Zoeken in de Aandeelhouder
NED25*
NLMID*
BE20*
NAS100*
US30*
USA500*
VIX*
EUR/USD*

Column

Redactie -woensdag, 7 augustus 2019

Speculatieve aandelentip: order in de maak bij TakeAway.com

Auteurs: Jim Tehupuring & Matthijs Kok (ProBeleggen)

Aandelenkoers TakeAway: €76

Maandagmorgen 29 juli 2019: het Nederlandse TakeAway.com maakt bekend op hoofdlijnen rond te zijn voor een fusie met de Britse branchegenoot Just Eat plc. De fusie lijkt een logische stap, aangezien de regio’s waarin de bedrijven actief zijn elkaar goed aanvullen, er IT-kosten bespaard kunnen worden en vooral omdat met 1 grote speler, de concurrentie (lees: Deliveroo en Uber Eats) makkelijker buiten de deur kan worden gehouden.
Met de transactie is geen geld gemoeid. De aandelen worden samengevoegd. Aandeelhouders van Just Eat krijgen afgerond 1 aandeel TakeAway voor elke 10 aandelen Just Eat die ze nu bezitten. Jitse Groen, de CEO van TakeAway, wordt straks de baas van de combinatie. Een deal waardoor straks een bedrijf ontstaat met bijna €10 miljard marktwaarde.  Als het doorgaat verliest de Amsterdamse beurs wel een notering: de aandelen verhuizen naar de London Stock Exchange.
Zover is het echter nog niet: zoals het persbericht meldt gaat het om een ‘mogelijke’ fusie. De RvC’s van beide bedrijven moeten goedkeuring verlenen en vervolgens moet een officiële bieding worden gedaan. De goedkeuring en definitieve overeenstemming volgenden binnen 1 week(!), waar tijd was tot 24 augustus voor het uitbrengen van een formeel bod . Jitse Groen laat er geen gras over groeien. Nu moeten aandeelhouders van beide bedrijven instemmen met de fusie. Naar verwachting is de deal voor het jaareinde afgerond. De notering verplaatst uiteindelijk naar Londen, maar dat kan nog wel een jaar duren.
En hoewel beleggers vanaf nu vooral kijken naar de ontwikkelingen rondom de fusie,  presenteerde TakeAway.com tussendoor nog even de halfjaarcijfers. Hieruit bleek wederom ijzersterke groei. De resultaten in combinatie met de fusie, biedt voor beleggers goede mogelijkheden. Daarom hier eerst een analyse op aandelen TakeAway.com zelf en een beleggingsidee dat in nog geen 5 maanden tijd 18% rendement kan opleveren. Zelfs als de koers niet stijgt.

Wat doen ze eigenlijk?
Iedereen kent dat gevoel. Je bent net thuis van je werk en er is geen eten in de koelkast. Vroeger belde je de plaatselijke pizzeria, maar nu bestel je met Thuisbezorgd.nl makkelijk wat eten van je favoriete restaurant. Niet direct hetgeen de gemiddelde 50+ zal doen, maar wat voor jongeren (en zeker yuppen) rustig wekelijks gebeurt. Takeaway.com is het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl. Takeaway beheert websites en mobiele applicaties om eten voor thuisbezorging te bestellen en is actief in 10 Europese landen zoals Nederland, Duitsland, België en Polen. Bestel je via hen dan verdient Takeaway een paar euro. Alleen al in Nederland worden 32 miljoen orders per jaar geplaatst.

Bedrijfsmodel
Takeaway.com heeft twee inkomstenstromen. Het grootste deel van de inkomsten komt uit commissies die TakeAway haar klanten rekent voor een bestelling. Deze provisies bedragen 12-13% in de meeste markten, maar in bepaalde landen wordt er wel 17-18% in rekening gebracht. De secundaire inkomstenstroom is afkomstig van vergoedingen op online betalingen. Deze inkomstenstroom is veel kleiner en bijna verwaarloosbaar in vergelijking met de eerste. Takeaway.com heeft een single brand strategie omdat CFO Brent Wissink uitlegt dat 1 bedrijf, 1 merk en 1 platform het beste werkt. Bewijs hiervan is te vinden na de overname van Delivery Hero in Duitsland. Binnen een maand werden alle websites die bij Delivery Hero horen geïntegreerd in de Lieferando.de website. De voorgenomen fusie met Just Eat is een volgende (en grote) stap die aansluit bij deze visie en marktconsolidatie.

