Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Krantenjongen

Krantenjongen
24 jan 2003 om 10:25

Het Haagse PEPC Worldwide stelt zijn beursgang op de American Stock Exchange uit, zo meldt online nieuwsdienst Emerce. PEPC, dat via terminals kranten distribueert, hoopte deze week op toestemming van beurstoezichthouder SEC voor een IPO, maar heeft extra tijd nodig omdat het zijn merknaam wil veranderen. De nieuwe target is uiterlijk eind maart.

Het is een kleine IPO: PEPC wil tenminste 12,5 miljoen dollar nieuw kapitaal ophalen.

Het voorlopige prospectus was 1 oktober 2002 ingediend bij SEC. PEPC hoopte deze week toestemming te krijgen van de Amerikaanse beurstoezichthouder, maar heeft uitstel nodig, zo bevestigt een woordvoerder van PEPC tegenover Emerce. Het groene licht voor de IPO moet nu uiterlijk dit kwartaal gegeven worden, zo hoopt PEPC.

Reden voor uitstel is volgens de woorvoerder dat zijn bedrijf nog een aantal toevoegingen aan het prospectus indiende. Belangrijkste daarvan is een nieuwe merknaam voor de digitale krantenkiosk.

De naam van de kiosk verandert van Presspoint in International Newspaper Kiosk. PEPC bezat volgens een woordvoerder niet de Europese rechten op de merknaam Presspoint en dat vormde een risico voor investeerders. Ook de resultaten over het vierde kwartaal van 2002 worden nog toegevoegd. De overige details van de beursgang, waarbij het bedrijf 1 miljoen units hoopt te verkopen voor een prijs tussen de 14 en 16 dollar per stuk, blijven hetzelfde.

De PEPC-woordvoerder kan niet zeggen waarom zijn bedrijf niet van te voren besefte dat de merknaam problemen op kon leveren. Hij spreekt van voortschrijdend inzicht dat de merknaam een belangrijk onderdeel is van de strategie, aldus Emerce. Vorig jaar oktober berichtten media al dat PEPC de beursgang dringend nodig heeft. PEPC bleek een tekort van 8,2 miljoen dollar te hebben en een snel oplopend nettoverlies. Daarnaast werd duidelijk dat het bedrijf draaide op inkomsten uit verkoop van aandelen en op leningen van aandeelhouders.

Inmiddels zegt PEPC omzet te draaien doordat het merendeel van de 110 automaten, die het op testbasis op locaties had geplaatst, is verkocht. Ook zou het omzet draaien uit zijn tweede hoofdactiviteit: de verkoop van de gedistribueerde kranten. Inkomsten uit reclame op de automaten en op de achterpagina van de kranten moeten, zo meldt het bedrijf, volgend kwartaal volgen. PEPC wil niet zeggen hoe groot de bestaande inkomsten zijn.

De nieuwe naam wordt volgens PEPC gecommuniceerd met een branding-operatie op de locaties zelf (zoals in de keycards van de hotels), in de kranten (die onverkochte advertentieruimte ter beschikking moeten stellen) en met banners op de kranten-sites. Op één van die sites, die van de Antilliaanse Amigoe, stond woensdag overigens nog steeds de oude merknaam Presspoint vermeld. PEPC wil deze deals met gesloten beurs sluiten en is daarover naar eigen zeggen nog in onderhandeling.

Publishers Electronic Printing Concept (PEPC) Worldwide, dat in 1999 is opgezet, distribueert dagverse edities van 112 verschillende kranten (uit 47 landen) via terminals. Via de – voornamelijk in hotels op op vliegvelden opgestelde – automaten kan de gebruiker zijn eigen favoriete krant ook ver van huis lezen, op papier compleet met nietjes.

Bron: Emerce

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.