Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

Boskalis: Schip is los

Boskalis: Schip is los
29 mrt 2021 om 13:03

Update

Vanmiddag om 15.05 uur is het schip losgetrokken, dat maakte Boskalis zojuist bekend. Peter Berdowski, topman van Boskalis daarover:

“Kort na het aan de grond lopen van de Ever Given werden wij via SMIT Salvage verzocht om assistentie te verlenen bij de bergingsoperatie. Ik ben verheugd te kunnen melden dat ons team van
experts, in nauwe samenwerking met de Suez Canal Authority, de Ever Given op 29 maart om 15:05 uur lokale tijd met succes heeft vlotgetrokken, waardoor een vrije doorvaart door het Suezkanaal weer mogelijk is geworden.

Ik ben bijzonder trots op het uitstekende werk dat het bergingsteam ter plaatse en de vele collega’s van SMIT Salvage en Boskalis thuis hebben verricht om deze uitdagende operatie onder het toeziend oog van de wereld tot een goed einde te brengen. De tijdsdruk om deze operatie te voltooien was evident en ongekend groot en het resultaat toont eens te meer onze unieke capaciteiten als baggeraar en maritiem dienstverlener.”

Voor het vlottrekken van het 224.000 ton wegende containerschip werd ongeveer 30.000 kubieke meter zand gebaggerd en om het schip los te trekken werden in totaal elf sleepboten en twee krachtige zeesleepboten (Alp Guard en Carlo Magna) ingezet. Het schip wordt nu naar een locatie buiten het kanaal gesleept voor een nadere inspectie.

Daar zal vermoedelijk door de Canal Authority het schip aan de ketting worden gelegd totdat er voldoende bankgaranties binnen zijn om een en ander aan kosten te dekken.


Boskalis kwam afgelopen weken flink  in het nieuws: het bagger- en sleepconcern kreeg de prestigueuze opdracht om het containerschip de Ever Given los te halen uit de oever en bodem van het Suezkanaal. Wie belt Boskalis voor deze opdracht?

De opdracht wordt vergeven door de eigenaar van het schip, dat in combinatie met de verzekeraar zorg moet dragen voor een zo spoedig mogelijke oplossing. Eens de opdracht vergeven is, werkt Boskalis zoveel mogelijk samen met de Canal Authority, de eigenaar van het Suez kanaal.


Die autoriteit, die alles in eigen hand houdt, kent Boskalis goed want in 2015 heeft het Nederlandse baggerconcern het Suezkanaal nog deels voorzien van een tweede vaargeul. De vraag is natuurlijk of er nu ook nieuw werk voor Boskalis uitkomt.

Daar is op dit moment geen sprake van, maar wel is bekend dat grote delen van het Suezkanaal nog steeds uit éénrichtingsverkeer bestaat, waar de schepen in colonne maar één kant op kunnen varen. Net als bij een sluis, zeg maar.

Het is niet vreemd als de autoriteiten besluiten toch meer te gaan investeren in meer en bredere vaarroutes: de schepen zijn tegenwoordig niet alleen erg lang, maar ook erg breed en daar zou het kanaal wellicht nog op aangepast moeten worden.

Het contract dat Boskalis nu uitvoert, is een soort uurtje-factuurtje: en geen Lloyds Open Form, dat soms wel eens gebruikt wordt in de zeehandel. Dat houdt in dat de redder in nood een deel van de opbrengst krijgt, afhankelijk van de complexiteit van de opdracht.

Deze opdracht is volgens Boskalis echter niet heel complex in die zin dat er weinig kans is dat de lading zal vergaan. Daarnaast is de reputatiewinst bij Boskalis enorm: het vastgelopen schip is wereldnieuws en Boskalis gaat, als het snel en goed werk levert, de hele wereld over.

Door naar Rotterdam

Of alle spulletjes aan boord van de Ever Given nu op tijd zijn voor Moederdag? Dat is nog geen gelopen koers. Het schip gaat straks door naar Rotterdam, maar experts verwachten dat dat nog niet zo’n vaart zal lopen: eerst zullen de Egyptenaren het schip waarschijnlijk een tijdje aan de ketting leggen tot alle bankgaranties van de eigenaren en verzekeraars binnen zijn.

Er zijn enorme kosten gemaakt, en er komen massale claims los, waarvan een deel bij de eigenaren zal terechtkomen maar zolang de officiele oorzaak nog niet bekend is loopt ook de Canal Authority gevaar. Die zal dus eerst zijn eigen straatje schoonvegen.

Hoe groot is dan de opdracht voor Boskalis? Volgens een zegsman moeten we daar niet al te veel van maken, het zal wellicht ettelijke miljoenen zijn aan werk, maar niet veel meer. De reputatiewinst is wellicht groter dan de omzet die uit het project gehaald wordt.

Liever wat actiever handelen met turbo’s of certificaten?

Bekijk hier het aanbod van instrumenten voor het aandeel Boskalis

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.