--- ---

Streaming is het nieuwe normaal. Na de muziek- en filmwereld is nu ook de gamingsector klaar voor een nieuw tijdperk. Maar wat hebben streamingservices te betekenen voor de consument? En de belegger? Let the games begin …

De doorbraak voor de gamingwereld heeft even op zich laten wachten, aangezien games veel interactiever zijn dan het beluisteren van muziek of het bekijken van een video. Tot voor kort was dit het pijnpunt voor het streamen van games. Maar dankzij nieuwe technologische ontwikkelingen en bijkomende investeringen in innovatieve cloudoplossingen, blijken nu alle bouwstenen op de juiste plaats te vallen om een uitstekende spelervaring mogelijk te maken.

2019, het jaar van de streamingservices
De voorbije weken waren er enkele interessante aankondigingen. Eerst kondigde Google met Stadia een nieuw videogameplatform aan dat directe toegang biedt tot populaire videogames op elk type scherm, of het nu een tv, laptop, desktop, tablet of mobiele telefoon is.

Vervolgens kwam Apple die met meerdere diensten naar buiten kwam, waaronder een suite van videodiensten: Apple TV+, een videoabonnementsformule met exclusieve content en een vernieuwde tv-app met een uitgebreider aanbod van kanalen. Verder was er ook de aankondiging van Apple Arcade, een gamingabonnementenservice, die weliswaar geen streamingsdienst biedt.

De komende weken verwachten we nog de lancering van Disney+, een nieuwe streamingdienst, die alle Disney tv-programma’s en films zal bevatten, maar ook populaire merken zoals Pixar, Marvel, Star Wars en National Geographic. Begin dit jaar kondigde Disney ook aan dat het de overname van Century Fox afgerond heeft. En ook Microsoft, Amazon, Sony en het Chinese Tencent staan te trappelen om later dit jaar hun respectievelijke videogameplatform naar de markt te brengen. Netflix, de pionier op het gebied van internetlevering van tv-series en films, mag dan ook een intensieve concurrentie verwachten in een snel veranderende wereld.

Ieder van de vermelde spelers heeft zo zijn eigen redenen om de streamingservicearena te betreden, en bijgevolg heeft elk bedrijf een enigszins unieke benadering om dit doel te bereiken:

  • Google ambieert om een groot deel van zijn 2 miljard YouTubegebruikers richting Stadia te begeleiden. Hierdoor zou het zijn online netwerk vergroten met een positief effect op hun advertentie-inkomsten als gevolg. Bovendien zouden ze extra commissie-inkomsten genereren door zich als distributeur van games te positioneren. YouTube heeft vandaag al 200 miljoen dagelijkse gebruikers die online naar games kijken. Uiteraard mogen we de meer dan 2 miljard Android-smartphonegebruikers niet vergeten, die via de Android Store inkomsten genereren als distributeur van allerlei apps.
  • Apple heeft een soortgelijke ambitie, namelijk de 900 miljoen iPhone-gebruikers, of beter nog: de 1,4 miljard gebruikers van Apple-toestellen, te voorzien van muziek, video, magazines, games, en nog veel meer. De belangrijkste betrachting is de beste platformervaring in de wereld te creëren, met de iPhone als speerpunt. Net zoals Google, fungeert Apple via zijn App Store als distributieplatform voor video’s en games. Zo heeft de App Store vorig jaar ongeveer voor $33 miljard aan games verkocht.
  • Disney beschikt dan (nog) niet over het wereldwijde klantenbestand van Google of Apple, maar het heeft wel een uitgebreide merken- en contentportefeuille, én een decennialange ervaring met contentproductie.
  • Amazon beschikt uiteraard over de nodige cloudcomputing-capaciteit. Bovendien betalen vandaag al meer dan 100 miljoen mensen wereldwijd voor de abonneedienst Amazon Prime, die ook een videostreamingdienst bevat. Amazon is ook eigenaar van Twitch, de toonaangevende online ontmoetingsplaats voor gameliefhebbers, en een toonaangevend platform om online live games te bekijken. In 2018 waren er gemiddeld 2,2 miljoen gamers die hun games uitzonden, goed voor 15 miljoen dagelijkse Twitch-kijkers.
  • Microsoft heeft dan weer een strategisch voordeel als het binnenkort z’n gamingstreamingaanbod lanceert, doordat het al een positie in de gamingmarkt heeft verworven met zijn Xbox. Hiervan zijn ongeveer 40 miljoen consoles wereldwijd verkocht zijn. Verder beschikt het ook over een ruim portfolio van populaire videogames. Bovendien heeft het ook nog zijn PC-producten die een belangrijke positie in de gamingsector innemen.
  • Sony, de maker van de PlayStation, biedt al geruime tijd via PlayStation Network services aan in meer dan 74 landen die gericht zijn op een online marktplaats (PlayStation Store), een abonnementsdienst voor online multiplayer games (PlayStation Plus), een platform om films te streamen, verhuren en verkopen (PlayStation Video), een cloudtv-service (PlayStation Vue), een muziekstreamingaanbod (PlayStation Music, aangeboden door Spotify) en een cloud gaming-service (PlayStation Now).
  • In Azië is Tencent de absolute koning van streaming. Niet alleen beschikt het over het grootste muziekstreamingplatform in China, het heeft zich ook ontwikkeld als uitgever van populaire games. Verder heeft het via zijn sterke sociale netwerk WeChat al een uitstekend distributienetwerk voor mobiele games. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat Tencent over een bijzonder performante cloudinfrastructuur beschikt.

