Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Kan Tesla naar de $5000?

Kan Tesla naar de $5000?
22 jul 2020 om 08:00

Tesla is waarschijnlijk één van de meest controversiële bedrijven op de beurs die bestaat. Het bedrijf heeft meermaals productieproblemen ondervonden en het heeft verschillende conflicten met de SEC (Amerikaanse beurswaakhond) gehad. Desondanks bleef de aandelenkoers de afgelopen maand omhoogschieten. Misschien wel tot bizarre hoogte.

Tesla is meermaals bekroond tot het ”meest geshorte aandeel” van de aandelenmarkt, maar de laatste tijd is het nog interessanter geworden. Het aandeel steeg de afgelopen maand met ongeveer 80%! Dit betekent dat Elon Musk nu vermogender is dan Warren Buffet. Wellicht nog merkwaardiger: Tesla is met een marktwaarde van $300 miljard momenteel het meest waardevolle autobedrijf ter wereld.

Een van de redenen waarom mensen momenteel zeer veel aandacht besteden aan Tesla is de speculatie dat het aandeel binnenkort zal worden toegevoegd aan de S&P 500 index. Dat zou betekenen dat het aandeel potentieel nog veel verder zou kunnen stijgen.

Maar waarom is die koers van Tesla in de afgelopen maand zo hard gestegen? En kan het nog hoger?


Persoonlijk heb ik het gevoel dat veel mensen op dit moment het aandeel Tesla kopen in de verwachting dat het wordt toegevoegd aan de S&P 500. En als dat eenmaal het geval is, is de sky de limit. Of toch niet?

Allereerst enige achtergrondinformatie. De S&P 500 vertegenwoordigt de top 500 van beursgenoteerde bedrijven in de Verenigde Staten. De S&P 500 is de meest aangehouden index op pensioenrekeningen. Zelfs Warren Buffet zegt dat de meeste beleggers het beste rendement behalen door te beleggen in een indexfonds, zoals de S&P 500. De geschiedenis heeft aangetoond dat maar heel weinig beleggers daadwerkelijk beter presteren dan de S&P 500, over een periode van 20 jaar. Vorig jaar was de helft van al het belegd vermogen in de Verenigde Staten geïnvesteerd in indexfondsen, wat neerkomt op 4,3 biljoen Amerikaanse dollars. Dit geeft aan hoe groot indexfondsen zijn.

Zodra een bedrijf wordt toegevoegd aan de S&P 500 zal het aandeel automatisch stijgen, omdat er zoveel wordt belegd in indexfondsen. Al deze fondsen zullen dan dit bedrijf moeten toevoegen. De vraag naar het aandeel neemt toe en dus stijgt de koers. Dat is waarom veel mensen verwachten dat het aandeel Tesla omhoogschiet, indien het wordt toegevoegd aan de S&P 500. Om deze reden probeert men dit aandeel nu te kopen, voordat dit gebeurt.

Wat zijn de eisen om toe te treden tot de S&P 500?

  1. Het bedrijf moet een marktkapitalisatie hebben van ten minste 8,2 miljard dollar. Hieraan voldoet Tesla ruim. Sterker nog, Tesla is momenteel zelfs waardevoller dan 95% van de bedrijven die momenteel in de S&P 500 zitten.
  2. Het hoofdkantoor moet gestationeerd zijn in de VS, wat Tesla met het hoofdkantoor in Californië heeft.
  3. De IPO (beursgang) moet minstens een jaar geleden zijn, wat ook het geval is bij Tesla aangezien het in 2010 naar de beurs ging.
  4. De enige vereiste waar Tesla tot op heden niet aan heeft voldaan: het resultaat (lees: de winst) van de voorgaande vier kwartalen dient positief te zijn, evenals het meest recente kwartaal.

Tot dusver heeft Tesla drie winstgevende kwartalen gehad, en het vierde kwartaal staat gepland op 22 juli. Dat is deze week. Dit betekent dat als Tesla winst boekt op 22 juli het in aanmerking komt voor opname in de S&P 500.

Het voldoen aan bovengenoemde basisvereisten betekent echter niet dat Tesla automatisch wordt opgenomen in de S&P 500. Er is een commissie van negen leden die elke maand bijeenkomt om te stemmen en te bespreken welke bedrijven in de S&P 500 moeten worden opgenomen. Dat betekent dat indien Tesla op 22 juli winst blijkt te maken, het aan de stemmen van deze negen personen is om te beslissen of Tesla daadwerkelijk wordt opgenomen in de S&P 500 of niet.

