NED25 *
NLMID *
BE20 *
NAS100 *
US30 *
USA500 *
VIX *
EUR/USD *

Beursnieuws

Redactie woensdag, 7 juli 2010 09:49

Beursblik: CEO Merckens van Wessanen juiste man

De taak van Piet Hein Merckens, de nieuwe CEO van Wessanen, is de merken van het bedrijf beter onder de aandacht van consumenten te brengen. Dit blijkt uit een interview dat het FD had met de nieuwe topman. Om in zijn doelstelling te kunnen slagen komt er meer geld vrij voor marketingdoeleinden. Hoeveel meer wil hij evenwel niet zeggen. Merckens wil een degelijk consumenteninformatiesysteem opzetten, omdat nu niet duidelijk is wat de klant wil. Volgens de topman een reden dat het percentage succesvolle innovaties te laag is.

 

Meer zichtbaarheid merken

Daarnaast wil Merckens zijn positie in de retail verstevigen. Supermarkten moeten de producten van Wessanen beter onder de aandacht van consumenten brengen. In de eigen biologische winkels zijn de producten van bijvoorbeeld Zonnatura goed te vinden, maar dat geldt niet voor de supermarkt om de hoek. Merckens denkt juist dat de potentie zit bij de 'lichtgroene consument'. Richard Withagen van SNS Securities denkt dat juist hier de kracht ligt van Merckens, het bouwen aan merken in combinatie met goede kennis van de retailmarkt.

 

Overnames om marktkracht te vergroten

Indien het nodig is om bedrijven over te nemen om meer marktkracht te krijgen dan staat Merckens hier zeker open voor, zo laat hij weten tegen het FD. Het noodzakelijke kapitaal hiervoor moet vrijkomen door de verkoop van Panos en ABC.

 

Snacks mooi tegengewicht

Opvallend is dat de nieuwe topman van Wessanen geen haast heeft met de verkoop van Beckers. Merckens ziet de frikadellen en hamburgers als een mooi tegenwicht voor de biologische producten van Wessanen. Als de groei van gezonde voeding achterblijft als gevolg van de crisis dan profiteert Beckers, zo meent de CEO. De resultaten van Beckers over het eerste kwartaal lijken dit te ondersteunen.

 

Te hoog gewaardeerd

Richard Withagen ziet Wessanen op dit moment nog altijd te hoog gewaardeerd. Zeker als rekening wordt gehouden met mogelijke margedruk die kan ontstaan en het uitblijven van herstel in de markt. De analist houdt vast aan zijn Verkopen advies en een koersdoel van 2,50 euro.

 

Door: Max Steenwijk, ABM Financial News.
info@abmos.nl of +31(0)50-711 39

De Aandeelhouder TV

december 3, 2021

Shell, Just Eat en Ahold | De Aandeelhouder Podcast Afl. 47

december 3, 2021

Optimisme beursexperts helemaal terug

december 3, 2021

Optimisme beursexperts helemaal terug

december 3, 2021

Aandelen in elektrische busfabrikant Ebusco interessant? Interview – CEO

Het laatste beursnieuws

updates

  • 17:30

    TA van Edward Loef – EUR/USD is even uitverkocht

  • 13:00

    De beste Nederlandse dividendaandelen voor 2022

  • 08:34

    Didi verlaat de Amerikaanse beurs en Europa opent groen

  • 16:05

    TA van Edward Loef – Limiet bereikt in creditcard aandelen

  • 08:30

    Verhoogd risico aandeelhouders Chinese bedrijven & Europa start rood

  • 16:37

    TA van Edward Loef – Nasdaq-100 beleggers opgelet nu!

  • 16:23

    Een grote eindejaarsrally voor de BEL 20 lijkt onwaarschijnlijk

  • 15:20

    Meest verhandelde opties november 2021: populairste aandelen bij LYNX

  • 15:20

    Meest verhandelde opties november 2021: populairste aandelen bij LYNX

Masterclasses

Columns

Nieuw
02 dec 09:27 Redactie

ETF v/d Week: Post-Corona ETF

02 dec 09:07 Redactie

10 beursvoorspellingen voor 2022

02 dec 07:02 Van Eck

Hoe beleggende millennials de markt veranderen