Dagbladen zien aantal abonnees weer teruglopen
Dagblad De Telegraaf heeft de totale oplage in het tweede kwartaal van 2009 op jaarbasis zien dalen naar ruim 669.000. Een jaar eerder lag het totaal nog op 700.435. Dit blijkt vandaag uit de oplagecijfers van het Instituut voor Media Auditing HOI.
Betaalde en verspreidde oplage De Telegraaf
De totaal betaalde oplage daalde in het tweede kwartaal van 623.587 in 2008 naar 583.548 nu in 2009. De betaalde oplage bedroeg circa 588.000, een daling ten opzichte van de ruim 631.000 over dezelfde periode in 2008. De betaalde oplage is voor krantenuitgevers van belang voor de inkomsten uit abonnementen. De totaal verspreide oplage van de uitgave van De Telegraaf op zondag daalde in het tweede kwartaal van 2009 naar ruim 632.000 van een kleine 665.000 in dezelfde periode in 2008. De verspreide oplage is van belang voor de advertentie-inkomsten.
Ook oplagen van andere kranten dalen
De totale verspreide oplage van de kranten van Wegener NieuwsMedia bedroeg in het tweede kwartaal van 2009 818.126 stuks, in dezelfde periode in 2008 was dit nog 833.823. Het Financieele Dagblad had een totale verspreide oplage van 65.916 in het tweede kwartaal van dit jaar, dezelfde periode van vorig jaar was dit nog 64.537. Het AD had in het tweede kwartaal een totaal verspreide oplage van 436.127 tegenover 458.921 in dezelfde periode in 2008. Evenals het FD laat ook gratis krant Spits een stijgende lijn zien met een oplage van 452.423 ten opzichte van 452.009 in het tweede kwartaal van 2008
Door: Sanne Rolsma, ABM Financial News.
[email protected] of +31(0)50-711 39