Vaak is de wens de vader van de gedachte. Ook bij mij was dat het geval, toen ik vorige week schreef dat de olieprijs mogelijk had gepiekt, omdat we niet kunnen weten wat er rond Iran gaat gebeuren. Trump kennende had het alle kanten op gekund. Echter, als het gaat om het terugdraaien van alles wat Obama in acht jaar heeft gedaan, is Trump zeer consequent. Ook nu dus, nadat hij de Iran-deal in de afvalbak van de geschiedenis heeft gedumpt.

De wens als vader van de gedachte is ook relevant als het gaat om de duurzaamheidshype die in Nederland lijkt los te zijn gebarsten. Pensioenfondsen en fondsmanagers vallen over elkaar heen om te tonen hoe duurzaam ze zijn. Kranten en vakbladen staan er vol van. De energietransitie, elektrische dronetaxi’s, nu weer aardwarmte, dan weer afbreekbaar plastic of verantwoord vlees.

Maar wát is nu de rol van de financiële wereld? Banken, vermogensbeheerders en pensioenfondsen kunnen eisen stellen aan de wijze waarop geïnvesteerd wordt en of een lening of investering bijdraagt aan een duurzame of circulaire economie. Ze kunnen een actieve rol spelen bij het alloceren van vermogen en ze kunnen als aandeelhouder invloed uitoefenen op het beleid. Dat is de rol die zij kunnen of moeten spelen.

Toch blijken veel fondsmanagers vooral aan ‘greenwashing’ te doen. Een paar duurzame fondsen en veel marketing. Het is niet zo, dat het duurzame beleid tot in de haarvaten van de organisatie is doorgedrongen. Het komt meestal nog niet verder dan een afdeling met een specialisme in duurzaamheid. Daar valt nog veel te doen en er gaat de komende jaren veel veranderen in onze maatschappij.

Overheden zoals de Nederlandse hebben zich gecommitteerd aan duurzaamheid, zoals de vermindering van de CO2 uitstoot. Dat is pas het begin, want uiteindelijk zullen overheden zich moeten committeren aan meerdere duurzaamheidsdoelstellingen die leidt van de huidige afval producerende lineaire economie tot een min of meer circulaire kringloopeconomie, waarbij alles wat gemaakt wordt, ontwikkeld wordt met het hergebruik van grondstoffen in het achterhoofd. Alles wat gedaan of gemaakt wordt, moet een zo laag mogelijk negatief neveneffect hebben op de leefomgeving of aarde in bredere zin. Daar zijn we natuurlijk nog lang niet, maar het zal snel kunnen gaan. Daarom is het voor de investeerder of belegger ook zaak, om in dergelijke innovatieve ondernemingen te beleggen. Maar we weten vaak nog niets eens hoe zo’n onderneming er uit ziet. Laat staan dat zo’n onderneming al aan de beurs is genoteerd. Daarom wordt er veelal nog via Private Equity fondsen in nieuwe duurzame ondernemingen belegd. Want het gaat natuurlijk veel verder dan het plaatsen van een nieuw windmolenpark.

Een whitepaper over de circulaire economie, recent geschreven door o.a. promovendus Hans Stegeman, hoofd Research bij Triodos, en twee hoogleraren duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit, geeft interessante inzichten. circulairebusinessmodellen.nl/dl/WhitePaperCirculaireEconomie2017

Iedereen ergert zich wel eens aan de mate waarin een product snel kapot is. Een telefoon bijvoorbeeld, een gloeilamp of koffieapparaat. Het blijkt dat sinds de Grote Depressie van de jaren 30 van de vorige eeuw het concept van ‘Obsolesence’ is geïntroduceerd, de doelbewuste vroegtijdige veroudering van een product, zodat er sneller een weder aankoop wordt gedaan.  Dit heeft destijds de economie versneld hersteld. Echter, onze maatschappij is inmiddels vergeven van dergelijke voorbeelden, van Ikea-kasten tot jaarlijks wisselende mode; alles om de omzet te verhogen. Ons denken is daarvan vergeven en het zal dus een hele opgave worden om een economie om te bouwen naar de circulaire economie. Daarom is het niet een beetje marketing, maar een wezenlijk andere kijk op economie en welzijn.

