Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Schiphol

Schiphol
14 jun 2002 om 17:53

De onderhandelaars van CDA, VVD en LPF zijn het met elkaar eens over een gedeeltelijke privatisering van Schiphol. De luchthaven mag te zijner tijd naar de beurs, maar de Staat moet wel een meerderheidsbelang van 51% behouden. CDA en LPF zijn altijd tegen een beursgang van Schiphol geweest, maar lijken nu bereid tot een compromis met de VVD.

LPF-onderhandelaar Herben hield gisteren de mogelijkheid van een gedeeltelijke privatisering open. Maar de aandelen blijven altijd in meerderheid in handen van de Staat. CDA-onderhandelaar Balkenende ziet op dit moment weinig in een beursgang. Op dit ogenblik wegen de voordelen niet op tegen de nadelen volgens hem. Maar op termijn sluit hij verkoop van een minderheidsbelang niet uit. VVD-onderhandelaar Zalm koerst eveneens op een compromis. De andere twee partijen zijn aarzelend op dit punt. Daarom ligt een gedeeltelijke beursgang voor de hand.

Herben voegde nog een voorwaarde toe aan toestemming voor een beursnotering. De opbrengst van een beursgang zou volgens hem in de Nederlandse luchthaven moeten worden gestoken en niet in megalomane investeringen in het buitenland. We willen KPN-achtige problemen voorkomen. Schiphol laat bij monde van een woordvoerder weten dat Herben helemaal zelf kan besluiten wat hij met het geld doet. De opbrengst van een eventuele beursgang gaat immers naar de overheid. Schiphol is blij met het nieuws van een compromis over privatisering, maar stelt zich wel afwachtend op. Dit dossier loopt al sinds 1995 en er zijn in het verleden wel vaker akkoorden gesloten over een beursgang.

De bedoeling van de beursnotering is steeds geweest om buitenlandse expansie van Schiphol gemakkelijker te maken. De woordvoerder wijst erop dat dat niet betekent dat Schiphol straks buitenlandse luchthavens gaat overnemen. Het kan ook via aandelenruil of een participatie. Dat slechts een minderheid van de aandelen naar de beurs zou gaan, vindt Schiphol geen probleem. Ook Frankfurt is voor niet meer dan 30% naar de beurs gegaan.

De nu demissionaire minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat heeft de afgelopen jaren een beursgang van Schiphol voorbereid. Het groene licht bleef echter uit omdat de PvdA-fractie in de Tweede Kamer vorig jaar ernstige twijfels kreeg. Ook een compromisvoorstel van Netelenbos om voorlopig niet meer dan 49% naar de beurs te brengen kon de PvdA niet vermurwen.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.