Groei en Overnames
De strategie die Takeaway.com hanteert is een actief groeimodel. Takeaway.com investeert agressief in markten die een succes zijn en zal andersom niet aarzelen om markten die niet presteren te verlaten. Takeaway.com wil marktleider worden in elke markt die het betreedt. Het doel is om vergelijkbare marges te realiseren als in Nederland. Takeaway.com ziet nog steeds veel groeipotentieel in haar Europese markten.

Uit de grafiek blijkt dat 14.4 miljoen Nederlanders ouder dan 15 zijn en daardoor kunnen bestellen bij Takeaway. 28% van de Nederlanders doet dat minimaal 1x per jaar. Stel dat de andere markten zoals Duitsland en België eenzelfde penetratie weten te behalen als in Nederland , dan betekent dit dat er een groeipotentieel van 3x of 5x in deze markten mogelijk is.

Overname 1: Delivery Hero - De overname van Delivery Hero en de integratie werd in april 2019 is afgerond. De penetratie van de Duitse markt zal daardoor sowieso groeien vergeleken met 2018. In 2018 werden 32.4 miljoen orders geplaatst op het platform van Delivery Hero, ongeveer net zo veel als de gehele Nederlandse markt. Met de 32.6 miljoen orders van Takeaway zal de penetratie verdubbelen.

Overname 2: 10bis - De overname van het Israëlische 10bis in 2018, een bedrijf dat lunches levert aan kantoren die geen kantine hebben. Het bedrijf verwerkte 15,2 miljoen aan orders ter waarde van 140 miljoen euro. Deze B2B-business kan een verdere aanvulling vormen op Takeaway.com's B2C-business. Deze B2B markt zit in een testfase in Nederland op het kantoor van Takeaway.com. Het heeft potentieel om toegepast te worden op de andere markten van Takeaway.com.

Overname 3: Scoober - De logistieke kant van de voedsellevering, is ook een groeiend segment. De aanbieding van bezorgdiensten voor restaurants die zelf niet leveren, creëert een derde inkomstenstroom. De verwachting is niet dat dit een grote directe inkomststroom is, maar wel het aantal orders gaat verhogen en daardoor meer commissie kan worden geïncasseerd. De uitrol startte in 2016 en zal in 2019 worden voortgezet met nog eens 26 Duitse steden die toegang krijgen tot Scoober. Op dit moment biedt Takeaway.com al bezorgservice in 64 steden in 10 landen. Scoober zorgt voor een vergroting van de portefeuille van restaurants.

Overname 4: Just Eat - De voorgenomen fusie met Just Eat is een volgende stap die past in de wandel van TakeAway. En hoewel je je kunt afvragen of deze stap niet erg groot is en nogal snel volgt op de overname van Delivery Hero, is de rationale helder: platformintegratie, complementaire regio’s en een vuist richting de concurrentie.

Resultaten en Prognoses
Afgelopen week presenteerde TakeAway haar resultaten over het eerste half jaar. In de eerste 6 maanden van 2018 stegen de orders met 70% op jaarbasis van 41,7 miljoen tot 70 miljoen (bron: H1 results).  Hiermee heeft de maaltijdbezorger in 6 maanden tijd al bijna net zoveel orders verwerkt als in heel 2018 toen het in 12 maanden 94 miljoen orders verwerkte. In 2018 is de bestelfrequentie van klanten gestegen van 10,7x in 2017 naar 11,4x (bron: jaarverslag). CFO Wissink is van mening dat het goedkope en eenvoudige alternatief dat Takeaway biedt op koken, het aantal orders zal blijven doen toenemen. De cijfers die TakeAway presenteert onderschrijven dit. Sinds de beursgang liet TakeAway.com voor het eerste een positief operationeel resultaat zien. 

