Toegang tot al onze analyses en koopstips? Word abonnee
AEX
AMX
BEL20
NAS100
US30
Bekijk realtime koersen

2 veelbelovende technologie aandelen

2 veelbelovende technologie aandelen
23 apr 2021 om 07:20

Effectieve klantbetrokkenheid is cruciaal voor het succes van vrijwel elk bedrijf, en de pandemie heeft dat alleen maar duidelijker gemaakt. Sluitingen van kantoren en reisbeperkingen beperken persoonlijke bijeenkomsten, waardoor ondernemingen worden gedwongen hun digitale strategieën te implementeren of te versterken. Die meewind vertaalde zich in grote winsten voor Salesforce (NYSE: CRM) en Twilio (NYSE: TWLO), die beide gespecialiseerd zijn in digitale communicatie. In de afgelopen 12 maanden zijn de aandelen van Salesforce met meer dan 40% gestegen, terwijl Twilio met 260% is gestegen. Maar beide technologieaandelen zien er nog steeds uit als goede investeringen, zelfs als de markt crasht. Dit is waarom, volgens Trevor Jennewine in zijn laatste artikel voor TheMotleyFool.

Salesforce: de klantrelatiespecialist

Volgens onderzoeksbureau McKinsey & Company vond 58% van de klantinteracties digitaal plaats in de eerste helft van 2020, tegen 36% eind 2019. Die verschuiving benadrukt de behoefte aan oplossingen voor klantrelatiebeheer (CRM) die bedrijven helpen om klanten te voorzien. met positieve digitale ervaringen. En als het op CRM aankomt, is Salesforce de beste in de branche.

Dit technologiebedrijf heeft zijn marktleidende positie de afgelopen jaren gestaag versterkt – in feite heeft Salesforce in de eerste helft van 2020 bijna $ 0,20 binnengehaald van elke $ 1 die aan CRM-oplossingen werd besteed. Ter vergelijking: Oracle nam de tweede plaats in met een marktaandeel van iets meer dan 5%. Met name heeft Salesforce geprofiteerd van zijn first-mover-status in de ruimte, waardoor het de tijd heeft gekregen om een ​​ongeëvenaarde CRM-oplossing te ontwikkelen.

Het Customer 360-platform is een softwarepakket dat uiteenlopende bedrijfsteams helpt – denk aan verkoop, marketing, commercie en klantenservice – om gegevens te verenigen en efficiënt samen te werken om hun klanten beter van dienst te zijn. Vorig jaar leverde Salesforce solide financiële resultaten met winsten die werden aangedreven door de digitale transformaties die nodig waren als gevolg van de pandemie. De omzet steeg met 24% in fiscaal 2021, de brutomarge bereikte 74,4% en de vrije kasstroom steeg met 11%. Vooruitblikkend gelooft het management dat het bedrijf in het fiscale jaar 2026 een jaaromzet van $ 50 miljard zal bereiken. En volgens CEO Marc Benioff groeit Salesforce sneller dan enig bedrijfssoftwarebedrijf van zijn omvang ooit heeft gedaan.

Als laatste opmerking: Salesforce heeft onlangs een nieuw product gelanceerd: Hyperforce. Deze bijgewerkte versie van het Customer 360-platform stelt klanten in staat om Salesforce-apps in openbare clouds te implementeren, waardoor ze toegang krijgen tot voordelen zoals verbeterde elasticiteit (d.w.z. klanten kunnen hun cloud computing-bronnen naar behoefte eenvoudig opschalen). In de komende jaren zouden de innovatieve cultuur en het marktleiderschap van Salesforce het bedrijf naar nog meer succes moeten drijven.

Twilio: de specialist op het gebied van klantbetrokkenheid

Twilio biedt een communicatieplatform-as-a-service (CPaaS) met softwaretools waarmee ontwikkelaars gemakkelijk functies zoals chat, tekst, spraak, e-mail en video aan hun toepassingen kunnen toevoegen. Dit vertaalt zich in lagere kosten en complexiteit voor de klanten van Twilio, omdat ze niet hun eigen infrastructuur hoeven aan te bieden of contracten hoeven af ​​te sluiten met meerdere telecomaanbieders over de hele wereld. De productsuite combineert deze tools ook tot meer complete oplossingen.

Twilio Flex is bijvoorbeeld het volledig programmeerbare contactcenterplatform van het bedrijf. Het bevat functies zoals intelligente oproeproutering en AI-aangedreven chatbots, die beide de klantenservice verbeteren. En vanuit het perspectief van de klant biedt Twilio Flex meer flexibiliteit dan enige andere contactcenteroplossing op de markt. Net als Salesforce is Twilio een marktleider die profiteert van zijn first-mover-status. Dat voordeel heeft Twilio geholpen nieuwe klanten toe te voegen en zijn omzet snel te laten groeien in de afgelopen jaren, waarbij beide statistieken tussen 2017 en 2020 meer dan verviervoudigd zijn.

Het bedrijf sloot vorig jaar af met een omzet van $ 1,76 miljard en meer dan 221.000 actieve klanten. Maar beleggers moeten zich ervan bewust zijn dat Twilio momenteel niet winstgevend is. De vrije kasstroom bedroeg vorig jaar $ 26 miljoen negatief, omdat het bedrijf voorrang bleef geven aan omzetgroei boven winst. De netto-expansie van de omzet bedroeg echter 137% in 2020, wat betekent dat de gemiddelde klant vorig jaar 37% meer bij het bedrijf heeft uitgegeven dan in 2019. Dat suggereert dat Twilio’s investeringen hun vruchten afwerpen. Ten slotte verwierf Twilio in november 2020 klantdataplatformbeheerder Segment. CEO Jeff Lawson legde de verhuizing uit en zei dat datasilo’s de “grootste belemmering” waren voor digitale betrokkenheid en beweerde dat deze overname Twilio in staat zou stellen die barrière voor zijn klanten te doorbreken, waardoor ze geweldige digitale ervaringen aan hun eigen klanten kunnen leveren. Dit zou het platform van Twilio tot een nog grotere troef moeten maken en de dominante marktpositie van het bedrijf verder moeten versterken.

Een laatste woord

Qua waardering handelt Twilio tegen een prijzige 32 keer de omzet, terwijl Salesforce tegen een redelijkere 10 keer de omzet zit. Vooral in het geval van Twilio ligt dit cijfer aan de bovenkant van het historische bereik van het bedrijf. Met andere woorden, Wall Street heeft hoge verwachtingen van dit technologiebedrijf. Zowel Twilio als Salesforce zijn echter marktleiders met een geschiedenis van sterke omzetgroei. Ik verwacht dat die trend zich de komende jaren zal voortzetten, wat de waardering in beide gevallen zou moeten rechtvaardigen. Bovendien zijn het opbouwen van duurzame klantrelaties en het leveren van uitzonderlijke klantenservice van fundamenteel belang voor vrijwel elk bedrijf. En daarom zijn beide bedrijven solide keuzes met de nodige uithoudingsvermogen voor zelfs een grote marktdaling.


Match My View
Vind snel en gemakkelijk een beursproduct dat past bij uw strategie.
Profiteer van koersstijgingen of juist koersdalingen met onze handige selectietool. Selecteer een aandeel:

Koers Salesforce

*

Wil je direct op de hoogte zijn van het laatste beursnieuws?

Schrijf je nu in voor onze gratis nieuwsbrief en mis niks!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.