--- ---

Aandelen TomTom beleefden in het afgelopen jaar een wilde rit. In juni verloor het aandeel in korte tijd meer dan 20 procent van haar waarde nadat Apple (een grote klant van TomTom) bekend maakte te zelf kaarten te zullen gaan ontwikkelen voor navigatie. 3 maanden later was het weer raak: Renault (de belangrijkste klant van TomTom) kondigt aan om vanaf 2021 gebruiken te maken van infotainmentsoftware van Google. De impact op de koers is groot en TomTom verliest 30 procent marktwaarde. In 2018 bleken aandeelhouders over een sterke maag te moeten beschikken. Maar hun geduld werd beloond. Het management zag in dat een strategische review noodzakelijk was en nam stappen. De Telematics-divisie werd te koop gezet en begin 2019 volgde het bericht dat Bridgestone € 910 miljoen betaalt voor het onderdeel. Beleggers omarmen de berichten en na de eerdere afstraffing is het aandeel vanaf de bodem in september liep het aandeel in korte tijd met ruim 50% op tot € 8,50. De jaarcijfers waren fantastisch en overtroffen de verwachtingen. Maar TomTom bedierf zijn eigen feestje door een negatieve outlook voor 2019 neer te leggen en mee te delen dat kosten en investeringen substantieel oplopen. Dat bracht de koers naar € 7,10 nu. Toch zijn het geen koersuitslagen meer van tientallen procenten zoals u hier beneden ziet. TomTom is qua koersontwikkeling in rustiger vaarwater terecht gekomen.

Koersverloop TomTom Feb’18-Feb’19

Wat is TomTom waard?
Beleggers proberen de toekomstige mogelijke waarde van aandelen in te schatten, waarbij winstverwachtingen een belangrijke rol spelen. De winst in 2018 was uitstekend met € 83 miljoen (€ 0,36 per aandeel) en overtrof de verwachtingen. De omzet kwam uit op € 861miljoen TomTom heeft haar eigen verwachting eerder opgeschroeft en overtrof deze). Het gaat echter niet om wat is geweest, maar om de toekomst. En de toekomst voor TomTom is er een zonder Telematics. Het onderdeel is goed voor zo’n 20 procent van de omzet, maar die omzet groeit. Datzelfde geldt voor Automotive & Enterprise dat bijna de helft van de omzet voor haar rekening neemt. De derde divisie is de consumententak (de navigatiekastjes). Deze divisie krimpt echter al jaren. Toekomstige winsten en groei van TomTom zullen moeten voort komen uit de Automotive-divisie. Daarbij had het management voor 2019 2 negatieve berichten voor beleggers. Ten eerste dat de omzet gaat dalen en ten tweede dat de kosten zullen toenemen. En die combinatie is dodelijk. Ook voor de koers. Die zakte terug van zo’n € 8 tot € 7,10 op dit moment.

In het geval van TomTom kijk ik echter liever niet naar mogelijke winsten en de toekomst, maar naar zekerheden. Onder voorbehoud van goedkeuring door mededingingsautoriteiten zal Bridgestone namelijk € 910 miljoen aan TomTom betalen. Daarbij is TomTom schuldenvrij en heeft een positief kassaldo van meer dan € 230 miljoen. Bij elkaar is dat ruim €1,1 miljard. In totaal zijn er 233 miljoen uitstaande aandelen. De cash per aandeel is daarmee te berekenen op €5,00 per aandeel. Dat is los van toekomstige winsten en de waarde van de onderdelen Automotive en Consumer.  Die onderdelen zijn winstgevend en vertegenwoordigen waarde, maar stel dat TomTom vandaag zou stoppen met alles, dan resteert een kaspositie van € 5,00. Uiteraard is op de beurs niets zeker en kan de koers in theorie onder dit level zakken, maar het legt mijns inziens een bodem onder het aandeel TomTom.

