Zoeken in de Aandeelhouder
NED25*
NLMID*
BE20*
NAS100*
US30*
USA500*
VIX*
EUR/USD*

Column

Jordy Klijn -donderdag, 5 juli 2018

De Turbo: gokken, beleggen of een beetje van beide? – Deel 2-

Sponsored content

Productanalyse: BEST Turbo


Even snel met wat (klein)geld inspelen op een koersbeweging. Beleggers die dit avontuur niet schuwen kunnen hun hart ophalen bij de Turbo. Een gestructureerd product, waarmee je met een vermenigvuldigingsfactor kunt profiteren van een koersstijging of –daling. Je kunt de Turbo zowel offensief als defensief gebruiken. Commerzbank is één van de partijen die al meer dan 10 jaar de handel in turbo’s faciliteert. Naast de klassieke Turbo biedt Commerzbank ook BEST Turbo's en Limited Turbo's aan. Critici beweren dat de handel in Turbo’s veel verliezers kent en vinden dat het niets met beleggen te maken heeft. Toch geniet de Turbo veel populariteit onder beleggers. In deel 2 van een drieluik ga ik nader in op de werking van de BEST Turbo van Commerzbank.

Werking

Net als bij de klassieke Turbo kan een belegger met een BEST Turbo door middel van een hefboom versneld inspelen op een stijging of daling van een aandeel, index, grondstof, obligatie of valuta. Een belegger anticipeert met een BEST Turbo long op een te verwachten stijging. Met een BEST Turbo short op een te verwachten daling. Voor een BEST Turbo zijn dezelfde onderstaande 2 kenmerken van belang als bij een klassieke Turbo:

  1. De hefboom: de hefboom geeft aan hoeveel de waarde van de Turbo beweegt ten opzichte van de onderliggende waarde. Voor een BEST Turbo long met hefboom 10 betekent dit bijvoorbeeld dat als de onderliggende waarde met 1% stijgt, de koers van de BEST Turbo met 10 % stijgt. BEST Turbo's kennen vaak een hoge hefboom.
  2. Het financieringsniveau: met een BEST Turbo investeert een belegger een beperkt gedeelte van de onderliggende waarde. Stel een belegger koopt een BEST Turbo long met hefboom 10, dan betaalt Commerzbank 90% en de belegger 10%. Het bedrag dat Commerzbank uitleent wordt het financieringsniveau genoemd. Over dit bedrag betaalt een belegger dagelijks financieringskosten (risicopremie + rente).

Verschil: stop loss-niveau

Dit is het niveau waarop Commerzbank de BEST Turbo automatisch verkoopt. Hiermee verliest een belegger nooit meer dan zijn inleg. In tegenstelling tot de klassieke Turbo is het financieringsniveau van de BEST Turbo gelijk aan het stop loss-niveau en kent daarom geen restwaarde.

Gap Risk

Bij een BEST Turbo ligt het stop loss-niveau in het algemeen dichter bij de koers van de onderliggende waarde. Hierdoor geldt er een lagere intrinsieke waarde, een hogere hefboom en een groter potentieel rendement in procenten. Maar let op: des te dichter het financieringsniveau bij de koers van de onderliggende waarde ligt, des te groter de kans dat het stop loss-niveau wordt geraakt. Dit risico geldt ook voor de uitgevende partij. Om dit risico op te vangen, hanteert Commerzbank een zogenaamde gap risk premie verdisconteerd in de prijs van de BEST Turbo. Deze premie is variabel en hangt af van:

  • de afstand van de koers van de onderliggende waarde tot het stop loss-niveau (de kans dat de stop loss geraakt wordt);
  • de beweeglijkheid van de onderliggende waarde.

Je kunt de BEST Turbo beschouwen als een kruising van een Turbo + optie. Ofwel, een combinatie van het beste van twee werelden. Immers, enerzijds heb je onbeperkte looptijd van de Best Turbo. Anderzijds heb je het tijdswaarde element om leverage te creëren.

Dividend

Met een BEST Turbo ontvangt de Turbo belegger indirect het dividend. Commerzbank geeft dit dividend bedrag door aan de BEST Turbo belegger door zowel het financierings- als stop loss-niveau te verlagen. Als Turbo belegger heb je dus geen nadeel van een lagere aandelenkoers, die normaliter plaatsvindt bij een dividenduitkering.

