TomTom

Nieuws over TomTom

Over TomTom

Opgericht in 1991 als tech start-up wist TomTom uit te groeien tot een toonaangevende speler op het gebied van navigatie. Vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam richt TomTom haar activiteiten op het ontwerpen en ontwikkelen van kaart- en navigatie producten, GPS-sporthorloges, fleet management oplossingen en locatie gebaseerde producten. De producten en diensten die TomTom aanbiedt, komen voort uit een drietal kerncompetenties: kaarten, verkeersinformatie en software. TomTom opereert vanuit 4 divisies die allemaal gebruik maken van één van de competenties: Consumenten: verkoop van navigatiesystemen en onder andere sporthorloges met Nike. Automobiel: ingebouwde navigatiesystemen (met internetconnectie), verkeersinformatie, navigatiesoftware. Als losse modules te leveren. Samenwerkingsverbanden met onder andere Fiat, Daimler, Toyota, Volkswagen, Ford, Renault en Volvo. Licentieverkopen: verkoop van licenties aan bijvoorbeeld internetbedrijven, mobiele telefonie bedrijven en overheden. Telematics: software platform om logistieke processen van ondernemingen te optimaliseren aangaande onder andere brandstofverbruik en logistieke planning. Ruim 700.000 abonnementen wereldwijd en snel groeiend. Europees marktenleider met winstmarges van 30%. Het bedrijf behaalt 78% van haar omzet  in Europa en 17% in Noord-Amerika. Met meer dan 4600 medewerkers en onder leiding van de CEO, Harold Goddijn, realiseerde TomTom in het boekjaar 2016 een omzet van €987 miljoen en een operationele winst van €140,9 miljoen.

Geef een reactie