De neergang van traditionele tv gaat (voorlopig) langzaam

Ten eerste wordt de trendverschuiving van televisieconsumptie naar internetconsumptie versterkt. De observatie dat het aantal traditionele tv-abonnementen wereldwijd afneemt, is dan ook geen verrassing. De combinatie van streamingdiensten, betaalbare abonnementen en mobiliteit verlagen gevoelig de drempel voor het online consumeren van entertainmentdiensten. Wereldwijd zie je dan ook massaal consumenten op de streamingtrein springen.

Een groot aantal van de traditionele telecommunicatie- en kabelbedrijven bieden hun kijkers dan ook de mogelijkheid om hun favoriete series en films met hetzelfde gemak te bekijken als de internationale streamers via hun eigen streamingplatformen. Sommige distributiebedrijven gaan verder en omarmen de streamingbedrijven door hen in het serviceaanbod op te nemen. Dit verklaart waarschijnlijk waarom het aantal betalende klanten van traditionele tv-diensten tot nog toe minder snel daalt. Toch denken wij dat in de komende 5 jaar de daling zal versnellen en de infrastructuurspelers meer en meer gaan terugvallen op hun positie als provider van hogesnelheidsinternet.

De videostreamingmarkt, een zoektocht naar vrije kasstroom

Ten tweede denken we dat er een opsplitsing moet gemaakt worden tussen de opportuniteit videostreaming en gamestreaming:

De videostreamingmarkt wordt momenteel gedomineerd door Netflix, en in mindere mate door Amazon. Wij denken dat deze spelers hun omzet kunnen doen groeien, door verder marktaandeel te winnen in de wereldwijde tv-markt. Wij schatten dat de wereldwijde omzet uit streamingdiensten momenteel slechts tussen de 5 à 7% van de tv-inkomsten vertegenwoordigt. De omzetgroei lijkt dan ook verzekerd voor de komende jaren, ondanks de aangekondigde extra concurrentie van Apple en andere spelers.

