Het succes van het ‘blank cheque’ bedrijf
In 2007 hebben Spacs (special-purpose acquisition companies) gezamenlijk 11,3 miljard dollar opgehaald. Tevens zijn er op dit moment 29 Spacs, die een IPO in de pijplijn hebben zitten, met een geschatte gezamenlijke waarde van 6,7 miljard dollar. Wat is de reden van de plotselinge populariteit van de tot vorig jaar redelijk onbekende bedrijfsvorm Spac? Wat doen deze ondernemingen precies, en wat zijn de voor- en nadelen van investeren in een ‘blank cheque’ bedrijf?
Paarden en jockeys
Een Spac, ook wel omschreven als ‘blank cheque’ bedrijf, is een bedrijf met maar een doel: een deal maken. Kortgezegd komt het erop neer dat beleggers investeren in een fonds, dat zichzelf ten doel heeft gesteld met een of meerdere overnamedeals geld te verdienen. Het is, voordat de daadwerkelijke investering wordt gedaan door beleggers, echter vaak nog onbekend wat het bedrijfsplan van het fonds is. Investeerders gaan in de regel af op de reputatie van de leider(s) van de Spac. Beleggers ‘kopen de jockey, die voor hen op zoek gaat naar het juiste paard’.
Succes
De laatste maanden gingen op Wall Street bekende dealmakers als Tom Hicks (Hicks Acquisition Company, 552 miljoen dollar), Nelson Peltz (Trian Partners, 750 miljoen dollar) en Ronald Perelman (MAFS, 500 miljoen dollar) met hun Spacs naar de beurs. In Nederland had de beurs van Amsterdam een Europese primeur met de IPO van het Nederlandse PEHAC (Willem-Jan van Dijssel, 112,5 miljoen euro). De IPO’s waren zonder uitzondering een groot succes. Opvallend was, dat de meerderheid van de Spacs, slechts een paar maanden voor de beursgang wordt opgericht. Investeerders hebben dermate veel vertrouwen in de capaciteiten van de leiding, dat fondsen relatief makkelijk en snel worden verworven.
Populariteit
De redenen van de grote populariteit van Spacs zijn legio. Voor de investeerder die de Spac opricht zijn onder meer de voornoemde snelle fondsenwerving en de relatief grote uitkering voor het management. De meeste Spacs zijn zo ingericht, dat de leiding een groot belang in het bedrijf krijgen tegenover een kleine persoonlijke investering.
Bedrijven die tijdens slechte marktomstandigheden door een Spac voor een overname worden benaderd, hebben de mogelijkheid om toch een soortement van IPO te maken. De onderneming in kwestie kan fondsen verwerven zonder de onzekerheid over het slagen van een beursgang, alsmede alle rompslomp, op de koop toe te moeten nemen. Ook betekent de overname door een Spac de introductie van een hele groep aandeelhouders, in plaats van een branchegenoot of een hedge fund, die de voortgang van de onderneming kan bedreigen.
Nadelen
De nadelen die aan een Spac zijn verbonden liggen voornamelijk in de tijdelijke aard van de onderneming. Een Spac opereert op basis van een deadline, meestal rond de twee jaar, waarin een deal moet worden gesloten. Dat is aantrekkelijk voor een investeerder, maar lastig voor de Spac. Het is immers moeilijk onderhandelen onder tijdsdruk, als de onderhandelingspartner daarvan op de hoogte is, dan resulteert het vaak in ‘water bij de wijn doen’ in plaats van hard opstellen.
Marktomstandigheden, vaardigheid en geluk
Een Spac is een interessante beleggingsoptie. De onvoorspelbaarheid, kunde van het management en de tijdelijke aard zijn kenmerken van een onderneming die zich met durf door het financiële landschap moet slaan. Een combinatie van marktomstandigheden, vaardigheid en geluk zijn veelal verantwoordelijk voor het eindresultaat.
Bronnen: The New York Times, Emissies.com.
Bron: koersalarm.nl