Rode cijfers voor warenhuisketen JC Penney
JC Penney heeft in de laatste maanden van het afgelopen boekjaar meer omzet behaald dan een jaar eerder, maar schreef desondanks rode cijfers. Dit bleek uit de cijfers die de Amerikaanse warenhuisketen donderdag nabeurs publiceerde.
CEO Myron Ullman sprak van een "succesvol jaar" met een significante omzet- en margestijging. Daarbij lukte het om een positieve vrije kasstroom te generen, een verbetering van krap 3 miljard dollar op jaarbasis.
Ook voor 2015 liet de topman zich met vertrouwen uit. De vergelijkbare omzet zal naar verwachting met 3 tot 5 procent stijgen en de marge met 50 tot 100 basispunten aandikken.
In het vierde kwartaal, dat eindigde op 31 januari, boekte JC Penney een omzet van 3,9 miljard dollar, een stijging van net geen 3 procent op jaarbasis. Op vergelijkbare basis bedroeg de omzetstijging 4,4 procent, net als over heel het jaar het geval was.
Deze hogere omzet wist de warenhuisketen evenwel niet te vertalen naar zwarte cijfers. Tegenover een nettowinst van 35 miljoen dollar een jaar eerder, mede door een belastingmeevaller van 270 miljoen dollar, leed de onderneming het afgelopen kwartaal een verlies van 59 miljoen dollar.
Over heel het boekjaar kwam de omzet 3,4 procent hoger uit op 12,3 miljard dollar. Het nettoverlies bedroeg 771 miljoen dollar. Dit was evenwel flink beter dan het verlies van 1,4 miljard dollar een jaar eerder.
In de reguliere handel sloot JC Penney 1,5 procent hoger. In de elektronische handel nabeurs verloor het fonds echter meer dan 8 procent.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78