Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

CEO Talk: Podcast met CEO Jeroen van Glabbeek (CM.COM)

CEO Talk: Podcast met CEO Jeroen van Glabbeek (CM.COM)
7 jun 2023 om 12:08

In deze podcast van De Aandeelhouder is CEO en oprichter Jeroen van Glabbeek van CM.COM onze gast. Met Jeroen bespreken we de gang van zaken bij zijn bedrijf. Aan bod komen onder andere:

  • De oprichting van CM.COM
  • Wat doet het bedrijf precies?
  • De achtbaanrit van de beurskoers
  • Winst boven Groei
  • De obligatielening
  • Wat doet CM.COM met AI?

 

De oprichting van CM.COM

Jeroen van Glabbeek en mede-oprichter Gilbert Gooijers kennen elkaar vanaf de schoolbanken, toen ze, op alfabetische volgorde van de achternamen, naast elkaar werden gezet. Tijdens hun studie begonnen ze onder de naam Club Message met het versturen van SMS-berichten naar groepen, vooral jongeren die discotheken bezochten.

Dat groeide uiteindelijk uit tot het bedrijf wat het nu is.

Wat doet het bedrijf precies?

CM.COM heeft de omzet verdeeld in vier segmenten:

  • CPaaS
  • SaaS
  • Payments
  • Ticketing

CPaaS (Communications Platform as a Service) bestrijkt het grootste deel van de omzet, bijna 80%. Hierin vallen alle berichten die CM.COM namens hun klanten verstuurt.

Bedrijven kunnen vanuit één communicatieplatform op allerlei manieren communiceren met hun klanten, het zij via WhatsApp, SMS, Messenger enzovoorts. CM.COM koopt ruimte in bij de grote providers en verdient hier een kleine marge op.

SaaS staat voor Software as a Service. Bedrijven hebben natuurlijk een software programma nodig om alle ingaande en uitgaande berichten te verwerken. Hier helpt CM.COM mee. Uiteraard liggen hier de winstmarges veel hoger omdat de ontwikkeling van het softwarepakket eenmalig is maar aan meerdere klanten verkocht kan worden.

Bij Payments worden betalingen verwerkt voor vooral de wat kleinere klanten (de grote internationale bedrijven zitten vaak bij Adyen c.s.) terwijl met Ticketing, de naam zegt het al, bedrijven die een event organiseren volledig ontzorgd worden voor wat betreft de ticketverkoop. Onder andere de Formule I op Zandvoort is hier een bekende afnemer.

Hieronder zie je de omzet per tak en de winst per tak in het eerste kwartaal van dit jaar:

De achtbaanrit van de beurskoers

Op 20 februari 2020 kwam CM.COM naar de beurs, via een SPAC-listing (DSCO I). Het begon in discotheken en de SPAC naam kwam daar toevalligerwijs weer in terug, al staan deze letters voor Dutch Star Companies One.

Na een korte dip in de coronacrash steeg het aandeel met de techsector mee tot grote hoogten waarna het tijdperk van de renteverhogingen aanbrak en de koers net zo hard weer onderuit ging. Van Glabbeek vertelt hoe hij deze achtbaanrit ervaren heeft.

Winst boven Groei

Met het stijgen van de rente trad er een ander tijdperk aan op de beurs: beleggers eisten winst in plaats van groei, in functie van de veranderende kostprijs van geld. De beursgang was bedoeld om sterk te groeien en dat is in coronatijd zeker gebeurd, de omzet en het personeelsbestand is in drie jaar verdrievoudigd.

Het bedrijf zelf beseft die omslag op de beurs als geen ander en focust zich nu op het verbeteren van de winstmarges in combinatie met groei van de omzet. Dat betekent ook focus op een andere mix, omdat de winstmarges bij CPaaS laag zijn en bij de andere divisies juist hoog.

De obligatielening

Er zijn recent zorgen geuit over de aflossing van de langlopende converteerbare obligatielening. Deze lening werd in september 2021 geplaatst bij institutionele beleggers en heeft een notering op de Duitse beurs.

CM had eind 2022 € 83 miljoen in kas maar een groot deel van dat geld moet nog naar klanten. Dat werkt zo: betalingen voor bijvoorbeeld concertkaartjes worden afgehandeld door CM.COM, waarbij het geld heel even op de rekening staat van CM. Vervolgens wordt dat geld overgemaakt naar degene die de dienst verkocht heeft.

CM verwerkt per jaar circa 2 miljard euro aan betalingen voor allerlei klanten. Eind december 2022 stond er daarom nog 35,8 miljoen euro op de rekening wat nog doorbetaald moest worden aan de klanten.

Per saldo resteert er dus een cashpositie van 47 miljoen euro. Verder heeft CM geen bankschulden (die werd bij de beursgang afgelost) en is er alleen een uitstaande convertible, die op dit moment rond de 65% handelt.

Dat is niet alleen omdat er minder vertrouwen is in de aflossing van CM, maar heeft vooral te maken met de lage rente die beleggers ontvangen. Hoewel de aflosdatum nog ver weg is (september 2026) wordt er toch gekeken naar de financiële situatie bij CM.COM, dat op dit moment nog verlies maakt.

CM.COM denkt zelf eind dit jaar operationeel winstgevend (ebitda-positief) te zijn en volgend jaar een positieve kasstroom te kunnen overleggen.

Wat doet CM.COM met AI?

AI, Artificial Intelligence oftewel Kunstmatige Intelligentie, is het toverwoord op de beurs dezer dagen. Het aandeel CM.COM schoot afgelopen week ineens 10% omhoog naar aanleiding van een analistenrapport waarin gewag werd gemaakt van CM.COM’s mogelijkheden met AI.

Van Glabbeek vertelt hoe CM.COM AI in haar producten verwerkt en hoe de markt opeens vraagt om AI-oplossingen. Voor CM.COM een grote kans, er lopen veel aanvragen van bedrijven die allemaal ‘iets’ met AI willen doen.

 

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.