Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Schiphol

Schiphol
21 mrt 2001 om 12:19

De KLM meent dat aan een aantal belangrijke voorwaarden voor de privatisering van Schiphol nog steeds niet is voldaan, zo meldt het FD. Daarom is een beursgang van Schiphol dit jaar, wat KLM betreft, niet aan de orde. De krant gebruikt als bron een interne notitie van de nationale luchtvaartmaatschappij en belangrijkste klant van Schiphol.

Volgens een woordvoerder van KLM betreft het een notitie uit januari. Sindsdien is minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat in een brief aan de Kamer deels aan de bezwaren van de KLM tegemoetgekomen. Toch is het bedrijf nog niet van mening veranderd. De minister erkent een deel van onze bezwaren maar zegt nog niet precies hoe ze dat gaat regelen, aldus een woordvoerder.

Schiphol zelf wil het liefst deze zomer naar de beurs. De gemeente Amsterdam heeft al wel een akkoord gesloten met Schiphol over privatisering dit jaar, zo bleek gisteren uit een brief van Netelenbos aan de Kamer. De minister voert vandaag overleg met de vaste kamercommissie voor verkeer over de beursgang van Schiphol. Twee weken geleden liet de PvdA bij monde van fractiespecialist Rob van Gijzel weten te twijfelen aan nut en noodzaak van de privatisering van Schiphol.
Mocht het toch tot privatisering komen, dan stelt de PvdA strenge voorwaarden die op sommige punten verdergaan dan de plannen van de minister.

In de eerdergenoemde notitie zegt de KLM te vrezen dat privatisering van Schiphol door de hogere vermogenskosten en de verplichting om vennootschapsbelasting te betalen, zal leiden tot een verhoging van de tarieven. Nu al berekent Schiphol havengelden die 15% boven het Europese gemiddelde liggen. Verder blijkt dat Schiphol van de tien grootste luchthavens ter wereld de hoogste brutomarge (30,9%) heeft.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) doet op verzoek van minister Netelenbos op dit moment een onderzoek naar de tariefstelling van Schiphol. Naar verwachting komt het resultaat van het onderzoek een dezer dagen ter beschikking. De minister heeft in een brief aan de Kamer bovendien aangekondigd in een nieuwe Luchtvaartwet vooraf voorschriften te stellen aan de tarieven.

De KLM is op het punt van de tarieven nog niet gerustgesteld. De inhoud van de voorschriften ten aanzien van de havengelden is nog onbekend, aldus de KLM-woordvoerder. Verder wil de minister Schiphol een onderhandelingsplicht met de gebruikers opleggen over de tarieven en de kwaliteit van de dienstverlening. De KLM stelt vast dat nog onduidelijk is wat de onderhandelingsplicht in de praktijk zal betekenen.

Op een aantal andere zorgen van de KLM heeft de minister nog niet gereageerd. Zo vreest de KLM dat een geprivatiseerd Schiphol zijn belangrijkste taak verwaarloost. Schiphol legt veel nadruk op het ontwikkelen van winkels en investeringen in andere luchthavens.

Maar de eerste prioriteit van Schiphol moet zijn dat de luchthaven hier in orde is, aldus een KLM-woordvoerder. Zo klaagt de KLM op dit moment over een slecht functionerend bagagesorteersysteem. Schiphol zou te laat hebben geïnvesteerd in een uitbreiding van dit systeem. De KLM vindt daarom dat de gebruikers directe invloed moeten kunnen uitoefenen op de investeringsplannen van Schiphol.

Ook voor haar wens om te kunnen beschikken over een eigen deel van de luchthaven heeft KLM tot nu toe geen gehoor gevonden. Op dit eigen deel wil KLM de regie hebben over de grondafhandeling van vliegtuigen.

Verder maakt de KLM bezwaar tegen de huidige plannen voor een exploitatievergunning. De overheid heeft de mogelijkheid om de vergunning in te trekken als Schiphol de luchthaven slecht beheert. Je moet het omdraaien. Privatisering moet leiden tot een verbetering van de dienstverlening aan de klant. Via de exploitatievergunning zou dat moeten worden getoetst, aldus de KLM-woordvoerder.

Tussen Schiphol en het gemeentebestuur van Amsterdam bestaat er wel al overeenstemming over de privatisering, zo blijkt uit een brief die minister Netelenbos gisteren aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Amsterdam, met 21,8% van de aandelen na het Rijk de grootste aandeelhouder van Schiphol, gaat akkoord met een volledige privatisering nu het een zetel in de raad van commissarissen van het geprivatiseerde Schiphol krijgt. Bovendien wordt de gemeente naast het Rijk enig eigenaar van de grond waarop de luchthaven is gevestigd. Daardoor profiteert Amsterdam van mogelijke waardestijging als de luchthaven ooit van de huidige locatie zou verdwijnen, aldus Netelenbos. Verder richten Schiphol en Amsterdam een regionale grondmaatschappij op waardoor beide invloed krijgen op de ruimtelijke ontwikkeling rond de luchthaven. Het gemeentebestuur van PvdA, VVD, D66 en Groen Links legt het akkoord nog deze week aan de gemeenteraad voor. Daar leeft met name bij de PvdA-fractie nog veel verzet tegen de privatisering.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.