Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

3 small-cap technologie aandelen om nu te kopen

3 small-cap technologie aandelen om nu te kopen
13 nov 2020 om 16:30

Nicholas Rossolillo van TheMotleyFool heeft drie aandelen met een kleinere marktkapitalisatie voor u die wellicht interessant zijn om aan te kopen. Deze kleine technologieaandelen zouden volgens hem in de jaren 2020 een groot rendement kunnen opleveren.


Een nieuwe bullmarkt volgt na alle chaos in 2020 en investeren in kleine bedrijven die profiteren van structurele veranderingen in de economie kan de komende jaren tot grote opbrengsten leiden. Vergeet niet om nieuwe posities klein te houden (ik begin meestal met minder dan 1% van mijn portefeuille), koop in de loop van de tijd meer aandelen (misschien maandelijks of driemaandelijks) en blijf gefocust op het langetermijn-potentieel van het bedrijf (niet minder dan een paar jaar). Drie small-capaandelen die er op dit moment aantrekkelijk uitzien, zijn Bandwidth (NASDAQ: BAND), Vroom (NASDAQ: VRM) en LiveRamp (NYSE: RAMP). Laten we wat meer te weten komen over elk van deze bedrijven.

  1. Bandwidth: als u denkt dat u de boot op de cloudcommunicatie-aandelen hebt gemist …

Aandelen zoals Zoom Video Communications en Twilio behoren dit jaar tot de populairste aandelen en kennen driecijferige koersstijgingen. Nu de wereld in maart op slot ging en protocollen voor sociale afstanden er in de nabije toekomst als een normaal onderdeel van het leven uitzien, is er veel vraag naar cloud-gebaseerde communicatiediensten.

Maar als je denkt dat je de boot hier hebt gemist, maak je geen zorgen. Bandwidth werkt in dezelfde ruimte als Twilio en biedt ontwikkelaars een reeks applicaties om spraak, berichten en 911-toegang in hun services te integreren. In feite telt Bandwidth Zoom onder zijn klanten, evenals Microsoft, Google van Alphabet en RingCentral. Het heeft ook net de voormalige peer Voxbone overgenomen, waardoor het toegang heeft tot meer dan 60 landen. Waarom nu naar Bandwidth kijken? Het is dit jaar ook gestegen met driecijferige percentages, bijna 160% gestegen sinds dit moment. Maar dit is nog steeds een heel klein bedrijf, met een marktkapitalisatie van slechts $ 4 miljard (vergeleken met Twilio’s $ 49 miljard). En het wordt verhandeld voor slechts 14 keer de achterblijvende omzet van 12 maanden (tot Twilio’s 28 keer de omzet). En hoewel het niet zo snel groeit als Twilio, is het niet ver weg, met een omzetgroei van 35% in de eerste negen maanden van 2020 vergeleken met dezelfde periode in 2019. Cloud-gebaseerde communicatiediensten zullen het komende decennium een ​​snelgroeiende industrie worden, waarbij organisaties legacy-services uitschakelen in plaats van hightech-services. Volgens sommige schattingen bedragen de jaarlijkse uitgaven voor berichten en spraak in de cloud al $ 20 miljard per jaar, en van daaruit wordt verwacht dat het exponentieel zal groeien.

Twilio is de leider op dit gebied, en zelfs andere bedrijven zoals Microsoft hebben de trend opgepikt en proberen een deel van de taart te bemachtigen – maar er zal genoeg ruimte zijn voor meerdere bedrijven om te winnen. Ik denk dat Bandwidth er één van zal zijn.

