Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Kinepolis: James Bond katalysator voor gezonde groei in 2021

Kinepolis: James Bond katalysator voor gezonde groei in 2021
1 sep 2021 om 13:07

Kinepolis noteert nog flink onder zijn pre-corona top, maar daar kan binnenkort verandering in komen. Reden? Bond, James Bond! Eind september zal de 25ste film, No Time to Die, twee jaar later dan gepland in première gaan. Hoezo is dit voordelig voor Kinepolis? Lees het hier!


Het Belgische bedrijf Kinepolis exploiteert 110 bioscopen in 9 landen in Noord-Amerika en Europa. Vanwege corona en de bijbehorende maatregelen daalde de bezoekersaantallen enorm. De eerste tekenen van volledig herstel kondigen zich echter aan. Zo maakte Kinepolis met trots bekend in haar cijfers op 19 augustus dat ze in juli een positieve kasstroom hadden gedraaid. En dit zelfs met een zeer beperkte bezettingsgraad.

Resultaten voor de eerste helft van 2021

Kinepolis zag het aantal bezoekers in het tweede kwartaal ten opzichte van het eerste kwartaal stijgen met 447% tot 1,8 miljoen. Dit is een eerste stap in de goede richting, maar er is nog een lange weg te gaan. In vergelijking met 2019, het laatste jaar dat normaal verliep en waar Kinepolis 40,3 miljoen bezoekers verwelkomde, is er nog een grote stap te maken qua bezoekersaantallen. Een kanttekening bij deze resultaten is dat niet alle bioscopen gedurende het hele tweede kwartaal open waren. Zelfs met 78% minder bezoekers gedurende het kwartaal (in vergelijking met precorona (Q1 2020)) weet Kinepolis winstgevend te draaien. Dit benadrukt de sterke kracht van Kinepolis: efficiëntie.

Kinepolis Bioscopen

Tijdens het ontstaan van de coronacrisis nam het management proactieve stappen en begon het waar mogelijk te snijden in de kosten. Waar de Amerikaanse concurrent AMC Entertainment miljoenenverliezen leed, bleven deze bij Kinepolis juist beperkt. Het feit dat het bedrijf bijna de helft van haar bioscopen in bezit heeft en snel een verlaging van de huur wist te onderhandelen, hebben positief bijgedragen aan het resultaat. Innovatieve ideeën zoals openlucht bioscopen en het leveren van bioscoopsnacks gaven een kleine omzetstroom tijdens de crisis. Verder onderhandelde het bedrijf een kredietfaciliteit van €80 miljoen, wat met de efficiënte cash burn betekende dat het nog 2 jaar langer in een volledig gesloten scenario kon overleven.

Blik vooruit

Vanwege deze kredietfaciliteit is de netto schuld gestegen, maar het einde van deze stijging komt in zicht. In het tweede kwartaal steeg de netto schuld met €2,7 miljoen, maar als we de investeringen van €3,8 miljoen in nieuwe bouwprojecten buiten beschouwing laten, zou de schuld met €1,1 miljoen gedaald zijn. Het aantal bezoekers die Kinepolis in juni verwelkomde was 50% van het aantal bezoekers die het in juni 2019 verwelkomde. In juli verbeterde dit tot 62%. De bezittingsgraad is nog erg laag en biedt daarom ruimte voor verdere uitbreiding. En juist James Bond kan de katalysator zijn voor dit herstel.

James Bond: No Time to Die

De 25ste James Bond film “No Time to Die” komt in oktober naar de bioscopen van Kinepolis. Met een vertraging van twee jaar krijgt één van de grootste filmseries ter wereld een nieuw hoofdstuk. De twee voorgaande films waren, gemeten naar hun totale omzet, de nummer 6 (Spectre, 2015) en nummer 2 (Skyfall, 2012). Dit toont meteen ook de aantrekkingskracht van deze films waarbij de kans erg groot is dat het ook dit jaar weer hetzelfde effect kan hebben. Het is voor velen een film die ze juist in de bioscoop zien voor het geluid en het grote scherm, wat een stuk moeilijker is om thuis na te bootsen. Op 28 oktober maakt Kinepolis haar derdekwartaalcijfers bekend en zal het vast een tipje van de sluier oplichten over de vooruitgang van de ticketverkoop.

James Bond poster

Met de James Bond film heeft Kinepolis het perfecte lokkertje, omdat het een film is die graag in de bioscoop gezien wordt en waardoor bezoekers over hun twijfel heen kunnen stappen. Indien ze een goede ervaring hebben, kan dit ertoe leiden dat ze weer vaker naar de bioscoop gaan.

Samenvattend

De James Bond film “No Time to Die” kan daarom als ideale katalysator fungeren zodat bezoekers vaker terugkeren naar de bioscoop. Naast de verwachte boost door James Bond, staat Kinepolis er ook steeds gezonder voor. De positieve kasstroom in juli met een lage bezettingsgraad toont de efficiëntie aan van het bedrijf. Het management herkende tijdig de crisis en sneed snel in de kosten. Hierdoor leed het niet de extreme verliezen zoals concurrent AMC dat langs de rand van de afgrond ging. Met sterke kredietlijnen kan Kinepolis zelfs in een volledig gesloten scenario voor een langere tijd (meer dan 12 maanden) overleven.

Denk jij ook dat James Bond de bezoekersaantallen kan opkrikken bij Kinepolis, dan kan je uiteraard de aandelen zelf kopen of je kan met een Turbo versneld anticiperen op het koersherstel van het aandeel. Société Generale biedt meerdere Turbo’s aan met verschillende hefbomen op dit aandeel. Een Turbo met een hefboom van 2 zien wij als een goede afweging van risico en rendement. Mocht je minder risico willen nemen, dan kan je kiezen om een Turbo met een lagere hefboom te nemen. Wil je meer risico, dan kan je beleggen in een Turbo met een hogere hefboom. In de tabel hieronder een overzichtje van de mogelijkheden:

ISIN Prijs Turbo Hefboom Ratio Stop loss-niveau Productpagina
DE000CL4J0Z1 €3,13 1,49 10:1 €16,54 Link
DE000SD07R66 €4,65 2,0 5:1 €25,25 Link
DE000SD3BHG8 €1,61 2,89 10:1 €32,91 Link

Wil je het gehele aanbod Turbo’s van Société Générale bekijken op Kinepolis dan kan je hier klikken. Voordat je aan de slag gaat met Turbo’s moet je uiteraard vertrouwd zijn met de werking en risico’s van het product. Klik daarom hier om alles te leren over de werking van Turbo’s.


Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel:

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.