Omzetdruk bij Sanoma
Sanoma heeft over het tweede kwartaal van dit jaar een lagere omzet geboekt door een dalende advertentieverkoop in het printsegement en het afstoten van tijdschrifttitels. Dit meldde het Finse mediaconcern vrijdag.
In het afgelopen kwartaal kwam de omzet uit op 533,1 miljoen euro, een daling van 4,5 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.
Verder viel de operationele winst op jaarbasis terug van 40,8 miljoen naar 3,2 miljoen euro. Naast een lagere omzet drukten ook reorganisatiekosten en afschrijvingen op het resultaat. Exclusief dergelijke posten daalde de operationele winst van 68,1 miljoen naar 66,3 miljoen euro.
De Nederlandse omzet bleef vrijwel onveranderd 180 miljoen euro. Hierbij was er sprake van een 7,3 procent daling van de Nederlandse tijdschriftendivisie, maar werd gecompenseerd door door de 7,9 procent groei bij de digitale activiteiten.
Voor 2014 herhaalde Sanoma te verwachten dat de omzet, rekening houdend met structurele veranderingen, iets zal dalen in vergelijking tot 2013. Ook de marge zal lager uitkomen. Vanaf 2016 voorziet het Finse mediabedrijf weer autonome omzetgroei en een herstel van de marge.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78