Helaas staat het hedendaagse marketing aan de basis van de consumptieve beïnvloeding en speelt het een negatieve rol in de uitputting van onze planeet. De menselijke psyche, ook als die volwassen is, is eenvoudig te beïnvloeden en aan te sporen tot actie. In negatieve zin, maar ook in positieve, zoals Nobelprijswinnaar Richard Thaler in zijn boek Nudge heeft aangetoond. Daarom hoop ik dat marketing meer ingezet gaat worden om de consument richting een duurzame keuze te sturen. Mogelijk is het ook hier de wens, die de gedachte creëert.

Toevallig zag ik vandaag een bericht op Linkedin van mijn voormalige manager Paulus de Wilt, nu CEO van NIBC, dat ook deze bank de circulaire economie (CE) definitief op de agenda heeft staan. YES, zeggen ze bij NIBC; nu wordt de kringloopwinkel dan toch nog salonfähig!

Bernard

Week 19

Inflatie VS loopt iets op

De inflatie in de Verenigde Staten is in april op jaarbasis gestegen naar 2,5 procent, van 2,4 procent in maart. Dat blijkt uit cijfers van de Amerikaanse overheid.

Het cijfer komt overeen met de gemiddelde verwachting van economen. De kerninflatie, exclusief voedsel en energie, kwam uit op 2,1 procent, net als een maand eerder. Hier werd gemiddeld een stijging tot 2,2 procent voorspeld.

Trump zegt Iran-deal op

Trump heeft het nucleair akkoord met Iran uit 2015 dinsdag opgezegd. Dat maakt de weg vrij om opnieuw economische sancties te treffen tegen de Islamitische Republiek. Dat heeft de Amerikaanse president bekendgemaakt tijdens een toespraak in het Witte Huis.

Trump zei bereid te zijn te onderhandelen over een nieuwe overeenkomst die echt een eind maakt aan de atoomdreiging uit Iran. Tot dat moment worden weer sancties van kracht. De VS zullen niet schromen landen die zich daaraan niet houden te bestraffen.

Dat de VS zich niet langer gehouden voelen aan de deal werd al verwacht. Trump zei in het verleden bij herhaling de overeenkomst die door zijn voorganger Barack Obama en vijf andere wereldmachten met Iran werd gesloten een onding te vinden. Iran beloofde destijds zijn kernprogramma tot een minimum te beperken in ruil voor opheffing van de internationale sancties, waardoor de economie weer zou opbloeien.

'Saudi's kunnen olieproductie Iran opvangen'

Saudi-Arabië kan meer olie produceren en daarmee de gevolgen van sancties tegen Iran opvangen. Het land gaat dat echter niet alleen doen, zo meldt persbureau Reuters op basis van bronnen bij oliekartel OPEC.

De Amerikaanse president Donald Trump kondigde dinsdag aan dat zijn land de nucleaire deal met Iran opzegt en weer economische sancties tegen het land instelt. Dat zou betekenen dat de olieproductie van Iran uit de mondiale economie wegvalt. Saudi-Arabië wil eerst de gevolgen daarvan afwachten en wil niet onafhankelijk van zijn partners maatregelen nemen.

De OPEC en enkele grote olieproducenten die geen deel uitmaken van het kartel, zoals Rusland, hebben afspraken gemaakt om de olieproductie te beperken en zo de prijs te verhogen. Die afspraken lopen aan het einde van het jaar af.

Duitse export gaat omhoog, maar stelt nog steeds teleur

De export van Duitsland is in maart met 1,7 procent gestegen in vergelijking met een maand eerder. Dat meldde het Duitse federale statistiekbureau. Economen hadden in doorsnee op een stijging met 1,8 procent gerekend. In februari kromp de Duitse export nog met een bijgestelde 3,1 procent. De Duitse import ging vorige maand met 0,9 procent omlaag, na een daling met een bijgestelde min van 1,4 procent in februari.

