Update: Ahold kondigt nieuwe kostenbesparingen aan
Ahold wil in de komende jaren voor 350 miljoen aan kostenbesparingen doorvoeren. Dit blijkt maandag uit de strategische update die de grootgrutter afgaf voor aanvang van de capital markets day. Het bedrag van 350 miljoen euro moet in de komende drie jaar worden bewerkstelligd. Ahold liet verder weten via loyaliteitsprogramma’s 1 tot 2 procent aan identieke omzetgroei te bewerkstelligen en daarnaast wil Ahold zijn online verkopen verdrievoudigen tot 1,5 miljard euro in 2016. Om dit laatste te realiseren zal Ahold zogenoemde oppik plekken in Europa en de Verenigde Staten openen.
Dividend
Aandeelhouders krijgen daarnaast een hoger dividend in het vooruitzicht gesteld. Doel is om een pay-our ratio te hanteren van 40 tot 50 procent van het genormaliseerde nettoresultaat.
Buitenland
In de komende vijf jaar wil Ahold tenminste 150 convenience stores openen in Europa en tenminste 50 supermarkten in België. Ook kijkt Ahold naar nieuwe markten waarin het actief kan worden. In de Verenigde Staten wil Ahold zijn eigen merk beter profileren. Doel is om een penetratie van 40 procent te realiseren. In de VS en Tsjechië zal Ahold een deel van zijn winkels herinrichten. Het betreft 100 Stop & Shop en Giant Landrover die worden omgebouwd tot Giant Carlisle. In Tsjechië wil Ahold 50 winkels ombouwen naar de nieuwe compacte hyper.
Om 10 uur start de capital markets day in Zaandam.
Door: ABM Financial News.
[email protected]
Hoofdredactie: +31(0)20-737 17 42
Redactie: +31(0)20-262 29 78