Om een inschatting te kunnen maken is het belangrijk beeld te hebben bij de gemiddelde orderbedragen en de commissie die TakeAway rekent per order. Hierboven ziet u de ontwikkelingen per regio. Aangezien het commissiebereik tussen de 12-13% ligt, ontvangt Takeaway.com gemiddeld ca. € 2,40 per bestelling. Op basis van de gemiddelde orderwaarde kan een schatting worden gemaakt van de opbrengsten voor 2019. Met de aannames die we doen in onderstaande tabel en 130.7 miljoen orders uit de markten ex-Israël en 28.4 miljoen orders in Israël zelf kom je op een totaal van 159,1 miljoen orders in 2019. De geschatte omzet zal €380 miljoen bedragen. De grote groei tussen 2018 en 2019 is toe te schrijven aan de overname van Delivery Hero in Duitsland, waardoor het aantal orders verdubbelde in die markt.

Verwachting & Waardering (uiteraard ex-Just Eat)
In de tabel hierboven ziet u de verwachting voor TakeAway.com ten aanzien van de orderverwerking, omzet en de kosten. We verwachten dat de orders in Duitsland en in de belangrijkste markten zullen blijven toenemen. In 2018 groeiden beide markten respectievelijk 35% en 40%(!). In de meer ontwikkelde markt van Nederland neemt de groeisnelheid af. Over heel 2018 groeide het aantal orders met 19% terwijl er een jaar eerder nog 30% groei was . Daarom houden hebben we in dit model met initieel 3% groei per kwartaal in Nederland gerekend en dat afgebouwd naar 1%. De snelgroeiende Duitse markten en de andere belangrijkste markten zijn gemodelleerd naar een hogere initiele groei van 6% en 7% per kwartaal. Ook hier zal de groeisnelheid uiteindelijk afnemen en in het model is de omzetgroei dan ook afgebouwd naar 4% en respectievelijk 5%.De twee grootste uitgaven voor Takeaway.com zijn marketingkosten en personeelskosten. De personeelskosten stijgen tot de markt volledig volgroeid is. Dit zal in de belangrijke markten in 2024 gebeuren. De marketingkosten zijn gebaseerd op de marketingkosten per order (CPO). Deze is gedaald van 2017 tot 2018 (1.71 naar 1.36) . Naarmate de schaalvoordelen toenemen, worden de marketingkosten immers over meer orders gespreid. Door de overname van Delivery Hero en verdere uitbreiding naar nieuwe markten zal in 2019 de marketing CPO wel eerst nog stijgen.

Waarde
Op basis van deze groei verwachten we een operationele winst van €271.5 miljoen in 2024 waarvan de helft uit de Duitse markt komt. Takeaway.com is een typisch groeibedrijf en daarmee te vergelijken met bedrijven zoals Amazon en Nvidia.  In het segment (red. Grubhub, JustEat) geldt een gemiddelde aandelenwaardering van 22x de toekomstige operationele winst en 6x de omzet. Wanneer je deze ‘multiples’ relateert aan de toekomstige operationele winst en de omzet van TakeAway op Takeaway.com kun je de marktconforme waarde en het koersdoel berekenen.
De operationele winst zou volgens bovenstaand model in 2024 €271.5 miljoen kunnen zijn, waardoor de theoretische marktwaarde van Takeaway.com op €5.97 miljard ligt (22x operationele winst). Op basis van 61.2 miljoen vrij verhandelbare aandelen ligt het koersdoel daarmee op 98 euro (5,97/0.612).  Enige prudentie is hier gepast omdat Takeaway veel investeert in het bedrijf en vanwege de snelle groei. Als risicopremie nemen we daarom een afslag van 10% op het koersdoel. Zo komen we tot een koersdoel van €88. Met de huidige koers van €80 is er opwaarts potentieel van 10%. Daarvan is reeds sprake in een standalone situatie en nog zonder de voorgenomen fusie met Just Eat.
Bovengenoemde analyse is gebaseerd op prognoses en verwachtingen die zijn opgesteld op basis van de huidige informatie en marktomstandigheden

Invulling: beleggen voor 18(!)% met acceptabel risico
Aangezien het berekende koersdoel relatief dicht op de huidige koers ligt, is het verdienpotentieel van een long aandelenpositie beperkt. Daarbij is het met het oog op de fusie niet ondenkbaar dat beleggers hun kruit even droog houden. Er zijn alternatieven die wellicht beter aansluiten op de situatie en visie.BNP Paribas heeft recentelijk een rendement certificaat op Takeaway.com uitgegeven dat wellicht interessant is. Met een rendement certificaat kun je een aantrekkelijk rendement verdienen en je bent beschermd tegen een beperkte daling van de prijs van het aandeel. Onder voorwaarde dat de aandelenkoers tot einddatum boven de rendementgrens blijft handelen, ontvang je een vaste uitkering. Hieronder de karakteristieken van het certificaat op dat we bespreken
|