Ondanks de marktgroei zullen de concurrenten wel onderling een robbertje uitvechten voor marktaandeel. Ze zullen dit doen door te investeren in mediacontent, waarvan de uitgaven in lijn zullen liggen met de omzetgroei. Maar ook door steeds meer middelen te besteden aan de ontwikkeling, productie, marketing en distributie van eigen tv-series en films. Deze investeringen in eigen programma’s zijn niet gering en zeker ook niet zonder risico, aangezien er geen waterdichte formule bestaat voor succes. Dit heeft uiteraard een sterke impact op de capaciteit om een positieve kasstroom te genereren. Vandaar dat we eerder voorzichtig zijn met aandelen van pure streamingspelers zoals bijvoorbeeld Netflix, dat ondanks 130 miljoen betalende abonnees er niet in slaagt een positieve kasstroom te genereren. Bovendien bouwt het steeds meer schulden op en het is niet in staat om een dividend uit te keren aan zijn aandeelhouders. De grootste speler genereert dus niet per se het hoogste rendement voor de belegger.

Voor Apple zou de eindbalans van zijn videostreamingdiensten positiever kunnen uitvallen. Hun investering in een videostreaming is niet enkel een investering in een specifieke dienst, maar ook in het gehele Apple ecosysteem, uiteraard met hun hardware producten voorop. De platformstrategie van Apple stelt het bedrijf ook in staat om de ruim 1,4 miljard gebruikers van Apple-toestellen makkelijk te bereiken. Bovendien gaan we ervan uit dat Apple een voorzichtigere content strategie zal hanteren dan Netflix, wat maakt dat ze er sneller in zullen slagen om een positieve kasstroom te laten generen. De kans op een gezond dividend en/of rendement uit de inkoop van eigen aandelen is bij Apple dan ook een stuk groter dan bij Netflix.

Videogamestreaming: een markt van overvloed

De lowlatency-technologie die streaming van games mogelijk maakt, bestond tot voor kort nog niet. Zo wordt het computerspel gedraaid op de servers van een bedrijf en wordt het resultaat direct geüpload naar de computer van de gebruiker. Hierdoor wordt een aparte gameconsole of spelcomputer, zoals de Playstation of Xbox, overbodig.

De gebruiker kan computerspellen spelen die een beroep doen op grafische mogelijkheden zonder daarvoor 200 tot 400 euro neer te tellen voor de nodige hardware. Dit komt doordat alle berekeningen, die normaal door de videokaart van een spelcomputer worden uitgevoerd, nu op de servers van het dienstverlenende bedrijf worden uitgevoerd. Hierdoor wordt de adresseerbare markt vergroot van ca. 200 miljoen gamers naar misschien wel 2 miljard potentiële gamers wereldwijd.

Voor beleggers die van deze nieuwe trend gebruik willen maken, zijn cloud computing-bedrijven een goede plek om te beginnen. Game-ontwikkelaars zouden moeten kunnen profiteren van potentieel stabielere abonnementskosten en lagere distributiekosten bij de verkoop van games. Hoewel sommige bedrijven wel wat te verliezen hebben vanwege hun bestaande hardware model, sluiten we niet uit dat ook deze bedrijven zullen profiteren van de grotere markt die het streamen van games met zich meebrengt.

Let’s play!

Marc Langeveld

Marc is sinds 1989 actief in de beurswereld en heeft als focus en passie beleggen in Technologie. In de afgelopen 30 jaar heeft Marc als Senior Technologie Analist gewerkt bij verschillende beurshuizen, alvorens hij de switch maakte naar Director of Equity Sales bij Petercam. In 2006 richtte Marc samen met 3 Petercam collega’s Antaurus op, actief in vermogens- en fondsenbeheer, waar hij als directeur verantwoordelijk was voor de selectie van aandelen in het succesvolle Antaurus Europe Fund. In 2016 verkocht Marc zijn belang in het bedrijf en is momenteel Technology Fund Manager bij Econopolis.

Eén reactie op “Stream me up, Scotty: de race om de grootste streamingservice is losgebarsten”

  1. Hans schreef:

    Ik wil mij uitschrijven, maar dat is niet mogelijk. Weet iemand een oplossing ?

    Hans Short

Geef een reactie