Wisselkoersen drukken omzet Colgate
Colgate-Palmolive heeft in het derde kwartaal de omzet onder druk zien staan als gevolg van wisselkoerseffecten en paste vervolgens de winstverwachting voor dit jaar neerwaarts aan. Dit bleek voorbeurs uit de kwartaalcijfers van de fabrikant van onder meer tandpasta en shampoo.
CEO Ian Cook stelde dat alle divisies bijdroegen aan de autonome omzetgroei van 3,5 procent. Volumes droegen 2,0 procent bij en prijzen 1,5 procent.
De omzet in opkomende markten groeide daarbij met 4,5 procent, ondanks volgens de topman uitdagende marktomstandigheden in sommige landen.
De gerapporteerde omzet van Colgate zakte in het derde kwartaal met een half procent terug naar 4,4 miljard dollar als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Vooral in Venezuela had Colgate last van valutaire tegenwind.
De nettowinst daalde afgelopen kwartaal van 656 miljoen naar 542 miljoen dollar.
In 2014 verwacht Colgate een groei van de winst per aandeel te boeken van 3 tot 4 procent. Bij de halfjaarcijfers ging de fabrikant nog uit van 4 tot 5 procent groei.
Voor de langer termijn herhaalde Colgate te mikken op een dubbelcijferige groei van de winst per aandeel en de fabrikant mikt voor 2015 op een winstgroei van 5 tot 10 procent. Daarbij uitte Colgate zorgen over de wisselkoersen.
In de elektronische handel voorbeurs werd Colgate-Palmolive een procent lager verhandeld.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78