Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

2021: Het jaar van de elektronische voertuigen

2021: Het jaar van de elektronische voertuigen
12 jan 2021 om 09:00

De transitie van auto’s die op grondstoffen lopen naar batterij- of hybridevoertuigen lijkt onvermijdelijk. Waar de keuze voorheen beperkt werd tot een paar modellen van een of twee merken breidt de markt zich steeds sneller uit. Niet zonder reden gezien dat Deloitte in 2030 verwacht dat in 2030 het aantal verkochte batterij aangedreven voertuigen 25,3 miljoen zal bedragen. De grootmachten hebben inmiddels hun koers ook aangepast en zetten nu vol in op de transitie. Ook beleggers ontgaat dit niet kijkend naar de koersen van elektrische autoproducenten Tesla en Nio die respectievelijk ongeveer 740% en 1100% stegen in 2020. Maar nu dat de competitie van start gaat zal de oude koning Tesla haar plaats op de bovenste tree weten vast te houden? Hierbij een analyse.

Wat is Tesla?

U heeft de auto’s vast zien rijden maar wat voor bedrijf is Tesla nou eigenlijk? Autoproducent of batterij- / stroombedrijf? Niet verrassend is het een autoproducent gezien dat 94,2% van de omzet uit de verkoop van elektronische auto’s komt. Opgericht in 2003 heeft Tesla de elektrische auto aan de man gebracht als een van de eerste grootschalige producenten van batterij-gedreven auto’s. Het is niet te kort door de bocht dat Tesla de elektrische automarkt gemaakt heeft tot wat het nu is. Zonder de doortastendheid van Elon Musk zouden niet zoveel elektrische auto’s rondrijden als nu. Sinds de productie van de Roadster in 2008 naar de modellen S, 3, X, en Y van nu is het bedrijf hard gegroeid en een begrip geworden. Het bedrijf hoopte in 2020 een half miljoen auto’s te produceren en investeert stevig om haar capaciteit uit te breiden zoals in Duitsland. Jammer genoeg miste ze deze doelstelling met 450 auto’s.

2020: Tesla wordt de grootste autoproducent

2020 was voor Tesla een jaar met veel mijlpalen. Het toetreden tot de S&P500, het eerste winstgevende jaar en de splitsing van de aandelen. Het resultaat? Tesla is bij lange na de meest waardevolle autoproducent en passeerde voormalig lijstaanvoerder Toyota. Met een beurswaarde van $669 miljard dollar werd het zelfs twee en een half keer zo veel waard als Toyota dat $251 miljard dollar vertegenwoordigt. Naast de succesvolle mijlpalen die Tesla bereikt heerst er onder beleggers FOMO: Fear Of Missing Out. Beleggers willen de boot niet missen en de rit naar boven meemaken. Het vertrouwen in Elon Musk, die als cult-held gezien wordt, lijkt oneindig. Analisten gaan hier ook in mee maar menig wie vol verbazing naar de koersontwikkeling van het aandeel en vraagt zich af of dit houdbaar is. Ik val in de laatste categorie maar wil potentiële investeerders eerder op de risico’s wijzen dat het aandeel met zich mee brengt en nuance brengen op deze hype.

$ mln 2015 2016 2017 2018 2019 2020 (e)
Omzet 4046.0 7000.1 11759.0 21461.0 24578.0 30740.0

Kijkend naar de omzet groei van de afgelopen 5 jaar (zie tabel hierboven) valt het niet te ontkennen wat voor een fantastische prestatie Tesla leverde. De omzet groeide met gemiddeld 50% per jaar. Maar is dit houdbaar? In 2020 ligt de omzetgroei om 25%, oftewel ver onder het gemiddelde.

Het eerder benoemde rapport van Deloitte over de markt van elektronische auto’s tussen nu en 2030 verwacht dat er dit jaar 1,9 miljoen batterij gedreven auto’s (BEV’s) verkocht zullen worden. Deloitte verwacht dat dit naar 25,3 miljoen zal groeien in 2030, een groei van 29,5% per jaar. Met het aantal verkochte auto’s van Tesla in 2020 bezit het bedrijf een marktaandeel van 26,3%. Stel dat Tesla dit marktaandeel vast weet te houden dan zouden ze net zo snel als de markt groeien 29,5% wat wederom ver onder de gemiddelde groei van de laatste vijf jaar ligt.

