--- ---

Het hoogst haalbare voor een bedrijf is dat klanten veranderen in fans. Fans praten met trots over jouw bedrijf en dat betekent terugkerende klanten, meer klanten en dus meer omzet. Fans maak je niet zomaar. Toch hoeft het niet veel te kosten om van je klant een fan te maken. Fans creëer je doormiddel van details. Oog voor kleine dingen die het verschil maken. De compliment card is daar een van.

Persoonlijk
Het klinkt simpel en voor de hand liggend. Maar bedenk maar eens hoe leuk je het zelf vindt om bij je aankoop een kaartje te ontvangen met daarop een kleine boodschap. Dat iemand de moeite heeft genomen om jou persoonlijk te bedanken. Het kost bijna niets en neemt hooguit een minuutje tijd in beslag. Maar het maakt wel dat jij je precies dit bedrijf herinnert en jou een beetje fan maakt. Het goede nieuws: er is altijd wel een reden om je klant een compliment card te sturen.

5 kansen
Zeker wanneer je bedrijf producten levert, is het een gemiste kans als je een bestelling niet voorziet van een persoonlijke boodschap. Een handgeschreven ‘veel plezier met je nieuwe …‘ plus  je eigen naam is al super effectief.  Minstens zo krachtig is het kaartje dat je een week na levering stuurt. Gewoon om te checken of alles naar wens is.
De derde manier om de compliment card in te zetten heeft een minder fijne aanleiding. Je klant is ontevreden over de geleverde producten of diensten. Hij heeft een klacht. Onthoud in dat geval ‘een klacht is een kans’. En juist met een persoonlijk handgeschreven berichtje kun je de klacht omzetten in een positieve ervaring. Zeker wanneer je de klant nog iets extra’s meestuurt als een taart of een bosje bloemen. Kijk niet vreemd op wanneer een foto van die taart met jouw compliment card op Facebook, Twitter of Instagram terecht komt.

Dan is er nog de potentiële klant. Iemand toont interesse en vraagt meer informatie. Waar krijg je tegenwoordig  nog een brochure thuisgestuurd met een persoonlijke touch? Een bedankje voor de interesse en natuurlijk de tekst dat je ‘vooral even contact op moet nemen als er vragen zijn’. Afhankelijk van je doelgroep kan een getekend zonnetje of bloem helemaal wonderen doen.
De vijfde mogelijkheid voor de compliment card is de offerte. Serieus van aard, maar juist met de compliment card maak je het karakter toch persoonlijk. Je zult verstelt staan van het effect dat dit creëert. Een conversieverbetering van 30% is eerder regel dan uitzondering.

Stapeltje
Zorg dus dat er altijd een stapeltje compliment cards op je bureau ligt. Doet een van bovenstaande mogelijkheden zich voor? Pak de pen en creëer met een compliment card een nieuwe fan. Kijk bijvoorbeeld eens op Drukwerk voor inspiratie.

Redactie

Geef een reactie