Dit certificaat loopt af op 20 december 2019. Onder voorwaarde dat het onderliggende aandeel TakeAway gedurende de looptijd niet onder de rendementsgrens zakt, volgt een uitkering van €93. Bij dit certificaat ligt de barrière op €67.50, een marge van €8,50 ofwel 11%. Door deze marge sta je niet meteen buitenspel bij tegenvallende cijfers of verminderd sentiment en kan het rendement in december nog steeds gerealiseerd worden. De maximale uitbetaling is €93. Met de huidige laat prijs van ~€78.50 is dat goed voor een mogelijke winst van €14,50, ofwel een rendement van 18%.Uiteraard is dit rendement certificaat niet vrij van risico. Mocht TakeAway gedurende de looptijd van het certificaat de ondergrens wel raken, dan ontvang je na de afloopdatum een uitkering gelijk aan de slotkoers op 20 december. Dat kan €50 of €85 zijn, maar in theorie ook €0. (oranje scenario). Dit certificaat is een alternatief voor de aandelen, maar voorwaarde is wel dat je positief moet zijn over het aandeel. Daalt het de komende 5 maanden nooit meer dan 11% dan maak je ruim 18% rendement. De investering is vergelijkbaar met een belegging in de aandelen. Het verschil is dat je nooit meer dan 18% rendement zult maken, want de uitkering is gemaximeerd op €93. Loopt TakeAway verder op, dan profiteer je daar niet van (paarse scenario). Daartegenover staat dat je winst maakt in geval van stijging, een zijwaartse koersbeweging en zelfs indien de aandelenkoers daalt, onder voorwaarde dat de koers boven €67,50 blijft handelen (blauwe scenario). In ruil voor de hogere kans op rendement, betaal je nu wel een iets hogere prijs voor de certificaten, dan wanneer je rechtstreeks in de aandelen belegd.Het certificaat sluit goed aan bij de geplande fusie. Die moet rond zijn voor het einde van het jaar en dan loopt ook het certificaat af. De verhuizing van de notering naar Londen zal pas in 2020 plaatsvinden, dus daar heb je als belegger in de certificaten geen nadeel van.  Hoe dan ook: de deal is in de maak, de cijfers die TakeAway tot dusver overlegde zijn indrukwekkend en met dit rendement certificaat kunt u op de positieve trend inspelen. Uiteraard met enig risico, want in de huidige daling ligt de ondergrens gevoelsmatig wel wat dichterbij. Aan de andere kant: zonder risico geen rendement.

Rendement Certificaten zijn genoteerd aan Euronext en te verhandelen via BinckBank en DeGiro.

Bekijk hier de uitlegvideo over RC’s van BNP Paribas

Lees hier de technische analyse op TakeAway.com van Nico Bakker

Via deze link vind u alle informatie over het Rendement Certificaat op TakeAway.com uitgegeven door BNP Paribas
Via deze link vind u alle informatie over het Rendement Certificaat op TakeAway.com uitgegeven door Commerzbank

 

 

 

 

De Aandeelhouder TV

oktober 17, 2019

AEX 17 oktober 2019 – Nico Bakker – Daily Charts BNP Paribs Markets

oktober 17, 2019

InsingerGilissen verhoogt koersdoel ASML

oktober 17, 2019

Heel beperkte groei voor Unilever

oktober 17, 2019

AEX aan vooravond van stijging naar 700 punten

Columns

Nieuw
17 okt 14:30 BNP Paribas Asset Management

BNP Paribas AM: Zal de VS de instroom in Chinese activa indammen?

17 okt 10:22 Redactie

3 Top Dividend Aandelen die U in Oktober Moet Kopen

16 okt 18:27 Rob Stuiver

Call AEX december 2023 1.000..! Kopen of verkopen?

16 okt 14:17 Redactie

Bloedgigant CSL daagt Pharming voor de Rechter

15 okt 14:37 Superperformance SAS

Short in de AEX