  1. Vroom: er is veel vraag naar auto’s

Ik blijf meestal uit de buurt van hete IPO-aandelen tot na een kwart of twee van de resultaten. Soms mis ik een aantal geweldige opbrengsten, maar vaker wel dan niet krijg ik aantrekkelijkere prijzen door geduldig te zijn. Bij Vroom heeft zich wellicht zo’n situatie voorgedaan. Digitale autohandelaar Vroom prijsde zijn IPO in juni voor $ 22 per aandeel, maar de prijs meer dan verdubbelde toen het openbaar begon te handelen. En de race hoger ging alleen vanaf daar door. Maar na het Q2 2020-rapport van het bedrijf en de daaropvolgende verkoop van meer aandelen (waarvan de opbrengst mogelijk nog eens $ 600 miljoen in contanten heeft opgebracht), zijn de aandelenkoersen op het moment van schrijven teruggevallen tot $ 42 per aandeel. De schuldige? De inkomsten uit e-commerce groeiden in het tweede kwartaal “slechts” 45% op jaarbasis, waardoor het groeipercentage in de eerste helft van 2020 werd vertraagd tot 94% in vergelijking met 2019. Nog zorgwekkender waren de vooruitzichten van het management voor een daling van de totale inkomsten in het derde kwartaal, gedreven door tragere verkopen groei van de e-commerce-eenheid van het bedrijf en een daling van de gemiddelde verkoopprijzen van auto’s. Maar ik denk dat met de recente val de meeste onzekerheid die Vroom verwachtte tijdens de zomermaanden al in de aandelenkoers zit ingebakken. Uit recente gegevens van het Amerikaanse Census Bureau blijkt immers dat de autoverkopen de afgelopen maanden gestaag zijn toegenomen. Ik zou niet geschokt zijn als Vroom investeerders verrast met een beter dan verwacht rapport wanneer het de Q3-resultaten publiceert op woensdag 11 november. Op de langere termijn is het echte verhaal hier een gestage migratie van traditionele detailhandel naar online, en deze trend zou in de loop van de tijd in het voordeel van Vroom moeten werken – ook al blijft de balans van 2020 niet ideaal voor deze dealer van tweedehands auto’s. En hoewel groei een grote noodzaak is om dit kleine bedrijf (met een huidige marktkapitalisatie van $ 5 miljard) te helpen het nettoverlies van $ 60,5 miljoen dat tot dusver dit jaar is opgelopen uit te wissen, zou het ongeveer $ 1 miljard of meer in contanten op zijn balans moeten hebben staan na Q3, en geen schulden. Met slechts 2,9 keer de verkoopcijfers van 12 maanden, lijkt deze digitale autodealer op dit moment een redelijke gok voor mij.

  1. LiveRamp: een betere manier om op digitale data te wedden?

Ik blik op naar LiveRamp in de aanloop naar de volgende kwartaalupdate. Dit kleine digitale gegevens-aandeel groeit gestaag sinds ik hem voor het eerst kocht in de zomer, en ik zit op een winst van 50% sinds toen. Maar de recente gebeurtenissen maken me optimistisch dat deze run nog een tijdje zal doorgaan. Ten eerste zijn er de antitrust-beoordelingen die plaatsvinden bij grote technologiebedrijven zoals Facebook en Google, inclusief de rechtszaak die onlangs is aangespannen door het ministerie van Justitie tegen Google. In combinatie met de voortdurende zorgen over de privacy van internetgebruikers en datapraktijken, denk ik dat dit op de lange termijn vraag zal creëren naar LiveRamp’s externe platform voor digitale gegevensaggregatie. Bovendien blijft de economie zich aanpassen aan het nieuwe digitale tijdperk dat uit de COVID-19-crisis voortkomt. Naast een algemene ontdooiing van bedrijfsbudgetten voor zaken als adverteren tijdens de lente en vroege zomermaanden, zal LiveRamp hiervan profiteren, aangezien een toenemend aantal bedrijven op zoek gaat naar nieuwe manieren om hun doelgroepen te bereiken. Het internet is hoe ze dat zullen doen. En in plaats van te proberen rechtstreeks gegevens over potentiële klanten te verzamelen, lijkt een anonieme doorsnede van informatie, zoals die van LiveRamp, veel nut te hebben. Een versoepeling van het digitale data-duopolie zou de oorzaak zeker helpen. Dit is geen goedkoop aandeel met een omzet van 12 keer de trailing omzet van 12 maanden. Een omzetgroei van 21% in het laatste kwartaal, een nog steeds verbeterende brutowinstmarge van 65% op geleverde diensten en $ 650 miljoen in contanten – en geen schulden – zijn reden genoeg voor de premie. Er is veel belofte in de komende jaren voor LiveRamp, dus ik ben doorgegaan met het kopen van dit kleine aandeel (huidige marktkapitalisatie van $ 4,7 miljard) in de aanloop naar de volgende kwartaalupdate.

 

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.