Stel ik schets het nog rooskleuriger: Tesla blijft briljant presteren en behaalt een marktaandeel van 50% in 2030. Dit vertegenwoordigt een groei van 38,1% per jaar. Gebruik je deze optimistische voorspelling met de huidige koers van Tesla dan komt je uit op het volgende:

$ mln
Huidige Marktkapitalisatie 668,910
Omzet in 2030: 775,605.1
Prijs tot Omzet 2030 0.86x

 

Voor uw referentiekader als u dit vergelijkt met andere autofabrikanten zoals Ford en GM die handelen op 0.27x en 0.52x de omzet maar voor 2021. Dit betekent als Tesla 10 jaar op de huidige koers zou noteren dat het nog steeds duur is relatief tot haar concurrenten. Het argument dat Tesla geen normale autofabrikant is met een groeiende markt en subsidies begrijp ik maar zouden wij Tesla waarderen als haar concurrenten, dan zou het aandeel met 95% dalen! Tesla wordt op 20 keer de waarde geschat als haar concurrentie en dat met een zeer optimistisch scenario waar het 50% marktaandeel bezit in 2030. De benodigde groei hiervoor over een 10 jarige periode is naar mijn mening ongehoord. Zelfs gigant Amazon die het winkelen op haar kop zette wist in de laatste 10 jaar maar met 27,6% te groeien. De prijscategorieën verschillen daarnaast ook. De gemiddelde persoon zal niet met dezelfde regelmatigheid €30,000 uitgeven.

Risico’s voor de Omzet van Tesla

Tesla was de eerste grote speler in de elektrische automarkt. Maar in de toekomst zal daar verandering in komen. Bedrijven als Toyota, Ford, GM, BMW, Volkswagen, Audi en het Chinese Nio investeren miljarden om hun modellen naar de markt te brengen. Dat de toekomst van auto’s elektrisch is in plaats van brandstof is voor deze bedrijven ook duidelijk geworden. Met de miljardeninvestering bestaat de kans dat deze bedrijven een vergelijkbaar of beter product naar de markt brengen in de komende 10 jaar dan Tesla. Hieronder ziet u een overzicht van de doelstellingen die de bedrijven hebben vastgelegd:

Bron: Deloitte

Verder kan er operationeel bij Tesla ook voldoende misgaan. In het verleden miste Tesla deadlines en doelstellingen zoals de productiecijfers voor 2020. Het verschil is maar 450 voertuigen maar het is een doelstelling die gemist is. In een monopolistische markt zijn de gevolgen beperkt maar met heftige competitie een potentiele doodsteek.

Daarnaast nam ik in mijn analyse de aanname dat prijzen van Tesla’s hetzelfde blijft. Maar tijdens Battery Day gaf Elon Musk aan de Tesla toegankelijker te maken door de prijzen te verlagen. Om de omzetgroei waar te maken zou Tesla nog meer marktaandeel moeten winnen.

Tot slot komen economische factoren nog aan bod. Wanneer subsidies stoppen zullen klanten nog steeds elektrische auto’s kopen? Die kunnen onbetaalbaar worden waardoor mensen naar alternatieven gaan kijken zoals fossiele brandstof. Zeker bij een dalende benzineprijs blijft dit een risico.

Turbo’s

De prestatie van Tesla blijven fantastisch maar er moeten naar mijn mening vaker vraagtekens gezet worden bij de waardering. Vooral de toekomstige risico’s moet de belegger in acht nemen. Wilt u met deze toekomstperspectieven op de huidige prijs instappen? Met de turbo’s van BNP Paribas kunt u beide een long of een short positie innemen in uw portefeuille. Mocht u een positie overwegen let op dat dit past in uw portefeuille en strategie, gebruik dan bij voorkeur lage hefbomen om een eventuele vroegtijdige uitstop te verkomen.

Lopende Posities:

Op het moment van schrijven bezit Matthijs Kok een short positie in Tesla.

Bronnen:

  • BNP Paribas
  • Deloitte
  • Tesla

 

Liever wat actiever handelen met turbo’s of certificaten?

Bekijk hier het aanbod van instrumenten voor het aandeel Tesla

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.