Weer flinke omzetgroei voor Zalando

Zalando vervolgt zijn opmars met zevenmijlslaarzen, maar de groei van de onlineschoenenwinkel gaat nog steeds ten koste van de winstgevendheid. Dat kwam naar voren uit een handelsbericht van het van oorsprong Duitse bedrijf.

De opbrengsten van Zalando kwamen in het eerste kwartaal 22 procent hoger uit dan een jaar eerder, op bijna 1,2 miljard euro. Voor het hele jaar rekent de onderneming nog steeds op een groei van de omzet met 20 tot 25 procent.

Alles moet bij Zalando echter wijken voor groei van het marktaandeel, waarvoor onder meer wordt geïnvesteerd in distributie, leveringen en keuzevrijheid voor klanten. Mede daardoor stond onder de streep een min van 15 miljoen euro. Dat was vorig jaar nog een winst van iets meer dan 5 miljoen euro.

Lagere winst en omzet voor Adecco

De winst en omzet van de Zwitserse uitzender Adecco zijn in het eerste kwartaal gedaald. Dat kwam dinsdag naar voren uit een handelsbericht van de Randstad-concurrent en grootste uitzender ter wereld.

De winst kwam in de verslagperiode bijna 30 procent lager uit, op 130 miljoen euro. De opbrengsten daalden met 1 procent tot bijna 5,7 miljard euro. Op eigen kracht was er overigens sprake van een groei van de omzet met 6 procent. De resultaten hadden onder meer te lijden onder ongunstig vallende vakantieperioden.

Minder snelle stijging consumentenprijzen

De consumentenprijzen waren in april 0,9 procent hoger dan een jaar eerder. In maart was de prijsstijging van goederen en diensten op jaarbasis nog 1 procent. De minder snelle stijging kwam vooral door de prijsontwikkeling van vliegtickets, vakantiereizen naar het buitenland en een verblijf in bungalowparken, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag.

Rond feestdagen en in vakanties zijn de prijzen van deze diensten hoger doordat meer mensen met vakantie gaan. Vorig jaar viel de meivakantie voor het grootste deel in april, waardoor de prijzen toen flink hoger waren. Dit jaar valt de meivakantie voor het grootste deel in mei. De prijsstijging van benzine had een verhogend effect op de stijging van de consumentenprijzen.

De consumentenprijsindex, of CPI, is een belangrijke indicator voor het verschijnsel inflatie, maar is niet hetzelfde. De index geeft het prijsverloop weer van een pakket goederen en diensten zoals dagelijkse boodschappen, kleding, benzine, huur en verzekeringspremies. Inflatie is breder dan de prijsontwikkeling van consumentengoederen en -diensten, want bijvoorbeeld ook koopwoningen, industriële producten, aandelen en goud veranderen van prijs.

De week vooruit: welke invloedrijke cijfers worden de komende week gepubliceerd?

Bernard Janssen

Bernard werkt sinds eind jaren ‘90 in het vermogensbeheer, na zijn studies Werktuigbouwkunde en Bedrijfskunde aan Universiteit Nyenrode. Hij leerde hij het vak van beleggen en vermogensallocatie als Investment Strategist bij ABN AMRO, waarbij hij altijd op zoek is gegaan naar het beter begrijpen van de mondiale financiële markten. Dit bracht hem in Italië waar Bernard bij een Italiaanse bank beleggingsfondsen introduceerde. Zijn periode daar gebruikt hij nu ook om Italiaanse wijnen te importeren. Zijn onafhankelijke en analytische houding maakt dat Bernard verder kijkt dan de vaak te beperkte theorieën over economie en beurs. Na een periode voor grootbanken te hebben gewerkt, heeft Bernard zich recent bij de gespecialiseerde onafhankelijke vermogensbeheerder Persist  aangesloten en schrijft hij deze wekelijkse column.  Voor meer weekly’s zie Blogger.com/Bernards Weekly

Geef een reactie