Scenarioanalyse

Om het overzichtelijk te houden ga ik in de scenarioanalyse in op een long positie in Royal Dutch Shell op €25 met een (beperkte) investeringshorizon van 3 maanden. Voor beide posities ga ik uit van een investering van 100 stuks en laat ik de transactie- en financieringskosten buiten beschouwing. In deze periode keert Royal Dutch Shell één keer haar netto kwartaal dividend uit van +/- €0,35. Klik hier voor alle BEST Turbo's van Commerzbank op Royal Dutch Shell.

AandeelBEST Turbo
Financieringsniveau€0€22,5
Stop loss-niveauGeen€22,5
Intrinsieke waarde (aandeel – financieringsniveau)€25€2,5
Hefboom (waarde Royal Dutch Shell/ intrinsieke waarde)25/ 25 = 125/2,5 = 10
Investering (intrinsieke waarde x 100)€2500€250

Scenario 1: Koers Royal Dutch Shell stijgt in 3 maanden naar €27,50
Het aandeel Royal Dutch Shell stijgt met €2,50 (10%) naar €27,50. De waarde van de BEST Turbo stijgt ook met €2,50. Daarbij kunnen aandelenbeleggers en Turbo beleggers beide een netto dividend van €0,35 tegemoet zien. Het aandeel stijgt inclusief dividend met 11,4% (=€2,85/ €25,00) De BEST Turbo stijgt met 114% (=€2,85/ €2,50). Het exacte rendement voor de BEST Turbo zal iets lager liggen vanwege de betaalde financieringskosten gedurende 3 maanden.

Scenario 2: Koers Royal Dutch Shell blijft gelijk gedurende 3 maanden
Het aandeel Royal Dutch Shell blijft onveranderd op €25,00 maar keert wel €0,35 netto dividend uit. Het rendement voor de aandelenpositie is €0,35/25 =+1,4%. Het procentueel rendement op de BEST Turbo is opnieuw groter vanwege de hefboom: +14%. De BEST Turbo belegger moet wel de betaalde financieringskosten verdisconteren.

Scenario 3: Koers Royal Dutch Shell daalt in 3 maanden naar €22,50
Het aandeel Royal Dutch Shell daalt met €2,00 (8%) naar €23. De waarde van de BEST Turbo daalt ook met €2,00. Een kleine compensatie zien Turbo en klassieke beleggers terug met het ontvangen netto dividend van €0,35. De aandelenbelegger verliest 6,6% (€1,65/ €25). De BEST Turbo verliest in dit scenario meer €2,15/ €2,50 = -86%. Het exacte rendement zal iets lager liggen vanwege de betaalde financieringskosten gedurende 3 maanden.

Scenario 4: Koers Royal Dutch Shell daalt in 3 maanden naar €20
Het aandeel Royal Dutch Shell daalt met €5 (20%) naar €20. De aandelen belegger kijkt tegen het grootste absolute verlies aan: €500. De BEST Turbo belegger tegen het grootste procentuele verlies. Een BEST Turbo belegger profiteert van een automatische verkoop door Commerzbank op het stop loss-niveau van €22,50. Er rest een 100% verlies.

Sterke punten

  1. Turbo’s stellen beleggers in staat om met een beperkte investering en hefboom te profiteren van een koersstijging/ -daling van de onderliggende waarde.
  2. Door het ingebouwde stop loss-niveau kan een Turbo belegger zich beschermen tegen forse koersuitslagen.
  3. Bij de Turbo geldt een onbeperkte looptijd. Zolang de onderliggende waarde het stop loss-niveau niet raakt, kan de belegger profiteren van zijn/ haar visie.
  4. Bij Turbo’s heeft de belegger recht op dividend. Door de hefboom en het huidige lage renteklimaat kan een Turbo belegger onder aan de streep procentueel meer overhouden en of minder verliezen dan een aandelenbelegger.
  5. BEST Turbo's hebben een in principe een hoge hefboom = kans op hoog rendement.
  6. Krappe spreads.

Zwakke punten

  1. Bij een koers van de onderliggende waarde dichtbij het stop loss-niveau, neemt de kans toe dat een Turbo belegger wordt uitgestopt. Voor een BEST Turo rekent Commerzbank in de buurt van het stop loss-niveau een hogere Gap risk premie. De totale financieringskosten voor BEST Turbo’s liggen hierdoor in het algemeen hoger dan de klassieke Turbo.
  2. Raakt de Turbo het stop loss-niveau dan houdt de Turbo op te bestaan. Mocht de koers van de onderliggende waarde vervolgens herstellen, dan profiteert een Turbo belegger niet meer van zijn visie. Een machteloos gevoel.
  3. Over het bedrag wat de Turbo belegger leent betaalt hij/ zij financieringskosten. Door het huidige lage renteklimaat zijn deze kosten momenteel laag. Toch betaal je vanwege de in het algemeen hogere hefboom bij een BEST Turbo meer financieringskosten dan bij een klassieke Turbo.

