrete verwachting voor 2018 afgeven. Wel zei de maritieme dienstverlener niet te verwachten dat het nettoresultaat uit 2017 zal worden geëvenaard. Dat was wat voorzichtiger dan bij de jaarcijfers over 2017, toen Boskalis nog sprak van "een uitdaging" om het resultaat van 2017 in 2018 te evenaren.

Donderdag zei Boskalis opnieuw te voorzien dat de winst uit 2017 van 150,5 miljoen euro, niet zal worden geëvenaard. Wel merkte de maritieme dienstverlener op dat uitgaande van de vlootplanning en werken in portefeuille, en onvoorziene omstandigheden voorbehouden, het operatoneel resultaat in de tweede helft van het jaar "fors" beter zal zijn dan in de eerste zes maanden.

Voor dit jaar mikt Boskalis op een investeringsbedrag van ongeveer 250 miljoen euro, exclusief overnames.

Voor heel 2018 mikken de analisten op een omzet van 2.373 miljoen euro met een EBITDA van 418 miljoen euro en een nettowinst van 131 miljoen euro. Daarmee zou de winst inderdaad een stuk lager liggen dan de 150,5 miljoen euro in 2017.

Update: om reactie CEO toe te voegen.

De Aandeelhouder TV

november 15, 2019

De broker is de marktkraam van de beurs – #Beursspel

november 15, 2019

AEX week 46 2019 – Nico Bakker – Daily Charts BNP Paribasa Markets

november 15, 2019

Hoop op Chinese stimuli wereldeconomie vergeefs

november 15, 2019

Wat is fundamentele analyse? – #Beursspel

Het laatste beursnieuws

Columns

Nieuw
15 nov 16:32 Redactie

Grootste Beursgang ooit: Saudi Aramco IPO

15 nov 16:45 Rob Stuiver

Ik mis niks dankzij de VIX

15 nov 12:49 Redactie

Bulls op ramkoers! Bij Airfrance KLM