Update: Resultaten Ahold onder verwachting
Ahold heeft in de eerste helft van 2014 de resultaten zien dalen door volumedruk, prijsinvesteringen en de timing van Pasen. Dit bleek donderdag voorbeurs uit de halfjaarcijfers van de Nederlandse grootgrutter.
"We blijven ons in een lastig concurrentieklimaat richten op de uitvoering van onze Reshaping Retail-strategie", aldus CEO Dick Boer, die aangaf dat investeringen in de klantpropositie en het productaanbod tot een betere omzetontwikkeling zal leiden.
Ahold zag de omzet in het tweede kwartaal met 4,1 procent dalen tot 7.420 miljoen euro. Daarmee was de daling sterker dan analisten hadden voorzien. Gemiddeld rekenden de marktvorsers op een omzet van 7.515 miljoen euro voor het afgelopen kwartaal. Gerekend tegen constante wisselkoersen bedroeg de omzetdaling in het tweede kwartaal 1,1 procent.
Het onderliggende bedrijfsresultaat daalde met 15,5 procent van 341 miljoen naar 288 miljoen euro en de marge ging van 4,4 naar 3,9 procent. Ook hier waren de analisten vooraf licht positiever gestemd met een raming van 293 miljoen euro.
De marge in Amerika daalde van 4,2 naar 3,7 procent, terwijl deze in Nederland van 5,5 naar 5,0 procent kromp. Daarbij zag Ahold het marktaandeel in Amerika "enigszins" afnemen, terwijl het marktaandeel van Albert Heijn gelijk bleef ten opzichte van het eerste kwartaal en op jaarbasis stabiel was.
De nettowinst zakte van 206 miljoen naar 147 miljoen euro. Deze winstdaling was volgens Ahold vooral toe te schrijven aan de Waterbury class action ter waarde van 192 miljoen euro.
Bij de halfjaarcijfers liet Ahold weten te verwachten dit jaar voor bijna 300 miljoen euro aan kostenbesparingen te boeken met het Simplicity-programma.
Ahold sloot woensdag 1,2 procent lager.
Update: om meer informatie toe te voegen.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78