Alternatieve invulling
Aandelen TomTom zelf vind ik op dit moment niet heel interessant, vanwege de onzekerheid over het groeipotentieel van de Automotive-divisie en het ontbreken van duiding van het management. Met een Rendement Certificaat maak je winst als een aandeel stijgt, zijwaarts beweegt of niet te veel daalt. De kans op rendement is daardoor groter, maar de winst is wel gemaximeerd.

In mijn optiek is een Rendement Certificaat in dit geval extra interessant vanwege de enorme kaspositie in 2019 na de verkoop van Telematics. BNP Paribas biedt een Rendement Certificaat aan met een ondergrens die precies gelijk is aan de berekende kaspositie per aandeel ligt.

TomTom Rendement Certificaat 8,65/5,00 Sep’19

Het certificaat kost nu € 7,85. De investering is iets hoger dan de prijs van een aandeel, maar de kans op een goed rendement ook. Onder voorwaarde dat TomTom tot en met 20 september boven € 5,00 handelt, keert het certificaat € 8,65 uit. Een rendement van bijna 10% in 8  maanden tijd.

Uiteraard geldt ook hier: geen rendement, zonder risico. Mocht TomTom wel € 5,00 of lager noteren tussen nu en 20 september, dan krijg je uiteindelijk een uitkering gelijk aan de slotkoers van TomTom op einddatum. Je loopt als belegger in de certificaten dus wel degelijk aandelen risico. Maar de marge is groot: 30% Het voordeel is echter dat indien het aandeel zijwaarts beweegt en niet meer dan 30% daalt tot en met september en dus nooit €5,00 of lager noteert, je een substantieel beter rendement realiseert dan wanneer je de aandelen bezit. Je krijgt dan namelijk €8,65 uitgekeerd, wat neerkomt op een rendement van afgerond 10%. Toch dik 1% per maand. Niet heel wild, maar de buffer tot de ondergrens is groot. In geval van aandelen TomTom die juist wel een wild koersverleden kennen, misschien wel zo rustgevend.

Zelf zou ik daarom nu het Rendement Certificaat boven aandelen TomTom verkiezen, vanwege de intrinsieke waarde die bijna gelijk aan de ondergrens van het certificaat is.
Wie denkt dat TomTom niet onder € 5,00 zal zakken kan een rendement certificaat als dit overwegen. Het management van TomTom heeft overigens aangegeven aandeelhouders € 750 miljoen terug te geven in de loop van het derde kwartaal, dus wie aandelen TomTom bezit, mag per aandeel rekenen op € 3,19 (750/235). Mocht dat gebeuren tijdens de looptijd van het certificaat, dan zal BNP Paribas de ondergrens van het certificaat hiervoor aanpassen zodat beleggers niet benadeeld worden.

ISIN                          Ondergrens                      Einddatum            Prijs
NL0013003296        €5,00                                     21/09/19                    € 7,85

Jim Tehupuring is verbonden aan ProBeleggen.nl en heeft positie in TomTom. Het artikel is met zorgvuldigheid samengesteld op 12 februari 2019. Voor eventuele onjuistheden is auteur niet aansprakelijk.

Bronnen: Bloomberg, TechCrunch, DeAandeelHouder.nl, ProBeleggen, BNP Paribas Markets,  TomTom Investor Relations Persbericht TomTom/Bridgestone

 

Jim Tehupuring

Jim studeerde aan de VU en specialiseerde zich in de optiematerie. Als manager van de Alex Academy trainde hij niet alleen tienduizenden beleggers, maar ook leidde hij private bankers en beleggingsadviseurs op. Hij spreekt veelvuldig bij seminars en symposia en veel beleggers kennen hem van zijn marktanalyses bij RTL Z, BNR Nieuwsradio of de column die hij schrijft in de Telegraaf. Jim heeft een voorliefde voor derivaten en wil met ProBeleggen bijdragen aan zijn persoonlijke missie: beleggen in Nederland beter maken. In 2014 stond Jim aan de wieg van ProBeleggen en startte hij 1Vermogensbeheer. Twitter: @jimtehupuring. De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Tehupuring kan posities innemen op de financiële markten.

Geef een reactie