Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Kraft Foods

Kraft Foods
13 jun 2001 om 10:55

Kraft Foods, een van swerelds grootste levensmiddelenbedrijven, debuteert woensdag op de effectenbeurs in New York. Voor de beursgang was een prijsmarge aangegeven van 27 à 30 dollar per aandeel. Die werd dinsdag verhoogd tot 30 à 31 dollar, een teken van grote belangstelling. Na het slot van Wall Street werd de prijs vastgesteld op 31 dollar.

De opbrengst van 8,7 miljard dollar dient vooral voor het aflossen van schulden die Kraft eind vorig jaar aanging bij de overname van koekjesfabrikant Nabisco voor 19,2 miljard dollar. Het is de op een na omvangrijkste beursintroductie in de Verenigde Staten ooit. Recordhouder blijft telecombedrijf AT&T Wireless, dat vorig jaar april voor 10,6 miljard dollar aandelen bij beleggers plaatste.

Kraft was tot nu toe volledig eigendom van Philip Morris, vooral bekend als sigarettenfabrikant met het topmerk Marlboro. Dat concern heeft 280 miljoen aandelen Kraft aangeboden, ruim 16 procent van het totaal.
Een belangrijk motief voor de beursgang is de verwachting dat de waarde van Kraft beter tot uiting komt als het bedrijf uit de schaduw van Philip Morris treedt. Met een eigen beursnotering moet Kraft minder last hebben van het negatieve effect van de miljardenclaims die Amerikaanse sigarettenfabrikanten boven het hoofd hangen wegens gezondheidsschade. Die overweging was in 1999 ook de hoofdreden om voedselbedrijf Nabisco los te maken van sigarettenfabrikant R.J. Reynolds (onder meer Camel).
Toch kunnen de claims nog wel degelijk negatief uitpakken voor Kraft. Als Philip Morris in grote financiële problemen komt, zou het zich genoodzaakt kunnen zien ook de rest van de aandelen Kraft te verkopen. Dat zou de beurskoers drukken.

Koers Philip Morris

Kraft is verreweg het grootste levensmiddelenbedrijf in de VS. Vorig jaar bedroeg de omzet inclusief Nabisco 34,7 miljard dollar. Internationaal gezien is in de levensmiddelenbranche alleen het Zwitserse Nestlé qua omzet en beurswaarde groter. Maar wat betreft internationale spreiding van de activiteiten moet Kraft het afleggen tegen nog meer concurrenten, waaronder Unilever en het Franse Danone.
Van de omzet van Kraft komt slechts 26 procent uit het buitenland. Bij landgenoot H.J. Heinz is dat 44 procent. De producten van dat bedrijf zijn dan ook veel bekender. In Nederland verkoopt Heinz sinds kort naast zijn befaamde ketchup ook van CSM overgenomen merken als Hak, Venz, Honig en Brinta.
Vrijwel de enige in Nederland bekende producten van Kraft zijn de chocolademerken Toblerone, Côte d’Or en Milka. Het Amerikaanse concern verwierf die in 1991 door de overname van het Zwitserse concern Jacobs Suchard. Kraft kreeg daarmee ook belangrijke Europese koffiemerken in huis, waaronder Jacobs. Koffie en chocola behoren tot de belangrijkste producten van het concern. Verder is het sterk in kaas, koekjes en dressings.

Om de beursgang op langere termijn tot een succes te maken, zal Kraft zich volgens analisten sterker moeten richten op het buitenland. De groeimogelijkheden in de VS zijn gering. Sinds 1994 is de omzet in eigen land, afgezien van overnames, zelfs gedaald met 16 procent. Dat komt vooral doordat de groeiende macht van de Amerikaanse supermarktketens Kraft en zijn concurrenten dwingt de prijzen laag te houden.

De geschiedenis van Kraft gaat terug tot voor de oprichting van de Verenigde Staten. In 1765 gaven de arts James Baker en de Ierse chocolademaker John Hannon de stoot tot de oprichting van de eerste chocoladefabriek in de VS. Het was het oudste van een lange reeks bedrijven die zouden opgaan in Kraft. De naam ontleent het concern aan de kaashandel die James L. Kraft in 1903 in Chicago oprichtte.
Philip Morris nam Kraft in 1988 over voor 12,9 miljard dollar. Dat was toen de grootste overname in de geschiedenis van de VS buiten de oliesector. In 1989 liet Philip Morris de aanwinst fuseren met het in 1985 overgenomen levensmiddelenbedrijf General Foods. Philip Morris is behalve in tabak en levensmiddelen ook actief in de biersector via dochterbedrijf Miller, na Anheuser-Busch de grootste brouwer in de VS.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.