--- ---

Omzet Nederlandse detailhandel vorig jaar gegroeid

Redactie De Aandeelhouder - donderdag, 02 maart 2017

Sterkste groei bij webwinkels.

(ABM FN-Dow Jones) De Nederlandse detailhandel heeft in 2016 meer omzet geboekt dan het jaar ervoor, waarbij de sterkste groei bij webwinkels plaatsvond. Dit meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek donderdag.

De totale omzet nam met 1,9 procent toe, waarbij vooral supermarkten, kledingwinkels, bouwmarkten en woninginrichtingswinkels de omzet zagen toenemen. De sterkste omzetgroei zat bij webwinkels, met een toename van liefst 18,7 procent vergeleken met het voorgaande jaar. De omzet bij de supermarkten groeide met 2 procent, dankzij 1,2 procent hogere prijzen en een stijging van de volumes met 0,9 procent.

De detailhandelsverkopen in volume gemeten lagen vorig jaar nog wel 9,7 procent onder het niveau van voor de crisis in 2008. De verkopen van fysieke winkels in de non-foodsector bleven 17 procent achter op het niveau van 2008. Bij de winkels in food lagen de volumes 0,4 procent lager dan in 2008.

Kwartaalcijfers

In het vierde kwartaal was de omzet in de detailhandel 4,3 procent hoger dan een jaar geleden, de sterkste omzetgroei in ruim tien jaar. De volumes stegen in het afgelopen kwartaal op jaarbasis met 3,2 procent.

 

Geef een reactie