--- ---

Burger Kings schieten als paddestoelen uit de grond

Redactie De Aandeelhouder - dinsdag, 24 april 2018

Moederbedrijf Restaurant Brands boekt kwart meer omzet.

 Restaurant Brands heeft in het eerste kwartaal zijn Amerikaanse restaurantketens Burger King en Popeyes stevig laten groeien, dankzij nieuw geopende restaurants, terwijl het Canadese Tim Hortons achterbleef. Dat maakte de fastfoodreus dinsdag bekend.

De winst per aandeel van 0,59 dollar was iets hoger dan de 0,56 dollar die analisten vooraf gemiddeld verwachtten, volgens gegevens van FactSet.
 
Het aantal Burger King-restaurants steeg met 7 procent van 15.768 naar 16.859, terwijl er op 2.962 locaties kon worden gedineerd bij Popeyes, wat ook 7 procent meer was dan een jaar eerder. Het aantal Tim Hortons-vestigingen groeide met een bescheidener 3 procent, van 4.644 tot 4.774.
 
Dit leidde tot een omzetgroei bij Burger King van 11,3 procent tot 5,15 miljard dollar, bij Popeyes van 11 procent tot 904 miljoen dollar en bij Tim Hortons van 2 procent tot 1,61 miljard dollar. 
 
Restaurant Brands krijgt een percentage van de omzet van de franchisenemers. 
 
De omzet van het concern steeg van 1,00 miljard naar 1,25 miljard dollar, dankzij sterk hogere inkomsten uit franchises en vastgoed. Het aangepaste bedrijfsresultaat (EBITDA) steeg van 443 miljoen naar 498 miljoen dollar, waarvan 245 miljoen dollar voor rekening van Tim Hortons komt en 214 miljoen van Burger King. 
 
De winst toewijsbaar aan aandeelhouders steeg naar 148 miljoen dollar, van 50 miljoen dollar een jaar eerder, mede doordat de nieuwe aanwinst Popeyes bijdroeg aan het resultaat. Door een wijziging van de verslaglegging werd de winst iets gedrukt. In de oude verdeling zou de kwartaalwinst 151 miljoen dollar zijn geweest.
 
De aangepaste nettowinst steeg volgens Restaurant Brands van 171 miljoen naar 313 miljoen dollar. 
 
De Canadese multinational ontstond in 2014 door de fusie van de Amerikaanse fastfoodketen Burger King met de winkel- en restaurantketen Tim Hortons. Daaraan werd vorig jaar Popeyes Louisiana Kitchen toegevoegd. Het Braziliaanse investeringsconcern 3G heeft een meerderheidsbelang van 51 procent in de fastfoodreus.

Geef een reactie