Internetaankopen ongevoelig voor crisis
Internetaankopen hebben geen last van de dramatische teruglopende detailhandelsverkopen in Nederland. Dit blijkt maandag uit cijfers van het CBS.
De afgelopen zeven jaar steeg het aantal Nederlanders dat wel eens online winkelt onafgebroken van 5,9 naar 9,8 miljoen mensen. Het aantal frequente online shoppers nam in deze periode toe van 3,9 naar 7,1 miljoen. Nederland telde vorig jaar 12,3 miljoen internetgebruikers.
Reizen, vakantie en accommodaties zijn de populairste categorieën onder de online aankopen. Kledingverkopen via internet stijgen snel, waarbij vrouwen fors meer bestellen dan mannen. Mannen bestellen juist vaker hardware en andere elektronica en software.
Internetwinkelen is al jaren lang bezig aan een opmars, blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. In 2012 werd er persoon voor 922 euro online gewinkeld. In 2002 was dit nog 318 euro. In 2011, het enige jaar dat er geen sprake was van groei, gaf een Nederlander gemiddeld 885 euro uit aan online winkelen.
Fysieke winkels hebben te lijden onder onder de opmars van online winkelen. De detailhandelsverkopen lopen al ruim twee jaar terug. In het eerste kwartaal daalde de omzet van fysieke winkels met 3,4 procent op jaarbasis, terwijl de omzet van thuiswinkelen met 9,1 procent groeide.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78