Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

DocPharma

DocPharma
13 jun 2001 om 17:29

De laatste dagen staat de pers er bol van : een nieuwe Belgische emissie ziet het levenslicht! Het is weeral een tijdje geleden dat een dappere Belg de stap naar
de beurs zet. Met de road show van vandaag is het startsein gegeven voor de inschrijvingsperiode van DocPharma. Een kijkje achter de schermen meer dan waard dus.

DocPharma is een jong bedrijf. Gesticht in 1999 en zetelend te Leuven, neemt DocPharma licenties op geneesmiddelen waarvan het patent afgelopen is. Na registratie als eigen product bekomt het bedrijf zo de rechten om deze generische geneesmiddelen onder eigen merknaam te verkopen. Sinds zijn start heeft DocPharma reeds 17% van de Belgische markt ingepalmd en het einde lijkt nog lang niet in zicht nu de Belgische overheid de verkoop van deze producten duidelijk aan het promoten is.

Het bedrijf plant de emissie van 890.000 nieuwe aandelen met een mogelijke overtoewijzingsoptie van 100.000 extra bestaande aandelen. Geïnteresseerde beleggers kunnen vanaf vandaag (14 juni) inschrijven op de nieuwe stukken. De inschrijvingsperiode loopt tot 28 juni, of tot zo lang de voorraad strekt (De inschrijvingsperiode kan ten vroegste afgesloten worden op maandag 18 juni). De prijsvork waarin DocPharma het levenslicht zal zien werd vastgesteld tussen 8,5 en 9,5 euro.

De voorbije tien jaar bleken maar 20% van alle succesvolle ondernemingen technologiebedrijven te zijn. De overige 80% kwamen uit de oudere industriële sectoren. We belichten er enkele die de voorbije tien jaar winstgevend bleven (en dat waarschijnlijk ook zullen blijven).

Wat mag de belegger in DocPharma verwachten, want daar draait het toch allemaal om? Volgens het Discounted Cash Flow model zou de waardering van DocPharma uitkomen op 10,17 euro en een vergelijking met de sectorgenoten levert een waarde van 12,06 euro per aandeel op. Op het eerste zicht komt het bedrijf dus met een onderwaardering van 15 à 25% naar de beurs, kwestie van de plaatsing een succes te maken.

De verwachtingen voor het jonge bedrijf zijn hooggespannen. Voor het volledige boekjaar wordt een omzet van 3,5 miljoen euro verwacht, of een stijging van maar liefst 344% in vergelijking met het vorige boekjaar (1999). De marktpenetratie van generische geneesmiddelen zou jaar op jaar fors moeten toenemen, een factor waar DocPharma van kan profiteren om zo van de actuele 1,17% naar een geraamde penetratie van 10,48% te evolueren tegen midden 2004. (De regering beoogt een marktaandeel van 15% voor generische geneesmiddelen in 2004 waardoor het vermelde potentieel voor DocPharma een realistisch doel is).

En de concurrentie? We horen al enkele dagen vergelijkingen met de Vlaamse successtory Omega Pharma. Laten we hopen dat het voor de geïnteresseerde beleggers op dezelfde manier uitdraait. Een vergelijkende studie van het IMS gaf de volgende marktsituatie op het einde van het jaar 2000 :

  • Marktleider Eurogenerics (onderdeel van het Duitse Stada Arzneimittel) is heer en meester op de Belgische markt, de thuisbasis van DocPharma. Eurogenerics had een portefeuille van om en bij de 40 generische producten en een omzet van 17,26 miljoen euro en heeft de markt voor generische producten voor het grootste deel in handen. (77,6%).
  • Andere voorname marktspeler is Unicophar met 38 producten en een omzet van 2,08 miljoen euro. Unicophar had een marktaandeel van om en bij de 9,4%.

  • DocPharma bekleedde eind 2000 de derde positie met 19 producten en een omzet van 1,78 miljoen euro maar laat de snelste groei optekenen. Voor het jaar 2000 gaat het om een verschroeiende klim van 2478% in omzetgroei en een marktaandeel van 8%.

Voor het piepjonge bedrijf uit Leuven evolueerde de situatie dit jaar reeds naar een stek op de tweede plaats met een vermeend marktaandeel van 17% en 26 producten! De ambities lijken dan ook grenzeloos. De strategie van DocPharma zal zich vooral toespitsen op de topproducten. De 100 best verkochte producten in België palmen zo een 48% van de markt in. Daarnaast heeft DocPharma een zeer sterke pijplijn aan producten, met bijna 50 nieuwe generische geneesmiddelen in opmars.

Een van de argumenten die de Belgische apothekersfederatie hoog in zijn vaandel voert is de vrees dat de komst van de generische geneesmiddelen de winstmarges onder druk zal zetten. Ook hier heeft DocPharma blijkbaar reeds een eenvoudig antwoord klaar: koop bij ons en wij garanderen u dezelfde winstmarge als deze van het originele exemplaar!

Als DocPharma de apothekers op zo een overtuigende manier weet te strikken – en de fors stijgende groeicijfers laten dit uitschijnen – dan is de appetijt van beleggend Vlaanderen waarschijnlijk terug aangescherpt.

Prospectus downloaden

Door: De Analist

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.