--- ---

TomTom

Nieuws over TomTom

Over TomTom

Opgericht in 1991 als tech start-up wist TomTom uit te groeien tot een toonaangevende speler op het gebied van navigatie. Vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam richt TomTom haar activiteiten op het ontwerpen en ontwikkelen van kaart- en navigatie producten, GPS- sporthorloges, fleet management oplossingen en locaties gebaseerde producten. De producten en diensten die TomTom aanbiedt, komen voort uit een drietal kerncompetenties: kaarten, verkeersinformatie en software. TomTom opereert vanuit 4 divisies die allemaal gebruik maken van één van de competenties: Consumenten: verkoop van navigatiesystemen en onder andere sporthorloges met Nike. Automobiel: ingebouwde navigatiesystemen (met internetconnectie), verkeersinformatie, navigatiesoftware. Als losse modules te leveren. Samenwerkingsverbanden met onder andere Fiat, Daimler, Toyota, Volkswagen, Ford, Renault en Volvo. Licentieverkopen: verkoop van licenties aan bijvoorbeeld internetbedrijven, mobiele telefonie bedrijven en overheden. Telematics: software platform om logistieke processen van ondernemingen te optimaliseren aangaande onder andere brandstofverbruik en logistieke planning. Ruim 800.000 abonnementen wereldwijd maar deze zijn in 2018 reeds verkocht. Europees marktleider met winstmarges van 30%. Het bedrijf behaalt 78% van haar omzet in Europa en 17% in Noord- Amerika. Met meer dan 5.000 werknemers en onder leiding van CEO, Harold Goddijn, realiseerde TomTom in het boekjaar 2018 een omzet van €675 miljoen en een netto kaspositie van €252 miljoen.

 

Geef een reactie