Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Bpost: Dividend deels terug

Bpost: Dividend deels terug
8 dec 2020 om 09:35

Het Belgische bpost dat net als bij ons PostNL enorm de wind in de zeilen kreeg door de coronacrisis is, in tegenstelling tot datzelfde PostNL, nog steeds minder waard op de beurs dan begin dit jaar. De problemen die het Belgische bedrijf over zich afriep de afgelopen jaren waren legio.

Afgelopen dinsdag maakte de groep haar nieuwe dividendpolitiek bekend en daar reageerde de beurs behoorlijk teleurstellend op: Rupsje Nooitgenoeg had meer verwacht.  De Belgen willen voortaan rond de 30-50% van hun winst uitkeren aan dividend.

Een mislukte overname van PostNL, een geslaagde overname die verkeerd uitpakte (Radial), teruglopende postvolumes en derhalve fors dalende marges noopten het concern haar dividendpolitiek te verlaten.

De highlights uit Connect 2026, zoals het vijfjarenplan heet:

  • Transformatie naar omni-commerce groep, met efficiente postbezorging voor België  
  • Nieuwe initiThe rapidly evolving customer needs require additional initiatives so that bpost group can facilitate its customers in its last mile services in a digital world, develop new business opportunities and enhance innovation 
  • In order to drive the business transformation and create sustainable shareholder value, the Board of Directors has approved an attuned capital allocation framework, where accelerated investments in the business transformation and thus in future growth, aim to result in a dividend pay-out policy of 30 to 50% of IFRS net profit 
  • The ambition of CONNECT 2026 is to seek to more than compensate the EBIT loss from the declining mail business over the trajectory 2021-2026 

 

 

 

Bij Bpost zat opeens alles mee. Zelfs de voor €700 mln overgenomen Amerikaanse miskoop Radial begon opeens te draaien. Radial kreeg vanwege de lockdownmaatregelen veel aanvragen voor hulp bij de uitrol van online strategieën van MKB-bedrijven in de VS.

Winstexplosie Pakketten

Bpost zelf zag een recordaantal pakketten verstuurd worden in Q2 en Q3, wat leidde tot een enorme winstexplosie bij de Pakkettendivisie. Daar werd opeens een ebit gehaald van bijna €70 mln tegenover een consensus van €41 mln.

Het concern was voorzichtig dit jaar met haar prognoses. De initiële prognose van €240-270 mln werd in maart losgelaten, later weer opgepakt en in oktober verhoogd naar ‘minstens €270 mln.

  • 4 mei (na Q1): Outlook suspended en dividendpolitiek (85% van nettoresultaat) overboord
  • 4 augustus (Q2): herbevestigt de eerdere outlook van ebit van €240-270, geen dividend over FY2020
  • 3 november (Q3): Outlook naar boven bijgesteld naar minstens €270 mln. Nieuwe dividendpolitiek wordt bekend op 8 december
  • 8 december (CMD): Outlook naar €270-290 mln, toch dividend over 2020

Gezien de enorme drukte dit kwartaal moeten we niet uitsluiten dat het nog veel hoger uitkomt, wellicht richting €290-300 mln.Het bedrijf vertelt telkens weinig zichtbaarheid te hebben op de resultaten door Covid-19 maar zal inmiddels toch wel door hebben dat de door de regering ingestelde lockdownmaatregelen, in België nog een stukje strenger dan bij ons, haar verschrikkelijk in de kaart speelt.

Consumenten houden geld over in verband met de horeca-sluitingen en besteden dat vooral online. Op vakantie, weekendjes weg of uit eten is er niet meer bij en dat geld wordt anders stukgeslagen. De postvolumes dalen niet meer zo hard als in Q1, toen het bedrijfsleven alle marketinginspanningen stillegde. Ook hier profiteert Bpost want de volumes daalden slechts met 8% in Q3, tegenover een verwachting van 11-12%.

Schulden

Bpost had altijd, zeker in de tijd dat het PostNL over wilde nemen, een mooie kaspositie maar verspeelde dat door Radial in de VS over te nemen. Vandaag de dag is er een netdebt/ebitda van 1,2. Alleszins goed te overzien en daarom is ook de dividendpolitiek weer in ere hersteld.

 

Op 7 december 2016 kreeg bpost van PostNL te horen dat het definitief niet doorging.

Anderhalf jaar later, in maart 2018, kreeg bpost de grootste klap ooit op de beurs te verwerken toen de jaarcijfers over 2017 tegenvielen.

De Amerikaanse overname Radial bleek tot dusver een kat in de zak en de postvolumes daalden aanzienlijk meer dan verwacht.

Dat had de toenmalige ceo Koen van Gerven kunnen weten, want in het digitaal verdere Nederland waren de dalingen in postvolumes al veel forser.

 

 

Het zwabberende beleid heeft er toe geleid dat veel grote investeerders het aandeel links hebben laten liggen. Het aandeel staat nog steeds onder het jaarslot van 2019 en dat is toch opmerkelijk gezien de enorme verandering die er heeft plaatsgevonden dit jaar in post- en vooral pakkettenland.

Bpost sloot het jaar 2019 af op €10,30 en stond gisteren nog 3% lager. PostNL heeft wel de draai gemaakt en staat, na een diepe dip onder de €1, inmiddels 40% hoger dan eind 2019. Ook PostNL gaat weer dividend uitkeren begin volgend jaar.

De postaandelen moeten eigenlijk hun naam veranderen, het zijn logistieke bezorgketens geworden die de online boodschappen bij de consumenten thuis bezorgen. Die expertise en een fijnmazig distributienetwerk maken deze partijen van grote waarde voor online retailers.

Strategie update Bpost

Vandaag komt Bpost dan met de strategie update. Niet heel verrassend, er wordt meer geinvesteerd in e-commerce, logisch, gezien de enorme groei bij Pakketten dit jaar.

Radial wordt in Europa verder uitgerold en dan was het vooral kijken naar de dividendpolitiek. Bpost was echt een grote dividendbetaler, ook tot plezier van de Belgische staat dat nog de helft van de aandelen bezit.

Bpost wil nu slechts 30-50% van de winst uitkeren aan dividend. Vergeleken met het verleden is dat een teleurstelling, anderzijds is het vergeleken met andere bedrijven een heel normale uitkering.

Hoe de toekomst eruit gaat zien voor deze sector blijft spannend: nieuwe bezorgmodellen (drones) en een oprukkend Amazon zetten de marktpartijen onder druk maar aan de andere kant is de groei in online retail zo onstuimig dat een ieder voorlopig de handen meer dan vol heeft aan de eigen distributiekanalen.

Waar enige tijd geleden nog gevreesd werd dat PostNL Bol.com kwijt zou raken als klant, daar heeft Bol.com nu op haar eigen terrein ruimte gemaakt voor PostNL. De twee partijen kunnen niet zonder elkaar en schuiven steeds meer in elkaar.

 

Wie weet doet een concern als Ahold, dat voldoende cash heeft, wel een stap naar voren en neemt het een belang in een bedrijf als PostNL om het marktaandeel van Bol.com te beschermen. De vraag is wie wie nu eigenlijk nodig heeft. De retailer de bezorger, of de bezorger de retailer.

Disclaimer: Inberg heeft longposities in Bpost en PostNL


Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel:

Koers BPOST Sa

*

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.