Wanneer interessant?

Voor de belegger die met een beperkte eigen investering middels een hoge hefboom wil profiteren van een stijging of daling van een aandeel, index, grondstof, obligatie of valuta. Met name inspelen op een felle koersbeweging in een korte tijdspanne lijkt uiterst interessant.  Door het ingebouwde stop loss-niveau kan een Turbo belegger zijn verlies beperken ten opzichte van een aandelenbelegger. In het huidige lage renteklimaat kan een Turbo belegger een mooi rendement maken bij dividend aandelen, zelfs wanneer de onderliggende waarde (beperkt) daalt in het geval van een Turbo long.

Kosten en verhandelbaarheid

Met een investering in een Turbo moet u rekening houden met onderstaande kosten:

  • Spread: het verschil tussen de aan- en verkoopkoers. Dit gaat om ongeveer 0,1%.
  • Bij een Turbo long rekent Commerzbank een Risicopremie + Referentie Rentevoet en bij een Turbo Short: Risicopremie - Referentie Rentevoet. Voor de besproken BEST Turbo long zien deze kosten er als volgt uit: 3,5% risicopremie – 0,37% rentevoet = 3,13%.
  • Kosten bank

BEST Turbo’s zijn dagelijks verhandelbaar. De belegger kan op elk gewenst besluiten om de winst te verzilveren.

Voor meer uitleg over kosten verwijs ik u naar: https://www.beurs.commerzbank.com/beursproducten/specificaties/kosten

Conclusie

Een Turbo stelt een belegger in staat om zowel in te spelen op koersstijgingen als –dalingen van de onderliggende waarde. Door de hefboom zal een Turbo belegger bij het uitkomen van zijn visie (long/ short) procentueel meer winst maken dan de aandelenbelegger. Bij een BEST Turbo geldt in het algemeen een hogere hefboom en dus een potentieel hoger rendement. Hier staat tegenover dat een BEST Turbo belegger  eerder het risico loopt te worden uitgestopt en vervolgens niet meer profiteert van het later uitkomen van zijn visie.

Zoals aangehaald in de inleiding beweren critici dat de handel in Turbo’s veel verliezers kent en niets met beleggen te maken heeft. Naar mijn mening is dit afhankelijk van de risicobereidheid van de Turbo belegger ten aanzien van de hefboom. Je zou dus kunnen stellen dat in het algemeen BEST Turbo belegger een hogere risicobereidheid heeft dan een klassieke Turbo belegger.

Samenvattend vind ik de BEST Turbo door de in het algemeen hogere hefboom risicovoller dan een klassieke Turbo. Het gaat daarom eerder richting gokken dan beleggen. Daarentegen kun je de BEST Turbo ook defensiever gebruiken. Door BEST Turbo's van weinig bewegende dividendaandelen te kopen, kun je in het huidige lage renteklimaat het dividendrendement voor een langere periode fors aanjagen. Toch zou ik zelf eerder kiezen voor een klassieke Turbo dan een BEST Turbo. Immers,  door de structuur van een BEST Turbo kies je eerder voor een hogere hefboom en voor dit risico betaal je meer financieringskosten.

Beoordeling

 

LaagGemiddeldHoog
ComplexiteitX
KostenX
OriginaliteitX
RisicoX

 

De Aandeelhouder TV

oktober 21, 2019

AEX 21 oktober 2019 – Nico Bakker – Daily Charts BNP Paribas Markets

oktober 21, 2019

Achterblijven Europese banken heel logisch

oktober 21, 2019

Brexitklucht duurt voort | 21 oktober 2019 | Markets Update van BNP Paribas Markets

oktober 18, 2019

AEX week 42 2019 – Nico Bakker – Daily Charts BNP Paribas Markets

Columns

Nieuw
18 okt 14:47 Nico Bakker

Koopkans: Arcelor Mittal

18 okt 09:42 Redactie

Kiadis Pharma daalt met 60% door Afwijzing Medicijn

18 okt 09:07 Bas Heijink

AEX Consolideren op hoog niveau

17 okt 14:30 BNP Paribas Asset Management

Zal de VS de instroom in Chinese activa indammen?

17 okt 10:22 Redactie

3 Top Dividend Aandelen die U in Oktober Moet Kopen