S&P 500: De gevolgen voor de aandelenkoers

Ik heb bedrijven onderzocht die in het verleden zijn toegevoegd aan de S&P 500. Als een aandeel aan een index wordt toegevoegd dan wordt dit van tevoren aangekondigd. Dit laat enige tijd over voor individuele beleggers om dit betreffende aandeel te kopen, in de hoop snel winst te kunnen maken, nog voordat deze daadwerkelijk aan de index wordt toegevoegd en de vraag mogelijk echt toe neemt.

De geschiedenis toont aan dat aandelen daadwerkelijk in waarde stijgen zodra bekend wordt gemaakt dat het wordt toegevoegd aan een index. Maar ook dat zodra het daadwerkelijk aan de index is toegevoegd de vraag naar het aandeel afneemt. Als gevolg hiervan daalt de aandelenkoers en keert het terug naar ”een nieuw normaal”.

Een aankondiging van de opname van een aandeel in een index heeft in de meeste gevallen een positief effect op de aandelenkoers op de korte termijn. Op de lange termijn blijkt echter dat het toevoegen van een aandeel aan een index geen permanent effect heeft op de aandelenkoers. In feite heeft het verleden aangetoond dat een aankondiging meer doet met de prijs van een aandeel dan de toevoeging aan zich. Na ongeveer twee maanden keert het aandeel terug naar waar het eerder was.

Sommige mensen geloven dat Tesla al is geprijsd om te worden toegevoegd aan de S&P 500, waardoor de aankondiging niet zoveel effect zal hebben op de aandelenkoers. Dat betekent echter niet dat een eventuele toevoeging aan de S&P 500 niet significant zal zijn voor Tesla. Als Tesla wordt toegevoegd aan de S&P 500, bij een actuele waardering van 250 miljard dollar, zal het afgerond 1,5 procent van de volledige S&P 500 uitmaken.

Conclusie

Zoals meerdere malen aangetoond presteert Tesla op geen enkele manier volgens een standaardwaardering. Zo handelt het aandeel nu op 200 maal de verwachte winst van 2021, waar je bijvoorbeeld voor BMW nog geen 10 keer de verwachte winst betaalt. Qua marktwaarde is Tesla met $300 miljard evenveel waard als BMW, Daimler, Volkswagen (dat is ook Audi, Lamborghini, Seat, Skoda, Porsche) en Toyota samen.
Maar wat is het aandeel dan eigenlijk waard? Zo heeft aan de ene kant heeft ARK-investments onlangs haar prijsdoel van Tesla verhoogd naar 7000 dollar(!). Terwijl aan de andere kant JP Morgan het koersdoel van Tesla juist verlaagde naar een verbazingwekkende 295 dollar.

Belangrijk om te begrijpen is dat Tesla veel meer is dan alleen een autofabrikant. Het is eigenlijk een mix tussen een Tech bedrijf en een energiebedrijf dat zonnepanelen en batterijen ontwikkelt. Het is vrijwel onmogelijk om Tesla te vergelijken met een andere autofabrikant, daarom is het erg moeilijk om Tesla te waarderen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat Elon Musk veel trouwe volgers heeft die hem geloven en steunen, ongeacht wat Elon Musk doet. Erkend moet worden dat dit van onschatbare waarde is.

Persoonlijk vind ik de prijsstijging van Tesla van de afgelopen maand niet gerechtvaardigd. Want hoewel het misschien wel meer een tech-aandeel is, het is ook een bedrijf dat omgeven is met automotive risico’s. Beleggen in Tesla is op dit prijspunt en bij het huidige koersverloop risicovol. Vanuit die overweging, maar ook vanuit waarderingsmaatstaven behoren ik en mijn collega’s bij 1Vermogensbeheer niet tot de groep die denkt dat Tesla doorstoomt naar $5000.
Indien u er wel voor kiest om het aandeel Tesla in portefeuille te nemen houd dan vol met de verwachting dat u ook echt in het bedrijf gelooft en dat u het voor lange termijn zult behouden. Tesla is het type aandeel dat mogelijk met 50 procent in een maand kan dalen, evenals andersom. Hoe dan ook, wees voorbereid op een wilde rit, indien u het aandeel in portefeuille heeft.

Disclaimer 
Laurens Tabak is verbonden aan 1Vermogensbeheer.nl en hebben zowel zakelijk als privé geen positie in Tesla.
De informatie in deze column is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een beleggingsaanbeveling. Iedere belegging die u overweegt, dient u te toetsen aan uw persoonlijk profiel.

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.