--- ---

Reclameverbod voor schadelijke beleggingsproducten

Redactie De Aandeelhouder - vrijdag, 16 september 2016

Onder meer binaire opties doelwit.

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) gaan aan de slag met de voorbereiding van een reclameverbod in Nederland voor schadelijke beleggingsproducten voor consumenten. Dit maakte de AFM vrijdagavond bekend. 

De toezichthouder waarschuwt consumenten al langere tijd voor binaire opties en de hefboomwerking van Contracts for Difference (CfD’s). "De reclames voor deze beleggingen lokken consumenten met het vooruitzicht dat je snel veel geld kunt verdienen, maar de werkelijkheid is dat je gemakkelijk de hele inleg verliest", aldus bestuursvoorzitter Merel van Vroonhoven van de AFM. 

Overeenkomstig het advies van de AFM aan de minister wordt bekeken hoe het reclameverbod eruit kan zien en voor welke beleggingsproducten het moet gelden.

In Nederland zijn vooral buitenlandse partijen met dit soort risicovolle beleggingen actief, zo stelt de toezichthouder. Het reclameverbod gaat ook gelden voor aanbieders die op een Europees paspoort in Nederland opereren. De AFM is inmiddels gestart met een nadere analyse van de Nederlandse markt voor CfD’s, waarvan de afronding eind dit jaar wordt verwacht.

Geef een reactie