Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Wegener voegt onderdelen samen

Wegener voegt onderdelen samen
26 jun 2008 om 08:13

Wegener gaat reorganiseren. Naar aanleiding van een rapport van de raad van bestuur, dat vandaag wordt gepresenteerd, zal de uitgever drie onderdelen samenvoegen. In maart 2008 kondigde Wegener reeds aan een onderzoek naar een effectievere en efficiëntere bedrijfsvoering en organisatie-inrichting te gaan doen.

Samensmelten

Organisatorisch zullen de drie uitgeverijen Wegener NieuwsMedia, Wegener Huis-aan-huisMedia en Wegener MediaVentions samensmelten tot één bedrijf: Wegener Media. De dagbladen, huis-aan-huiskranten en online verticals blijven zich onder de bestaande namen op de markt presenteren.

Daarnaast worden alle ondersteunende (staf)diensten, inclusief die van de holding, ondergebracht in één backoffice organisatie, die onderdeel uitmaakt van Wegener Media. Wegener NieuwsDruk blijft, als niet-uitgeverij, buiten deze transformatie. 

Arbeidsplaatsen

De reorganisatie gaat slachtoffers maken binnen de uitgever: er wordt een vermindering verwacht van 395 tot 465 arbeidsplaatsen (op fulltime basis). Hierdoor zal het kostenniveau structureel met 32 tot 37 euro miljoen verlaagd worden. 

Synergievoordelen

Met deze reorganisatie wordt, aldus Wegener, met name door een efficiëntere inrichting van de advertentieverkoop en de synergievoordelen bij de vorming van de geïntegreerde backoffice bereikt, dat het kostenniveau van de organisatie structureel verlaagd wordt.

Planning

Eind september zal het definitieve plan aan de ondernemingsraad worden aangeboden. In de laatste maand(en) van dit jaar kan begonnen worden met het inrichten van de nieuwe organisatie. Voorzien wordt dat dit het gehele jaar 2009 in beslag zal nemen. De afronding zal plaatsvinden in het eerste kwartaal van 2010. De financiële effecten in 2008 zullen derhalve beperkt zijn.
 
Strategie

Vorig jaar heeft Koninklijke Wegener in zijn strategisch plan aangegeven in enkele jaren te willen transformeren naar een crossmediaal contentbedrijf. Onder andere door veranderende marktomstandigheden is besloten dit proces te versnellen en reeds dit jaar hier voortgang in te boeken. Deze veranderende marktomstandigheden dwingen ook tot het structureel verlagen van het kostenniveau van de organisatie. 

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.