Zoeken in de Aandeelhouder
NED25*
NLMID*
BE20*
NAS100*
US30*
USA500*
VIX*
EUR/USD*

Column

Simon van Veen -dinsdag, 27 maart 2018

Investment Case: Brembo – Wereldleider in remsystemen

Aandeel                               Brembo
ISIN                                        IT0005252728
Beurs                                    Milaan
Valuta                                   Euro (EUR)
Koers                                    EUR 12
Koersdoel                           EUR 17

Superieure systemen
Voor mijn portefeuille op Probeleggen.nl selecteer ik aandelen van bedrijven met een duurzaam bedrijfsmodel die tegelijkertijd een mooi dividend opleveren. Het Italiaanse Brembo zit vanaf begin vorig jaar in mijn portefeuille. Dit bedrijf is al sinds jaar en dag de onbetwiste leider als het gaat om kwalitatief hoogstaande remsystemen voor auto’s en motoren. Dat is de reden dat de Italianen al heel lang de favoriete leverancier zijn voor de remsystemen van allerhande raceauto’s en -motoren. Maar remblokken en -schijven van Brembo worden ook al tientallen jaren gebruikt in de topmodellen van vele automerken, zoals Ferrari, Porsche, Mercedes, Lancia, BMW, Nissan en Chrysler. En de laatste jaren zien we dat veel meer auto’s in het middensegment ook uitgerust worden met de remsystemen van Brembo. Het bedrijf bouwt nieuwe fabrieken in Noord-Amerika, Polen en China. Zodoende zitten ze dicht bij de klanten en kan de productie de komende jaren nog fors verder groeien. Zo zal bijvoorbeeld ook de nieuwe Tesla Model 3 met remsystemen van Brembo uitgerust gaan worden. Door het kwaliteitsstempel op de remsystemen van Brembo en de toegenomen volumes, lukt het ze om hoge marges te behalen op hun producten.  In de afgelopen jaren zijn die gegroeid van 5% naar ruim 14%. Tegelijkertijd is het rendement op het eigen vermogen gestegen tot bijna 30%. Oftewel een kwalitatief hoogstaand bedrijfsmodel.

Flinke dividendgroei
Laten we dan ook even naar de andere selectiecriteria kijken. Allereerst de financiële gezondheid van de balans. Brembo heeft maar weinig schulden en een hoge Altman Z-score. Deze score voorspelt de waarschijnlijkheid dat een bedrijf binnen twee jaar failliet zal gaan. Een gewogen gemiddelde van vijf verschillende variabelen geeft een heel aardig idee van de financiële kracht van een bedrijf. Met een score boven de 3 zit je safe en onder de 1,8 is het oppassen geblazen. Brembo heeft een Altman Z-score van 4,5 en is daarom financieel gezond te noemen. Het dividend van Brembo is niet heel hoog, maar groeit wel gestaag. Over de afgelopen vijf jaar is het dividend gemiddeld meer dan per jaar 25% gestegen, en ook over 2017 verwacht ik een fors hogere dividenduitkering dan over het voorgaande jaar. Brembo is van oorsprong een familiebedrijf, en de familie heeft nog altijd ruim 53% van de aandelen in handen. Dit zorgt er in ieder geval voor dat het management op één lijn zit met de aandeelhouders. Op het gebied van duurzaamheid helpen de producten van Brembo bij het bevorderen van veiligheid op de weg. Maar ook in het eigen productieproces speelt duurzaamheid een rol. Door het doorvoeren van energiebesparingsprojecten probeert Brembo de CO2 uitstoot van de fabrieken actief te verlagen.

Risico en waardering
Geen investment case zonder de bijbehorende risico’s te noemen, dus ook hier wil ik even stil staan bij wat er eventueel fout zou kunnen gaan. Het belangrijkste risico voor Brembo is de technologie. Als er een concurrerend product op de markt zou komen met een superieure technologie, dan zou Brembo hierdoor marktaandeel kunnen verliezen. Dat lijkt op dit moment echter niet aan de orde. En het bedrijf investeert ieder jaar veel geld in onderzoek om ervoor te zorgen dat ze zelf de meest geavanceerde remsystemen hebben. Een ander risico is onvoldoende aanvoer van onderdelen door problemen bij toeleveranciers. Om dit risico zo veel mogelijk te beperken zorgt Brembo ervoor altijd minimaal twee leveranciers voor ieder onderdeel te hebben. Voor de waardering van het aandeel kijk ik naar wat er in het verleden betaald is voor fabrikanten van auto-onderdelen. Voor overnames in deze sector wordt gemiddeld zo’n tien keer de kasstroom betaald. Brembo handelt op dit moment op minder dan acht keer de verwachte kasstroom voor volgend jaar. Hieruit volgt mijn koersdoel van 17 euro voor het aandeel. Het verwachte dividendrendement ligt rond de twee procent.

Wilt u meer lezen over Brembo of andere investment cases van mij bekijken, dan verwijs ik u graag naar Probeleggen.nl.

Succes met uw beleggingen!
Simon van Veen

De Aandeelhouder TV

september 18, 2019

AEX 18 september 2019 – Nico Bakker – Daily Charts BNP Paribas Markets

september 18, 2019

Wachten op rentebesluit! | 18 september 2019 | Markets Update van BNP Paribas Markets

september 17, 2019

AEX 17 sep 2019 -Nico Bakker – Daily Charts BNP Paribas Markets

september 17, 2019

DSM op overnamepad? | 17 september 2019 | Markets Update van BNP Paribas Markets

Columns

Nieuw
17 sep 13:28 Albert Jellema

Altice kan nog 160 procent stijgen (Blue Sky)

17 sep 13:43 Edward Loef

Technische surveillance op de AEX, olie en meer

16 sep 14:28 Marco Knulst

Uitbraak olieprijs na drone-aanvallen

13 sep 16:02 Nico Bakker

Altice: bulls in herkansing

13 sep 10:31 Redactie

Video: 5 duurzame beleggingslessen